اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اندر مصائب وقوع سیل در شهر چالوس

سیل؛ قهر طبیعت یا مسئولان / سیل بی‌تدبیری‌ها تکرار می‌شود

ساخت و سازهای غیرمجاز،تغییرکاربری باغات و شالیزارها عدم مدیریت درست موجب شده تا شهرهای شمالی با شروع فصل بارندگی محل جولان سیل می‌شوند.

سیل؛ قهر طبیعت یا مسئولان / سیل بی‌تدبیری‌ها تکرار می‌شود

 خبرگزاری فارس ـ سید علی حسینی فیروز: مازندران در شمال کشور جزو مناطق پربارش کشور محسوب می‌شود و این بارش‌ها که همیشه از سوی مردم نعمت یاد شده و موجب رونق کشاورزی و سرسبزی این منطقه می‌شد، اکنون به دلایل مختلف در حال خارج شدن از نعمت و تبدیل شدن به نقمت است و با کوچکترین بارندگی سیل در شهرهای شمالی جاری می‌شود و آبگرفتگی خیابان‌ها، شهرهای شمالی را به مثابه دریاچه‌ای به دریای خزر پیوند می‌زند.

هنوز زمان اصلی بارندگی در استان مازندران فرا نرسیده است که مردم شهرهای این استان با بارندگی کوچکی که در هفته گذشته رخ داد دچار مشکلات عدیده‌ای شدند.

یکی از شهرهایی که در چند سال اخیر به جرگه شهرهای سیل خیز مازندران اضافه شده است شهر توریستی چالوس است، هنوز خاطره تلخ بارش‌های 22  آبان‌ماه سال گذشته که سبب جاری شدن سیل در بخش‌هایی از شهرستان چالوس شد و علاوه بر وارد کردن خسارت به بخش‌های مختلف اقتصادی به تعداد زیادی از واحدهای مسکونی شهر نیز خسارت وارد کرده بود از ذهن مردم این شهر فراموش نشده است که دوباره به فصل ریزش نزولات آسمان رسیده‌ایم.

هنوز مردم چالوس فراموش نکردند که سال گذشته 100 خانه مسکونی در این شهر و حدود 300 خانه دیگر در نزدیک آنها در شهر هچیرود بر اثر سیل دچار خسارت شدند.

این حوادث در حالی در این شهر روی داد که در گذشته‌های نه چندان دور، مردمی که در شهر چالوس زندگی می‌کردند، واژه سیل را فقط در روزنامه‌ها می‌خواندند و یا از طریق رسانه ملی نظاره می‌کردند و با وقوع آن در شهر و دیار خود بیگانه بودند و در مخیله‌شان هم خطور نمی‌کرد که شاید روزی حادثه وقوع سیل شهر نکا و یا سایر شهرهای دیگر مازندران برای آنها نیز اتفاق بیفتد اما، در این بین اتفاقاتی افتاد که شاید به نوعی به‌توان گفت؛ بی‌مبالاتی و عدم مدیریت صحیح مسئولان در این میان سبب شده تا چشم این شهر توریستی نیز به جمال سیل ویرانگر روشن شود.

قطع درختان جنگل‌های شمال دیگر موضوع تازه‌ای نیست که بخواهیم از آن به عنوان یکی از عوامل وقوع سیل نام ببریم، این جمله که «قطع درختان جنگل‌های شمال عامل بروز سیل در شمال کشور است» یک جمله کلیشه‌ای و تکراری از سوی کارشناسان و یا مسئولان است که بیان می‌شود اما، اینکه مقصر قطع درختان جنگل‌های شمال کیست، را کسی بیان نمی‌کند.

ساخت و سازهای غیرمجاز و تبدیل باغات و شالیزارهای اطراف و داخل شهر چالوس به ویلاهای خوش ‌رنگ و لعاب نیز از دیگر دلایل وقوع سیل است، جایی که مسئولان شهرداری و دهیاری‌ها با گرفتن مبالغی ناچیز به عنوان جریمه و با لبخندی که حاصل از رضایت به خاطر درآمدزایی است مجوز تغییر کاربری را به متقاضیان اهدا می‌کنند تا آنها با خیالی راحت به ساخت و ساز خود ادامه دهند و غافل از اینکه نابودی این باغات و شالیزارها موجب بروز سیل می‌شود، با مسکونی شدن باغات و شالیزارها، انهار و آبراه‌هایی که از قدیم‌الایام موجب جلوگیری از تجمع آب حاصل از بارندگی می‌شدند و آنها را به سمت رودخانه رهنمون می‌کردند از بین رفته و موجب وقوع سیل در شهر می‌شوند.

وجود جوی‌های کوچک و باریک در شهر که شاید در طول سال به جرات به‌توان گفت؛ به هیچ عنوان لایروبی نمی‌شوند یکی دیگر از دلایلی است که موجب می‌شود سیل در شهر جاری شود، این جوی‌های باریک در هنگام بارندگی ظرفیت کافی را نداشته و موجب می‌شوند آب‌های حاصل از بارندگی از آبها سرریز و به منازل و مغازه‌های مردم سرازیر شود، علاوه بر آن اجرا نشدن درست نقشه طرح جامع شهرسازی این طرح موجب شده تا خروجی‌هایی که در سال‌های گذشته در کوچه و خیابان‌های شهر وجود داشت و آب‌های حاصل از بارندگی از این مکان‌ها تخلیه می‌شد مسدود شوند، بدون اینکه تمهیدات خاصی از سوی مسئولان شهری برای جبران این کار صورت گیرد.

البته در این بین نباید از کنار ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها به سادگی گذشت که خود یکی از عوامل اصلی بروز سیل هستند که اگر درباره آن نیز تاملی صورت گیرد، نقش مسئولان شهری را در این مقوله نیز می‌توان پررنگ دید که با اهداء مجوز راه را برای وقوع این گونه حوادث هموار می‌کنند.

تمام این عوامل دست به دست هم داده تا شهری که روزگاری مردمان آن سیل را فقط از تلویزیون دیده بودند و با افراد سیل زده احساس همدردی می‌کردند، خود سوژه‌ای شوند برای مردم سایر شهرها تا آنها را به چشم افراد سیل زده دیده و با آنها همدردی کنند.

هر چند مسئولان سعی کرده‌اند برای جبران خسارات وارده پس از وقوع سیل به افراد و خانواده‌های خسارت دیده با پرداخت وام از آلام آنها بکاهند اما، آیا به راستی این چاره کار است؟

حال که دوباره به فصل بارندگی رسیده‌ایم آیا در مدت زمانی که از سیل سال گذشته سپری شده، کاری از سوی مسئولان صورت گرفته تا دوباره این واقعه صورت نگیرد یا مسئولان نشسته‌اند تا سیل دیگر بار اهالی شهر را متضرر کند تا آنها به سان قهرمانان وارد کارزار شده و با پرداخت وام با آنها احساس همدردی کنند.

انتهای پیام/2649/ح40/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول