اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر ارشاد:

نمایشگاه‌های کتاب استانی نیاز به بازسازی و بازنگری دارند

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بعد از 20 سال از آغاز به کار نمایشگاه‌های کتاب استانی، این نمایشگاه‌ها به بازسازی، نوسازی و بازنگری دارند.

نمایشگاه‌های کتاب استانی نیاز به بازسازی و بازنگری دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سید علی صالحی امشب در مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه کتاب ناشران ایران که در سالن آمفی‌تئاتر نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: این نمایشگاه‌ها از سال 1371 آغاز شدند و مانند بسیاری از مقولات دیگر پس از مدتی همانند یک رویه کلیشه‌ای رنگ باختند.

وی ادامه داد: تنها برگزاری متعدد نمایشگاه‌های استانی مقوله‌ای ارزشمند و فرهنگ‌ساز نیست و این شاخص به تنهایی نشان‌دهنده رشد فکر و فرهنگ در کشور نیست.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: مقوله مهم‌تر قدم‌هایی است که این نمایشگاه‌ها را به اهداف اصیل آن نزدیک می‌کند.

صالحی تصریح کرد: یکی از اهداف جدی که در بحث نمایشگاه‌های کتاب استانی مطرح بوده است و کم و بیش توفیقاتی نیز در این زمینه حاصل شده است، توسعه تدوین کتاب و گسترش بازار توزیع آن است.

وی اضافه کرد: هدف دوم رونق کتاب و کتابخوانی و گسترش این فرهنگ و به وجود آوردن فرصت تعامل بین پنج ضلع حوزه‌های کتاب یعنی مؤلفان، ناشران، هنرمندان تدوینگر کتاب، ‌صنعت چاپ و عوامل دولتی و عمومی است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه نمایشگاه‌های کتاب استانی بهتر از سایر مقوله‌ها می‌توانند فرصت تعامل میان این پنج ضلع را به وجود بیاورند، اذعان کرد: همچنین این نمایشگاه‌ها امکان ارتباط بین مولد در مقوله کتاب و مخاطب را فراهم می‌کنند. به عبارت دیگر از این نمایشگاه‌ها تولیدکننده‌های کتاب امکان ارتباط با آحاد مخاطبان را پیدا می‌کنند.

صالحی در ارتباط با میزان تحقق اهداف نمایشگاه‌های کتاب استانی، ابراز داشت: به نظر می‌رسد پرسش‌های اساسی در فراروی نمایشگاه‌های استانی وجود دارد که برای نیل به اهداف این نمایشگاه‌ها باید به آنها پاسخ گفت.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه‌ها یک اتفاق فرهنگی فرخنده هستند، متذکر شد: این رویداد بزرگ که با همه ظرفیت تحقق یافته است، باید به سمت اهداف بزرگ خود حرکت کرده و مانند خیلی از اقدامات دیگر در روند روزمر‌‌گی زمین‌گیر نشود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: نمایشگاه کتاب استانی باید بتواند ظرفیت فرهنگی استان خراسان رضوی را با بخش کتاب و کتابخوانی آن استان متناسب کند.

صالحی با اشاره به ظرفیت‌های خراسان رضوی، عنوان کرد: باید بررسی کرد که ظرفیت‌های خراسان رضوی تا چه حد با حوزه کتاب و کتابخوانی گره خورده است.

وی با بیان اینکه وضعیت‌های حوزوی و دانشگاهی در خراسان رضوی بسیار بالاست، تصریح کرد: این ظرفیت قابل توجه در حوزه کتاب در خراسان رضوی مورد توجه قرار نگرفته است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان داشت: هزاران اندیشمند در خراسان رضوی زندگی می‌کنند که می‌توانند در اجزای مختلف کتاب تأثیرگذار باشند.

صالحی با اشاره به فضای زیارت و نیاز به توجه به این مقوله در حوزه کتاب، یادآور شد: فضای ارتباط بین‌المللی شیعه که در خراسان رضوی وجود دارد، می‌تواند در تعامل و توسعه فرهنگ زیارت یک جزو جدی و اصلی باشد.

وی در پایان ابراز کرد: ده‌ها مزیت برای خراسان رضوی وجود دارد که می‌توان آنها را با حوزه کتاب ارتباط داد و نمایشگاه‌های کتاب استانی باید با توجه به این مزیت‌ها فرصت‌سازی کنند.

انتهای پیام/2202/ذ40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول