اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شادی چیست و چگونه باید باشد

از بایگانی نهی از منکر تا کمک به تهاجم فرهنگی

بی‌تردید شاد بودن در اسلام نهی نشده و آیات قرآن نیز حد و حدود آن را مشخص کرده‌اند و مراجع تقلید نیز این مهم را با جزئیات تشریح کرده‌اند تا برخی اعمال موجب بایگانی نهی از منکر در جامعه نشود.

از بایگانی نهی از منکر تا کمک به تهاجم فرهنگی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، شادی ضرورتی است که به زندگی معنا می‌دهد و اصولا آفرینش جهان هستی و انسان به گونه‌ای است که خود به خود شادی و نشاط را برای انسان فراهم می‌آورد و عواطف منفی مانند ناکامی، ترس و نگرانی را بی‌اثر می‌کند

شادی در قرآن کریم جایگاه خاصی دارد و به گونه‌های مختلف مورد تأیید و توجه قرار گرفته است؛ اما نه شادی بیهوده و عبث بلکه منظور شادی توأم با اهداف الهی و انسانی است.

خدای متعال در آیه 58 سوره مبارکه یونس و آیات 4 و 5 سوره مبارکه روم مومنین را به شادی دعوت می‌کند.

این در حالی است که پروردگار عالمیان در آیه 76 سوره مبارکه قصص و آیه 75 سوره مبارکه مومن نوعی از شادی را مذمت کرده که منظور شادی با گناه، غفلت و فساد و شادی‌های بیهوده‌ای بوده که بر اساس ضدارزش‌ها است.

باید گفت که برگزاری کنسرت موسیقی در استان قزوین با حضور جوانان و اختلاط بین دختران و پسران و مسائل جانبی آن، نمونه‌ای از شادی‌هایی است که در قرآن کریم مورد مذمت قرار گرفته است یعنی شادی توأم با گناه و فساد بوده است.

گرچه برخی مسایل از کنسرت‌های موسیقی در قزوین آن قدر ناگفتنی است که از بازگویی آنها صرف‌نظر می‌شود ولی عدم پاسخ به برخی متولیان فرهنگی در این رابطه دلیل تأیید سخن آنها نیست.

یک کارشناس دینی به خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: اگر مسئولان بخواهند برای عده‌ای که خواهان برنامه فرهنگی مانند کنسرت موسیقی هستند تدارک ببینند، باید با رعایت تمام مسائل دینی و مذهبی اقدام کرده و موسیقی سنتی را بر موسیقی پاپ ارجح بدانند.

حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی میرمحمدی می‌افزاید: برگزاری کنسرت موسیقی با برنامه‌های شرقی و غربی که خوانندگان امروزی نیز آنها را وارد جامعه کرده‌اند و در صدد هدایت جوانان به سمت آن موسیقی‌ها هستند علاوه بر اینکه جای اشکال دارد، حرام است و نباید برگزار شود.

وی ادامه می‌دهد: برگزاری کنسرت‌های موسیقی غربی علاوه بر ایجاد شبهه سبب ابتذال هم می‌شود که باید از برگزاری چنین کنسرت‌هایی پرهیز کرد.

این کارشناس دینی خاطرنشان می‌کند: برگزاری کنسرت‌های موسیقی نه تنها به ارتقای سطح فرهنگ کمک نمی‌کند بلکه برای جامعه و فرهنگ هم مضر خواهد بود.

حسینی معتقد است با توجه به مشکلاتی که امروزه در جامعه وجود دارد و از طریق اینترنت و ماهواره‌ها به خانه‌ها وارد شده، برگزاری کنسرت موسیقی علاوه بر بی‌هویت کردن جوانان، انحراف آنان را دوچندان می‌کند.

وی تصریح می‌کند که مردم و مسئولان باید به پا خیزند و با احیای امر به معروف و نهی از منکر  در جامعه، دستورات قرآن و اهل بیت (ع) را در جامعه پیاده کنند.

این کارشناس دینی اظهار می‌دارد که باید برای ایجاد شادی در جامعه از جملات و سخنان مفید در محاورات استفاده کرد و به دنبال شادی‌هایی باشیم که قرآن کریم و اهل بیت (ع) به آن سفارش کرده‌اند.

یکی از مسئولان هم معتقد است که برگزاری کنسرت موسیقی غربی با مقام شهدا و نظام سنخیت ندارد و چنین برنامه‌هایی، ارزش‌های دینی، اسلامی و انقلابی را زیر سئوال می‌برد بنابر این مسئولان استان باید سنجیده، حساب شده و کنترل شده به اجرای برنامه‌های فرهنگی بپردازند.

این مسئول می‌گوید: با توجه به اینکه خون‌های بسیاری برای حفظ انقلاب و اسلام ریخته شده مطلوب است که جوانان هر جا آب ببینند شناگر نشوند یعنی به دنبال برنامه‌هایی که گناه و ابتذال در آن وجود دارد، نروند و بدانند که باید هرچیزی حد و اندازه خودش را دارد و نباید از حد و چارچوب خارج شد و حرکت کرد.

یک شهروند هم به خبرنگار فارس اظهار می‌کند: هرچیزی جایگاهی دارد و باید جایگاهش بر اساس مقررات و قوانین نظام اسلامی حفظ شود نه اینکه منجر به هنجارشکنی، ترویج بداخلاقی و فساد شود.

جهان‌بخش نصیری هم که پدر شهید رجبعلی است، می‌گوید: مسئولان باید پاسخگوی خون شهدا باشند چراکه برگزاری  کنسرت موسیقی در شأن شهدا و خانواده‌های معظم شهدا نیست.

وی می‌افزاید: متأسفانه جرأت و جسارت برخی از مردم در جامعه  افزایش یافته که در کنسرت موسیقی هم این موضوع تحقق یافته و ابتذال را به همراه داشته است.

در تکمیل سخنان این پدر شهید باید گفت که شهدا جان دادند تا ما جان بگیریم، آزادگان اسیر شدند تا ما آزاد باشیم، جانبازان دست و پا دادند تا ما دست و پا داشته باشیم؛ آیا برگزاری چنین برنامه‌های فرهنگی که با فرهنگ اسلامی مغایرت دارد جای سئوال و انتقاد ندارد؛ پس کمی وجدان خود را قاضی کنیم و یک کلاه شرعی بر سر خود نگذاریم و آن را آن قدر پایین نکشیم که کاملا جلوی دیدمان را بگیرد.

بنابراین گزارش، با توجه به وضعیت حجاب برخی از بانوان در جامعه و انتقاد مردم و علما از این وضعیت، افزایش طلاق، کاهش سن اعتیاد و گرایش جوانان و نوجوانان به سمت مواد مخدر و وجود آسیب‌های اجتماعی متعدد در جامعه، مطلوب است که مسئولان فرهنگی با دستگاه‌های اجرایی مختلف به جای شاد کردن آنی عده‌ای از جوانان، به فکر کارگاه‌های آموزشی و پیشگیری از مشکلات مطروحه باشند تا جامعه اسلامی از این مشکلات و بحران‌ها و تلاطم رها شده و نجات یابد نه اینکه با برگزاری کنسرت موسیقی آن هم با ابتذال و انحطاط جوانان، امر به معروف و نهی از منکر به فراموشی سپرده شود و هیچ اثری از نهی از منکر در این برنامه‌ها نباشد و به بایگانی سپرده شود که علاوه بر اینکه این موضوع در شأن جامعه اسلامی نیست نوعی کمک به تهاجم فرهنگی دشمن هم محسوب می‌شود.

بی‌تردید اقدام مسئولان استان قزوین در لغو یک کنسرت در شهر قزوین به خاطر مسایل پیش‌آمده تأسف‌بار در کنسرت‌های پیشین نشانه عزم جدی مسئولان برای مقابله با این ناهنجاری‌ها است که جای تقدیر دارد.

انتهای پیام/77006/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول