اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی بافق:

کاشت گیاه منداب در بافق آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بافق گفت: کار کاشت گیاه منداب در سطح بیش از 110 هکتار از اراضی زراعی این شهرستان آغاز شد.

کاشت گیاه منداب در بافق آغاز شد

حمید عسکری باقرآبادی، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: گیاه روغنی منداب اغلب در حومه شهر بافق کاشته می‌شود و از طریق چاه‌های کشاورزی و قنوات مجاور آبیاری می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی بافق با بیان اینکه گیاه منداب با آب و زمین شور سازگاری دارد، افزود: کاشت این گیاه در روستاهایی که دارای چنین شرایط آب و زمینی باشند نیز کاشته می‌شود تا خاک زراعی را برای کاشت سایر محصولات نیز غنی‌سازی و بارور کند.

وی سطح زیر کشت منداب را در بافق 110 هکتار ذکر کرد و بیان داشت: از دانه‌های روغنی این گیاه در صنعت روغن کشی و از علوفه آن برای تعلیف دام استفاده می‌شود.

عسکری، زمان گل‌دهی منداب را نیمه دوم بهمن تا پایان اسفند ماه عنوان کرد و یادآور شد: آن هنگام که بیشتر گل‌های بهاری و پائیزی در دست سرمای زمستان پژمرده شده و از بین رفته‌اند، زنبورداران برای استفاده از شهد گل‌های منداب، زنبورهای خود را در کانون کشت این گیاه رهاسازی کرده و به پرواز در می‌آورند.

مدیر جهاد کشاورزی بافق، منداب را کود سبز خواند و افزود: ازت موجود در این گیاه در اصلاح و غنی‌سازی خاک و کاهش شوری زمین زراعی تاثیر به سزایی دارد.

این مسئول، زمان برداشت این محصول را فروردین ماه اعلام کرد و اظهار داشت: متوسط تولید دانه‌های روغنی منداب در سطح، هزار و 500 کیلو گرم است.

وی با بیان اینکه کاشت این گیاه باعث اصلاح و باروری بیشتر زمین می‌شود، خاطرنشان کرد: برای تشویق کشاورزان در کاشت منداب، بذر این گیاه مفید به صورت رایگان در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی بافق، آموزش‌های لازم در زمینه نحوه کاشت، داشت و برداشت منداب را از دیگر خدمات ارائه شده این نهاد به کشاورزان ذکر کرد.

عسکری همچنین در مورد خواص دارویی منداب گفت: این گیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی ویتامین C، ویتامین K و ویتامین A است که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و نیز موجب تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری‌های سرطان، سرماخوردگی و آب مروارید چشم نیز می‌شوند.

به گزارش فارس، در گذشته‌ای نه چندان دور از روغن گیاه منداب برای پیشگیری و مداوای بیماری "گری شتران" استفاده می‌شد که هم‌اکنون روش‌های علمی و واکسیناسیون جایگزین آن شده است.

انتهای پیام/2464/ل40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول