اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

جشن غدیر در استان گلستان

گلستانی‎ها امروز به رسم معمول هر ساله، در عید مبارک غدیر به دیدار سادات رفتند تا ضمن تبریک این ایام، شادی انتصاب علی(ع) به عنوان جانشین و وصی حضرت رسول(ص) را با اولادش سهیم شوند.

جشن غدیر در استان گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، عید غدیر عید الله الاکبر و عید آل محمّد(ص) است و در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که از آن جناب پرسیده شد: آیا مسلمانان را غیر از جمعه و فطر و قربان عیدی هست؟

فرمودند: آری. عیدی هست که حرمتش از همۀ اعیاد بیشتر است، راوی گفت: کدام عید است؟

حضرت فرمودند: روزی است که پیامبر(ص) امیرالمومنین علی(ع) را به جانشینی خود نصب فرمود و اعلام کرد: هر که من مولا و آقای اویم، پس علی مولا و آقا و پیشوای اوست و آن روز هیجدهم ذی الحجه است.

بی شک این عید سعید عید همه شیعیان و بلکه در واقع عید همه مسلمانان و مردم جهان است؛ اگرچه ارزش آن را نمی‌دانند.

دیدار با سادات رسم حسنه گلستانی‎ها

در شهر گرگان نیز همچون شهرهای دیگر گلستان از چند روز پیش آذین‎بندی و چراغانی شده و عاشقان اهل‎بیت (ع) از صبح امروز دسته دسته به دیدار خانواده‎های سادات شتافتند.

شب گذشته در اکثر مساجد شهر و روستای استان، جشن‎های شادی برگزار شد و مردم ولایت‎مدار با احساس ارادت و عشق به مولایشان، علی (ع) در این عید باشکوه شرکت کردند و با شیرینی و شربت، کام خود را به شادی شیرین کردند.

برگزاری جشن‎های شادی غدیر در سطح گلستان

روز گذشته مراسم عروسی در شهرهای استان به مناسبت ایام بابرکت امامت و ولایت از رونق بسیاری برخوردار بود و بسیاری از زوج‎های جوان این استان ولایت‎مدار به خانه بخت رفتند.

شب گذشته بازار پیامک نیز در استان گلستان همچون دیگر نقاط کشور داغ بود و پیامک‎های تبریک و شادباش به مناسبت حلول غدیر بین شهروندان ردوبدل شد تا نشان دهد که ما ایرانی‎ها در شادی اهل بیت خود را سهیم و شریک می‎دانیم.

در باب احترام به سادات و دیدار با آنان احادیث بسیاری از رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) ذکر شده که به اختصار به برخی از این احادیث و روایات اشاره می‎کنیم.

در این زمینه در سوره مبارکه شوری آیه 23 آمده است "قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏ «ای پیامبر» بگو: «من بر ابلاغ رسالتم، هیچ مزدى از شما جز دوستى با خویشانم نمى خواهم.»

همچنین در کتاب مستدرک الوسائل ج 12 ص 376 از قول پیامبر اکرم (ص) آمده است: من أکرم أولادی فقد أکرمنی، و من أهانهم فقد أهاننی، کسی که اولاد مرا اکرام و احترام کند، به من احترام کرده و کسی که به آنها اهانت کند به من اهانت کرده است.

نگاه به تمام فرزندان پیامبر عبادت است

در عیون اخبار الرضا علیه‎السلام ج 2 ص 51 آمده است، حضرت محمد (ص) فرمودند: نگاه کردن به فرزندان ما عبادت است، فردی از امام رضا(ع) پرسید: ای فرزند رسول خدا آیا نگاه کردن به امامان از (فرزندان) شما عبادت است یا نگاه به همه فرزندان پیامبر(ص)؟ امام فرمود: بلکه نگاه به تمام فرزندان پیامبر عبادت است تا زمانی که از راه او جدا نشده و آلوده به گناه نشده باشند.

راوی گفت: در آن روز چه کار باید انجام داد که فرمود: باید روزه بدارید و عبادت کنید و محمد و آل محمد(ص) را یاد کنید و بر ایشان صلوات فرستید.

رسول خدا(ص)، علی(ع) را وصیّت کرد که این روز را عید گرداند و هر پیامبری به جانشین خویش وصیّت می‎کرد این روز را عید گرداند.

و در حدیثی از امام رضا(ع) خطاب به ابن ابی‎نصر ‎بزنطی آمده است که فرمود: ای پسر ابی نصر! هر کجا که باشی بکوش روز عید غدیر نزد قبر مطهّر حضرت امیرالمومنین علی (ع) حاضر شوی. به درستی که خداوند می‌آمرزد در این روز از هر مرد و زن مومن گناه 60 سال ایشان را و از آتش دوزخ آزاد می‌کند دو برابر آنچه که در شب‌های قدر و فطر و ماه رمضان آزاد کرده است و پرداخت یک درهم در این روز به برادران مومن برابر با هزار درهم در اوقات دیگر است و در این روز به برادران مومن خود نیکی و احسان کن و هر مرد و زن مومن را شاد گردان. به خدا سوگند اگر مردم فضیلت این روز را چنان که باید بدانند، هر آینه فرشتگان با ایشان هر روز 10 مرتبه مصافحه کنند.

خبرگزاری فارس با گرامیداشت این روز بزرگ، ایام سعید غدیر را به تمامی هموطنان مسلمان به ویژه گلستانی‎های عزیز تبریک عرض می‎کند.

انتهای پیام/83002/ذ40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول