اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در گفت‌وگو با فارس:

کالاهای بنجل چینی دیگر وارد جزیره نمی‌شود/ قاچاقچیان سوخت یک‌شبه میلیونر می‌شوند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از یک شبه میلیونر شدن قاچاقچیان سوخت تا ماشین‌های 400 میلیونی که در جزیره قشم خاک می‌خورند،می‌گوید.

کالاهای بنجل چینی دیگر وارد جزیره نمی‌شود/ قاچاقچیان سوخت یک‌شبه میلیونر می‌شوند

شهریار مشیری، دانش آموخته معماری از دانشکده پلی تکنیک تورنتو ایتالیا است که سابقه نمایندگی مردم بندرعباس در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی و عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات را در کارنامه خود دارد و در حال حاضر یک ماه است سکاندار سازمان منطقه آزاد قشم شده است؛ مشیری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس، درباره اولویت‌های کاری خود در جزیره قشم اظهار داشت: در دولت تدبیر و امید براساس برنامه‌ریزی‌هایی که رئیس منطقه آزاد ایران صورت داده است اقدام می‌کینم که در این برنامه جزیره قشم باید به منطقه‌ای تجاری، صنعتی و توریستی تبدیل شود.

وی ادامه داد: این منطقه باید صنعتی، توریستی و گردشگری باشد تا بتواند برای کشور درآمدزایی مناسبی داشته باشد.

قشم منطقه‌ای صنعتی است

مشیری با اشاره به اینکه منطقه آزاد کیش منطقه‌ای توریستی، تفریحی و جهانگردی تعریف شده است، بیان داشت: تعریفی که برای منطقه آزاد قشم صورت گرفته کمی متفاوت‌تر از کیش است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: قشم را منطقه‌ای صنعتی مطرح کرده‌اند چرا که قرار است یک پالایش نفت، گاز و صنایع پتروشیمی و یک کارخانه ذوب فلز با ظرفیت ده میلیون تن در این جزیره احداث شود؛ بنابراین برای آوردن چنین صنایع سنگینی در جزیره قشم باید زیرساخت‌های لازم مانند آوردن چند نیروگاه برق، آب شیرین‌کن و دسترسی‌های مورد نیاز تأمین شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: از طرفی دیگر چون این پروژه‌ها ملی هستند در دراز مدت سود بازدهی آن به مردم جزیره می‌رسد و ما باید در کوتاه مدت نیز فکری به حال سیر کردن مردم جزیره باشیم.

وی افزود: در کنار این اقدامات نیز باید مبادلات بازرگانی را در قشم رونق دهیم و برای همین منظور نیز بندر بهمن و سایر بنادری که بارانداز هستند در شهرستان قشم 24 ساعته شده‌اند ولی در گذشته فقط در ساعت اداری فعالیت می‌کردند.

مشیری خاطرنشان کرد: قرار است اسکله بندر بهمن توسعه یابد تا لنج‌های بیشتری در آنجا پهلو بگیرند و لنجی که همان روز به جزیره می‌رسد باید همان روز نیز بار  آن تخلیه شود؛ در گذشته لنج‌ها به طور متوسط دو هفته در نوبت می‌ماندند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: زمانی که رونق اقتصادی در جزیره قشم به وجود بیاید و شهر نیز سیمای زیبایی پیدا کند قطعاً توریست می‌آید و کمک به اقتصاد مردم جزیره می‌کند.

مشیری خاطرنشان کرد: ایجاد پالایشگاه‌های صنایع سنگین نیز بیش از 20 هزار نفر را در شهرستان قشم شاغل می‌کند.

وی افزود: در صورتی که دولت بتواند سیاست‌های تحریم را دور بزند قطعاً سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانی تشویق می‌شوند در مناطق آزاد ایران سرمایه‌گذاری کنند.

مشیری یادآور شد: منطقه آزاد قشم 5 مایل به دهنه خلیج‌فارس فاصله دارد اما امارات متحده عربی 80 مایل فاصله دارد بنابراین می‌توان تردد بهتری را برای کسب درآمد بیشتر در این مسیر داشت و برای انجام این کارها باید یک سری زیرساخت‌ها برای تجارت و صنعت مهیا شود.

وی گفت: کسانی هستند که به زمین‌بازی گرفتار شده‌اند، زمینی را خریداری و سپس گران‌تر می‌فروشند در حالی که مطمئناً منطقه آزاد این زمین‌ها را پس خواهد گرفت.

مشیری در پاسخ پرسشی مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای ایجاد دسترسی‌های مناسب برای مناطق گردشگری و توریستی دارید؟ گفت: در ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و توریستی ضعف داریم، ما حتی یک هتل 4 ستاره نیز در جزیره نداریم و سیستم هتلینگ در این 20 سال اخیر پیشرفت چشمگیری نداشته است.

کاربری زمین‌ها تغییر کرده است

وی گفت: زمین‌هایی که برای ساخت هتل واگذار شده بود به پاساژ و مغازه تبدیل کردند و اکثر زمین‌هایی که نزدیک خیابان و یا نزدیک ساحل برای احداث هتل ایجاد شده بود به پاساژ تبدیل شده است.

کالاهای بنجل چینی دیگر وارد جزیره نمی‌شود

مشیری درباره ورود کالاهای بنجل چینی به جزیره قشم اظهار داشت: قرار شده است کارشناسان گمرک دقت بیشتری کنند تا کالاهای بی‌کیفیت به جزیره قشم وارد نشود و فقط برندهایی که از نظر بین‌المللی اعتبار دارند و مارک شناخته می‌شوند به فروش برسد.

وی درباره اتومبیل‌های خارجی که در سطح جزیره تردد می‌کنند، گفت: تعداد زیادی اتومبیل خارجی در جزیره است اما یک لوازم یدکی فروش قطعات آنها و حتی یک تعمیرگاه مختص ماشین‌های خارجی در جزیره وجود ندارد؛ چطور مجوز ورود این ماشین‌های خارجی داده می‌شود ولی کسی خدمات پس از فروش به این ماشین‌ها ارائه نمی‌کند.

ماشین‌های 400 میلیونی در جزیره قشم

مشیری افزود: در جزیره ماشین‌هایی هستند که 300 تا 400 میلیون قیمت دارند ولی تا استارت آن خراب می‌شود محلی برای تعمیر وجود ندارد و در هفته 50 ماشین برای تعمیر به دبی ارسال می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: اگر مجوزی برای ورود اتومبیل می‌دهند شرکت سازنده ماشین وارد شده موظف است که یک تعمیرگاه مجاز برای ارائه خدمات احداث کند.

وی گفت: شاید دو سوم ماشین‌هایی که در جزیره قشم خراب می‌شوند گوشه منازل متوقف شده و بر روی آنها خاک می‌نشیند.

قاچاقچیان میلیونی گازوئیلی در جزیره قشم

وی درباره قاچاق سوخت در شهرستان قشم اظهار داشت: قاچاق سوخت مختص جزیره قشم نیست و در تمام نقاط مرزی کشور به واسطه قیمت پایین گازوئیلی که دولت می‌فروشد قاچاق صورت می‌گیرد و شرکت ملی نفت ایران باید در این خصوص تدبیری کند.

مشیری یادآور شد: تدبیر این شرکت می‌تواند این باشد که گازوئیل را با کوپن به کامیون‌دارها، لنج‌دارها و ... به قیمت 150 تومان نفروشد و مدیریت بهتری در این زمینه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر این گازوئیل با قیمت لیتری 150 تومان به لنج‌دارها و کامیون‌دارها فروخته می‌شود و آنها لیتری 300 تومان به قاچاقچیان می‌فروشند و سپس قاچاقچیان این سوخت را لیتری 3 هزار تومان به کشتی‌ها و لنج‌هایی که روی آب هستند می‌فروشند و برآورد شده است در یک شب 30 میلیون تومان درآمد دارند.

مشیری افزود: حدوداً 100 هزار لیتر گازوئیل به مبلغ 30 میلیون تومان هر شب در جزیره و بر روی آب معامله می‌شود و چرا نباید این پول به جیب شرکت نفت ایران برود و یا اینکه بونکری (اسکله‌ای برای فروش آزاد گازوئیل به کشتی‌ و لنج‌ها) بفروشد.

وی افزود: یک بونکر در کشورهای حاشیه خلیج فارس 4.5 میلیارد دلار فروش دارد و چرا نباید چنین درآمدی را در جزیره قشم کسب کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: شرکت ملی نفت به منطقه آزاد مجوز دهد تا چنین اسکله‌ای برای فروش تجهیزات، ‌اقلام و اجناس به کشتی‌ها احداث شود.

وی افزود: نفت و گازوئیل را به جای اینکه قاچاقچیان بفروشند به منطقه آزاد و یا بخش خصوصی بدهید تا هم اشتغال‌زایی و هم درآمدزایی بهتری داشته باشید.

مشیری به مدیریت شمس اردکانی در جزیره قشم اشاره کرد و گفت: هنگامی که وی مسئول مدیریت جزیره قشم بود این جزیره بسیار محروم بوده است و به منطقه آزاد قشم شکلی دادند و ای کاش برنامه‌های توسط مدیران بعدی این منطقه جلو رود.

احداث بیمارستان در جزیره قشم به آرزوی مردم تبدیل شده است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم درباره وضعیت بهداشتی و درمانی جزیره قشم افزود: از بدو تأسیس منطقه آزاد قشم قرار بوده است در منطقه جی‌جیان بیمارستانی احداث شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است علاوه بر این موضوع در منطقه دیگری نیز و در داخل شهر قشم 20 سال گذشته کلنگ بیمارستان دیگری زده می‌شود ولی مردم همچنان در آرزوی یک بیمارستان مانده‌اند و اگر خانمی بخواهد سزارین کند در صورتی که دریا طوفانی باشد امکانات لازم را برای سزارین در این منطقه نداریم و مطمئناً آن فرد فوت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه احداث بیمارستان یکی از نیازهای ضروری مردم قشم است، گفت: با توجه به اینکه هیچ پولی در منطقه آزاد نداریم و دیگر قصد فروش زمین نیز نداریم ولی مصمم هستیم این بیمارستان در اولویت اول قرار بگیرد و هر چه سریعتر به بهره‌برداری برسد.

مشیری خاطرنشان کرد: در گذشته راه‌های جذب درآمد برای منطقه آزاد فکر نشده بود و با فروش زمین، حقوق و مزایای کارکنان را پرداخت می‌کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول