اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از آیین عمامه‌گذاری طلاب حوزه علمیه ورامین

از عمامه‌گذاری طلاب تا توصیه‌های آیت‌الله محمودی

همزمان با عید سعید غدیر خم آیین عمامه‌گذاری طلاب حوزه علمیه امام صادق(ع) ورامین با حضور نماینده ولی‌فقیه در این شهرستان برگزار شد.

از عمامه‌گذاری طلاب تا توصیه‌های آیت‌الله محمودی

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، پیش از ظهر امروز آیین عمامه‌گذاری جمعی از طلاب مدرسه امام صادق(ع) با حضور آیت‌الله سیدمرتضی محمودی گلپایگانی،‌ امام جمعه و نماینده ولی‌فقیه در شهرستان ورامین در مصلی بزرگ صاحب الزمان(عج) برگزار شد.

بر اساس این گزارش در این مراسم که همزمان با فرارسیدن عیدالله اکبر، غدیر خم همراه بود چهار نفر از طلاب و سربازان امام زمان (عج) حوزه علمیه امام صادق(ع) ملبس به لباس مقدس روحانیت شدند.

این مراسم صبح امروز با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد و ادامه مراسم عمامه‌گذاری نیز با اجرای سرود از سوی گروه تواشیح مهدی موعود(عج) و مداحی جمعی از مداحان و ذاکران اهل‌بیت(ع) در وصف غدیر خم، فضیلت امیرمؤمنان(ع) و مدح ائمه(ع) همراه بود.

مدیر مدرسه امام صادق(ع) ورامین سخنران این مراسم در سخنانی با بیان اینکه روحانیون سربازان امام صادق(ع) هستند، گفت: بزرگترین عید مسلمین جهان عید غدیر است.

حجت‌الاسلام سیدمهدی محمودی افزود: در سال گذشته نیز تعدادی از طلاب این مدرسه عمامه‌گذاری کردند و امسال نیز از بین 70 نفر از طلاب حوزه علمیه امام صادق(ع) چهار نفر آماده عمامه‌گذاری شدند.

مدیر مدرسه امام صادق(ع) ورامین با اشاره به منویات مقام معظم رهبری اظهار داشت: این عزیزان در راستای تبلیغ دین و حراست از ولایت باید تمام تلاش خود را به کار بندند.

تلاش خود را صرف اعتلای اسلام ناب محمدی (ص) و هدایت مردم کنید

آیت‌الله سیدمرتضی محمودی گلپایگانی، نماینده ولی فقیه در شهرستان ورامین نیز در هنگام عمامه گذاردن برای یکی از طلاب اظهار داشت: تمام تلاش خود را صرف اعتلای مذهب 12 امامی تشیع و تبلیغ ولایت امیرالمومنین(ع) و هدایت خلق صرف کنید.

عمامه‌گذاری به واقعه غدیر برمی‌گردد

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان‌های استان تهران در حاشیه این مراسم در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران عمامه و لباس روحانیت را نشانه سربازی امام زمان (عج) دانست و گفت: طلبه‌ای که وارد حوزه علمیه می‌شود، پس از گذراندن مدارج علمی در جایگاهی قرار می‌گیرد که می‌تواند در عرصه تبلیغ فعال باشد و برای هدایت دیگران گام بردارد و در آن زمان است که با عمامه‌گذاری در کسوت روحانیت قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام سیدمحسن محمودی لباس روحانیت را در حقیقت نشانه دین‌داری و تبلیغ دین و سربازی امام زمان (عج) خواند و تاکید کرد: بنابراین این لباس و عمامه حرمت دارد و بدیهی است هر کس که اعتقاد به مبانی تربیتی، اعتقادی و ... دارد باید برای این لباس حرمت قائل شود.

عمامه‌گذاری به دوران معصومین (ع) برمی‌گردد

امام جمعه موقت ورامین در ارتباط با سبقه آیین عمامه‌‌گذاری گفت: سابقه عمامه‌گذاری به دوران بسیار گذشته بر می‌گردد و تصور من این است که به دوران خود معصومین(ع) به‌ویژه روز غدیر خم برمی‌گردد.

محمودی تصریح کرد: در تاریخ غدیر بنا به منابع قابل استناد و محکم که وجود دارد، روز غدیر خم در واقع به روز تاج‌گذاری امیرالمومنین (ع) تعبیر شده است و تاج‌گذاری ایشان عمامه‌ای بود که پیامبر بر سر ایشان بستند.

تعبیر امام جمعه موقت ورامین از فلسفه مشکی بودن عمامه روحانیون سادات

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان‌های استان تهران با اشاره به تاریخ اسلام گفت: پیامبر عظیم‌الشان اسلام (ص) عمامه‌ای داشتند که در روزهای خاص مثل فتح مکه بر سر می‌بستند و نام آن هم «سحاب» بود و رنگ مشکی داشت.

محمودی عنوان کرد: شاید ریشه مشکی بودن عمامه سادات هم به همین جا برگردد که سحاب که عمامه خاص رسول بود و در مواقع خاص بر سر می‌گذاشتند و روز غدیر خم هم وقتی که خطبه را خواندند و امیرالمومنین(ع) را به‌عنوان جانشین معرفی کردند همان عمامه را بر سر حضرت علی(ع) نهادند و به این وسیله برای ایشان تاج‌گذاری کردند.

امام جمعه موقت ورامین گفت: بنابراین ریشه عمامه‌گذاری به دوران خود پیامبر اعظم(ص)، حضرت علی(ع) و معصومین(ع) برمی‌گردد و این سنت نسل به نسل ادامه می‌یابد.

عمامه نشانه سربازی ولایت، دین و اسلام است

محمودی با تاکید بر اینکه عمامه نشانه سربازی ولایت، دین و اسلام است،‌ بیان داشت: امیدواریم کسانی که توفیق نصیبشان می‌شود و در این کسوت قرار می‌گیرند و تاج‌‌گذاری را انجام می‌دهند سرباز خوب و لایقی برای امام زمان(عج) باشند و به وظیفه خودشان به خوبی عمل کنند.

سبقه 42 ساله حوزه علمیه ورامین

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان‌های استان تهران در ارتباط با سابقه حوزه علمیه امام صادق(ع) ورامین گفت: سابقه حوزه علمیه ورامین به قبل از انقلاب بر می‌گردد.

محمودی افزود: حوزه علمیه امام صادق (ع) ورامین در سال 55 شکل گرفت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم با حمایت‌های مراجع عظام تقلید و تلاش همه بزرگان در منطقه و هدایت‌های آیت‌الله سیدمرتضی محمودی گلپایگانی، نماینده ولی‌فقیه در شهرستان ورامین به لطف خدا رونق گرفت و تاکنون در این طول سه دهه بیش از یک‌هزار طلبه در این حوزه تحصیل کردند.

وی ادامه داد: تعدادی از طلاب حوزه علمیه ورامین در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند و بسیاری از طلاب هم به لطف خدا امروز در جایگاه‌های مختلفی همچون حوزه‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس و ارگان‌های دولتی مشغول خدمت‌رسانی هستند.

محمودی در ارتباط با میزان طلاب جدید‌الورود حوزه امام صادق(ع) پاسخ داد: در سال‌جاری نیز 70 طلبه در این حوزه تحصیل می‌کنند که به لطف خدا از استعدادهای خوبی برخوردار هستند.

امام جمعه موقت ورامین با اشاره به شکل‌گیری حوزه علمیه خواهران ورامین عنوان کرد: حوزه خواهران کوثر هم در ورامین تاسیس شد و طی چند سال اخیر فعالیت خوبی داشته است و از حوزه‌های خوب شهرستان‌های استان تهران محسوب می‌شود و در عرصه‌های مختلف موفقیت‌هایی خوبی را کسب کرده است.

در این آیین رضا فیضی، علی شاهسون، مهدی جولانی و علی دستجردی معمم شدند.

انتهای پیام/2462/غ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول