اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

غدیرخم؛ روز عقد اخوت و شکستن خم نفاق

شیعیان و محبان حضرت علی (ع) امروز با برگزاری آیین‌های مختلف عشق و دلدادگی خود را به امامت و ولایت به نمایش گذاشته‌اند.

غدیرخم؛ روز عقد اخوت و شکستن خم نفاق

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، واقعه غدیر از یک منظر امری است تاریخمند که در ظرف زمانی ویژه‌ای رخ داده است. بنابراین اگر به دقت به این ظرف زمانی و اقتضائات همراه آن بنگریم، متوجه این امر می‌شویم که خداوند و پیامبر اسلام(ص) درست در این برهه حساس تاریخی دست به انتخابی زده‌اند که سرنوشت و آینده جهان اسلام را تعیین می‌کرد و این انتخاب چیزی جز معرفی حضرت علی(ع) برای جانشینی پیامبر(ص) نبوده است.

عقد اخوت از ابتکارات اسلام برای ایجاد استوارترین ارتباطات و یکی از آداب مخصوص عیدغدیر است. پیامبر گرامی اسلام (ص) در دو مقطع خاص زمانی قبل و بعد از هجرت به منظور حفظ انسجام مسلمانان و مقابله با مشکلات به ایجاد عّلقه خاص برادری بین مسلمانان اقدام نمود و همه مسلمانان را دو به دو با هم برادر کرد. ملاک پیامبر اکرم (ص) در تعیین برادر برای هر یک از مسلمانان، تناسب خصلت‌ها، و قرب مراتب ایمانی ایشان بود.

واژه «غدیر» در لغت به چند معنا آمده است؛ مانند «آبگیر» و «جای جمع شدن آب باران».غدیر خُمّ در میان راه دو شهر بزرگ دنیای اسلام، مکه و مدینه، در محلی به نام «جُحفه» وجود دارد که در زمان رسول گرامی اسلام(ص) کاروانیان حج در آن‌جا از هم جدا می‌شدند و به طرف دیار خود می‌رفتند. پیامبر اسلام(ص) به دستور خداوند، در روز 18 ذی‌الحجه و در بازگشت از آخرین حج خویش که به «حجة الوداع» مشهور است در منطقه غدیر خم پس از خطبه‌ای بلند، على بن ابی‌طالب(ع) را امام، وصی و جانشین خود به مردم معرّفى نمود و یک به یک ائمه پس ایشان را از امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و 9 فرزند گرامی اباعبدالله الحسین(ع) را تا به امام زمان(عج) نام بردند.

پیامبر(ص)در روز غدیر بعد از خطبه یک ساعته‌ای که ایراد فرمود، جمله معروف «هر که من مولای او هستم، علی مولای اوست» را سه بار تکرار کرد تا در گوش مسلمانان و تاریخ بماند. پس از آن که علی(ع) را به جانشینی خود تعیین کرد، در همان روز، این عید را اعلام نمود و مراسمش را به پا داشت، در خیمه‌اش نشست و با خوشحالی از تبریک گویندگان استقبال کرد و به آنها فرمود: «به من تبریک بگویید... به من تبریک بگویید، زیرا خداوند مرا به نبوت و اهل بیتم را به امامت اختصاص داده است.»

دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت در خجسته سالروز عید فرخنده غدیر خم با توزیع شیرینی، شربت و آذین‌بندی خیابان‌ها عید بزرگ اکمال دین و اعلان  ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام را گرامی داشتند.

به همین مناسب برنامه‌های متنوع و شادی در مساجد و حسینیه‌های مراغه برپاست و عاشقان و دلدادگان ولایت با برگزاری آیین‌های مختلف این روز بزرگ را به بزم نشسته‌اند.

آیین‌های مختلفی همچون قرائت خطبه غدیریه، عقد اخوت و برادری، سخنرانی، شب شعر از دو روز پیش در مراغه در حال برگزاری است.

از برکت این عید بزرگ زوج‌های جوان مراغه‌ای آغاز زندگی مشترک خود را غدیر خم انتخاب کرده‌اند.

از ساعات اولیه صبح مردم ولایت‌مدار مراغه با حضور در محافل و منازل سادات و با اکرام آنان مراتب عشق و ارادت قلبی خود را  به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) ابراز می‌دارند.

برگزاری محفل انس با قرآن، بازسازی واقعه غدیرخم، برپایی نمایشگاه خوشنویسی و طراحی، برگزاری مسابقات ورزشی و همایش پیاده‌روی خانوادگی در سطح شهر از دیگر برنامه‌هایی است که امروز در مراغه در حال برگزاری است.

همزمان با عید سعید غدیرخم آیین بزرگ جشن غدیر در مسجد شهدای مراغه با حضور خانواده‌های شهدا، ایثار گران و رزمندگان دوران دفاع مقدس در حال برگزاری است.

انتهای پیام/60002/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول