اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‏دهد

غدیر؛ عید اثبات ولایت

غدیر بدون شک عید اثبات ولایت و امامت است؛ عیدی که در فرهنگ اسلامی، آن را «عید الله اکبر» می‏دانیم و رسیدن مولود کعبه به ولایت را سرآغاز نظام ولایی در جهان اسلام تلقی می‏کنیم.

غدیر؛ عید اثبات ولایت

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان، عید غدیر که امروز در آن قرار داریم و جشن‏ها و برنامه‏های بسیاری به میمنت آن در سراسر ایران اسلامی و حتی جهان اسلام برپا می‏شود، روز اثبات ولایت و امامت است؛ روزی که همه مسلمانان مقابل مولود کعبه سر تعظیم فرود آوردند و امیر مؤمنان را به پیشوایی پذیرفتند.

فرهنگ غدیر ریشه در جان و روح مسلمانان به ویژه شیعیان دارد و امروز این فرهنگ باید بیش از هر زمان دیگری مورد توجه و تبیین قرار گیرد.

سال‏هاست که از ندای آن پیر فرزانه، رهبر مدیر و مدبر، مقتدای مردم ایران اسلامی می‏گذرد که فرمودند «شبیخون فرهنگی دشمن امروز شدت بسیاری گرفته» و بدون شک، یکی از محورهای هجوم در این تهاجم بی‏امان، فرهنگ غدیر بوده است و این هجمه‏ها به فرهنگ ولایت و امامت هم‏چنان نیز ادامه دارد.

در این راستا، وظیفه همه مردم، مسئولان، مسلمانان، خطیبان، وعاظ و رسانه‏ها این است که در راستای تبیین بیش از پیش فرهنگ ولایت و ولایت‏مداری در جامعه بکوشند و مبانی غدیر را بسط دهند.

ولایت‏مداری؛ ارزشی بی‏بدیل

یک کارشناس مذهبی در گرمسار در این زمینه به خبرنگار خبرگزاری فارس در استان سمنان گفت: ولایت‏مدار بودن یک ارزش محسوب می‏شود.

معصومه اسناوندی اظهار کرد: خداوند از ابتدای آفرینش، وجود پیامبر و امام را برای هدایت انسان‏ها نیاز دانست تا آنها را راهنمایی کنند.

وی افزود: امروز در جامعه‏ای زندگی می‏کنیم که امام ما غایب است و ولایت فقیه به عنوان نایب آن حضرت بر ما رهبری می‏کند.

این کارشناس مذهبی در گرمسار تصریح کرد: مؤمنان واقعی کسانی هستند که به فرمان رهبر خود لبیک می‏گویند و به سمت مسیر او حرکت می‏کنند.

اسناوندی به خطبه‏های حضرت رسول اکرم (ص) اشاره کرد و افزود: امکان ندارد کسی ولایت‏مدار باشد؛ اما از طرف دشمنان حرفی نشنیده باشد.

وی با اشاره به سوره «مائده» گفت: در این سوره، ویژگی مؤمنان آخرالزمان اینگونه بیان شده است «ای مؤمنان اگر شما پای دین خود نایستید، خدا در آینده گروه دیگری را جای شما خواهد آورد که دارای ویژگی‏هایی چون دوستدار خداوند هستند و خدا آنها را دوست دارد، فوق‏العاده نسبت به مؤمنان فروتن و نسبت به کافرین سخت‏کوش هستند و از سرزنش سرزنش کنندگان نمی‏ترسند».

این کارشناس مذهبی در گرمسار بیان کرد: ما باید شناخت و بصیرت خود را ارتقا بخشیده تا مقابل رفتار مخالفان اسلام ایستادگی کنیم.

اسناوندی افزود: واقعه غدیر روز تکمیل اسلام است و ما باید همیشه شاکر خداوند از این نعمت بزرگ باشیم.

غدیر؛ ارزشمندترین عید اسلامی

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مهدیشهر نیز گفت: غدیر، عید الله‌اکبر و عید آل محمد (ص) و ارزشمندترین و والاترین عید اسلامى‏ است.

حجت‏الاسلام غلام‏رضا زاهدی افزود: هیچ روزى درطول سال، فرخنده‏‏تر و مبارک‏‏تر از این روز مقدس نزد شیعیان اهل‏ بیت (ع) نیست.

وی اظهار داشت: توجه ویژه به این عید بزرگ و شرح واقعه غدیر و بزرگداشت آن لازم و ضروری است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مهدیشهر با تشریح آیات مربوط به غدیر تصریح کرد: اولین دلیل برای اثبات امامت و غدیر دلیل عقلی است؛ چرا که خداوند می‏خواهد پیامش به ما برسد و آن پیام این است که خداوند می‏خواهد دینش محفوظ بماند.

وی اضافه کرد: برگزاری جلسات معرفتی، برپایی جشن، برگزاری مسابقات می‏تواند برای حلقه‏های معرفتی جوانان برنامه‏ریزی شود.

زاهدی افزود: در جامعه امروزی که خطرات گوناگون فرزندان ما را تهدید می‏کند، بهترین جا و امن‏ترین مکان که می‏شود فرزندانمان را مقابل مسائل مختلف بیمه کرد، مسجد و حلقه‏های معرفتی است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مهدیشهر ارتقای بصیرت را یکی از اصلی‌ترین اهداف تشکیل حلقه‌های معرفتی دانست و بیان کرد: در حقیقت بصیرتی که مقام معظم رهبری بارها به آن تاکید دارند، می‏شود گفت مکانی که بصیرت‏افزایی در مسائل گوناگون انجام داده، حلقه‏های مساجد است.

غدیر؛ تأیید اسلام و ولایت

یک کارشناس تربیتی در شاهرود نیز در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در استان سمنان اظهار داشت: اسلام پیامبر اسلام در روز غدیر خم و به واسطه ابلاغ ولایت امام علی(ع) کامل و تأیید شد و رسالت پیامبر پایان یافت.

لعیا حسین‏پور در سخنانی با گرامیداشت ایام عید غدیر و دهه ولایت و امامت گفت: عید غدیر، عید بزرگ جهان اسلام و شیعه است که در آن دین اسلام کامل شد و امام علی(ع) به عنوان جانشین بعد از پیامبر اسلام تعیین شد.

وی افزود: این نخستین بار بود که بعد از یک پیامبر ولی و امام از طرف خداوند تعیین و این به عنوان ضمانت تکمیل دین الهی قرار گرفته است.

این کارشناس تربیتی در شاهرود تصریح کرد: امام علی(ع) دارای ویژگی‏های متعددی است که پیامبر در خطبه غدیر به آنها اشاره می‏کنند و علی را از خود می‏داند و خود را از علی.

حسین‏پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سوره «فلق» گفت: خطراتی انسان‏ها را تهدید می‏کند که یک دسته وسوسه‏کننده و دسته‏ای سحرکنندگان هستند.

وی خاطر نشان کرد: این گروه‏ها فرهنگ‏های انحرافی و مبتذل را در جامعه رواج می‏دهند؛ اما دسته سومی هستند که حسودان هستند و مردم از آنها غافلند.

این کارشناس تربیتی در شاهرود بیان کرد: به خاطر همین است که خدا در قرآن می‏فرماید از حسد دوری کنید و به من پناه بیاورید تا از شر حسودان ایمن بمانید.

وی تأکید کرد: حسد حسنات انسان را از بین می‏برد؛ آنگونه که آتش هیزم را از بین می‏برد و باید از حسادت و انسان‏های حسود دوری کنیم؛ چرا که باعث نابودی ما و جامعه خواهد شد.

غدیر؛ عید ولایت و سیاست

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان نیز گفت: غدیر روزی است که پیامبر(ص) با معرفی حضرت علی(ع) به جانشینی خود دین اسلام را کامل کرد.

حجت‏الاسلام علی شکری با بیان اینکه غدیر روزی بود که دین اسلام کامل شد و خداوند نعمتش را بر جهان اسلام ارزانی داشت، افزود: اسلام، دینی جامع، جهان شمول و کامل است که می‏تواند انسان‏ها را به سر منزل مقصود و نجات برساند.

وی اظهار داشت: در روز عید غدیر، نعمت خدا با تعیین امام علی(ع) به عنوان رهبری لایق برای آینده مردم کامل و اسلام با تکمیل برنامه‏هایش به عنوان آیین نهایی از طرف اسلام پذیرفته شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان تصریح کرد: مقام معظم رهبری در رابطه به غدیر می‏فرمایند «همه دنیا ما را با نام علی می‏شناسند؛ عید غدیر عید ولایت و سیاست و دخالت مردم در امر حکومت و آحاد ملت و امت اسلامی است و مخصوص شیعه هم نیست؛ جا دارد و حق آن است که همه امت اسلامی این روز را برای خودشان عید بدانند؛ غدیر یک مسئله اسلامی است و یک مسئله فقط شیعی نیست».

شکری افزود: همه این ویژگی‏ها براى این روز بزرگ، موقعیتى والا و ارزشمند پدید آورد؛ آنچنان که رسول خدا (ص) و ائمه هدى (ع) و مؤمنانى که پیرو نان بودند، از موقعیت این روز شادمان بودند.

وی با تاکید بر اینکه غدیر، تنها نه به عنوان روزى تاریخى، بلکه به عنوان یک ‏عید اسلامى مطرح است، اظهار داشت: عید بودن آن نیز مراسم و سنت‏هاى خاصى ‏را مى‏طلبد.

این مسئول افزود: عید غدیر را نه تنها باید عید دانست، بلکه باید آن را عید گرفت و به شادمانى پرداخت و به عنوان تعظیم شعائر دینى، آن ‏را بزرگ داشت و بر شکوه آن افزود تا ارزش‏هاى نهفته در این روز عظیم، همواره زنده بماند و سیره معصومین(ع) احیا شود.

عید غدیر؛ روز جشن و سرور

مسئول فرهنگی و تبلیغات سپاه شاهرود نیز در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در استان سمنان اظهار داشت: در ایام عید غدیر خم، برنامه‏های مختلف جشن و شادی در پایگاه‏های بسیج سپاه ناحیه شاهرود برگزار می‏شود.

جمال‏الدین غنایی با تبریک ایام عید ولایت و امامت گفت: برنامه‏های متنوع فرهنگی و اجتماعی و جشن و سرور در پایگاه‏های مقاومت بسیج سپاه شاهرود در ایام عید غدیر برگزار می‏شود.

مسئول فرهنگی و تبلیغات سپاه شاهرود افزود: مهم‏ترین و محوری‏ترین برنامه ایام عید غدیر، بازخوانی واقعه غدیر خم در شهر بسطام است که به همت سپاه شاهرود و مسئولان بسطام در روز جمعه، ساعت 10 صبح در جنب استخر بسطام برگزار می‏شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر این برنامه، مراسم سخنرانی و مولودی‏خوانی در پایگاه‏های بسیج مساجد و محلات برگزار می‏شود و مردم و بسیجیان در این مراسم‏ که بعد از نماز مغرب و عشا در مساجد شهرستان برگزار می‏شود، حضور فعال دارند.

غنایی خاطر نشان کرد: مراسم جشن و تقدیر از سادات در ادارات شهرستان به همت بسیج ادارات و در مدارس به همت بسیج دانش‏آموزی و در دانشگاه‏ها به همت بسیج دانشجویی برگزار شده است.

مسئول فرهنگی و تبلیغات سپاه شاهرود ادامه داد: مداحان بسیجی شاهرود نیز در شب و روز عید در برنامه‏های مختلف بسیج در مساجد و محلات به اجرای مولودی‏خوانی می‏پردازند و طلاب بسیجی به عنوان مبلغ در روستاها در خصوص عید غدیر و اهمیت آن سخنرانی می‏کنند.

غنایی تأکید کرد: مراسم نورافشانی و گرامیداشت عید غدیر در شب عید در حرم شهدای گمنام در ارتفاعات شاهرود و همچنین برنامه خطبه‏خوانی در پایگاه‏های بسیج خواهران در روز عید غدیر از دیگر برنامه‏های پایگاه‏های بسیج در عید امامت و ولایت است.

وی با اشاره به برپایی ایستگاه‏های صلواتی به همت بسیج اصناف و محلات در نقاط مختلف شهرستان گفت: ایستگاه‏های صلواتی به همت پایگاه‏های بسیج علی(ع)، نجف اشرف، خاتم‏الانبیا، حمزه سیدالشهدا و کربلا و بسیج ادارات و بسیج اصناف در نقاط مختلف روستاها و شهرهای شهرستان شاهرود برپا می‏شود.

انتهای پیام/2249/ع40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول