اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌‏دهد

شوراهای دانش‌‏آموزی؛ نماد مشارکت‏‌خواهی

شوراهای دانش‌‏آموزی که امروز انتخابات آن در سراسر ایران اسلامی برگزار می‌‏شود، به واقع نماد مشارکت‌‏خواهی نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

شوراهای دانش‌‏آموزی؛ نماد مشارکت‏‌خواهی

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، شانزدهمین دوره انتخابات شوراهای دانش‌‏آموزی از پیش از ظهر امروز در مدارس مقاطع مختلف تحصیلی در سراسر کشور آغاز شده است و تا عصر امروز نیز ادامه می‌‏یابد.

داوطلبان این دوره از انتخابات شوراهای دانش‏‌آموزی پس از اعلام فراخوان مریوط به این برنامه، از هفته گذشته تا پایان روز گذشته در مدارس فعالیت‏‌های تبلیغاتی بسیاری کردند تا این اقدامات، تجربه‌‏ای برای آنها باشد که در آینده به خوبی و با درایت تمام بتوانند در انتخابات دیگر و سرنوشت‏‌ساز کشورمان شرکت کنند.

رأی‏‌گیری برای انتخاب نمایندگان شوراهای دانش‌‏آموزی از صبح امروز در مدارس آغاز شده است؛ شمار اعضای شوراهای دانش‏‌آموزی نیز طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، به تناسب جمعیت دانش‌‏آموزان هر مدرسه تعیین می‏‌شود که شامل پنج نفر عضو اصلی است که به ازای هر 100 نفر، یک نفر به تعداد اعضای این شوراهای دانش‌‏آموزی اضافه خواهد شد.

شانزدهمین دوره انتخابات شوراهای دانش‌‏آموزی به استناد راهکار 3-8 سند تحول بنیادین و برنامه شماره 64 کتاب «سرمشق تربیت» به پیوست دستورالعمل وزارتی شانزدهمین دوره انتخابات شورای دانش‎آموزی مدارس برگزار می‎شود.

مسئولان مدارس و تلاشی مضاعف برای برگزاری انتخابات

مسئولان مدارس نیز از چندین روز قبل تلاش کرده‌‏اند تا زمینه برگزاری انتخاباتی باشکوه و سرشار از شور و شعور را در سال «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» و در روز اول آبان 1392 هم‎زمان با سراسر کشور در مدارس شرق استان تهران نیز فراهم آورند.

دانش‎آموزانی که تمایل به کاندیدا شدن در شورا را داشتند، باید 10 روز قبل از انتخابات مشخصات خود را در دفتر مدرسه ثبت می‌‏کردند و رعایت اخلاق و ارزش‎های اسلامی و مقبولیت بین دانش‎آموزان، داشتن روحیه مسئولیت‎پذیری و توان ایجاد ارتباط با دیگران، برخورداری از نظم و انضباط تحصیلی و پایبند به رعایت قوانین مدرسه، برخورداری از وضعیت رفتاری متعادل و ... نیز بخشی از معیارهای در نظر گرفته شده برای کاندیداتوری در این انتخابات بود.

دانش‎آموزان کاندیدا می‎توانستند به مدت پنج روز قبل از انتخابات در خصوص دیدگاه‎ها، نظرات و برنامه‎های خود به تبلیغ بپردازند و تبلیغات تا آخرین ساعت رسمی روز قبل از انتخابات آزاد بود.

همچنین تأکید شده است که کاندیداها از اعلام برنامه‎ها و شعارهای خارج از اختیارات و وظایف قانونی پیش‎بینی شده در شیوه‎نامه پرهیز کنند و تبلیغات نباید به گونه‎ای باشد که بعد از انتخابات به موضع‎گیری یا تقابل بین دانش‎آموزان منجر شود.

دانش‌‏آموزان به داوطلبان دارای صفات اخلاقی خوب رأی دهند

یکی از دانش‌‏آموزان شرکت کننده در انتخابات شورای دانش‌‏آموزی در این خصوص به خبرنگار فارس در شرق استان تهران گفت: انتخابات شورای دانش‎آموزی باعث می‎شود تا از بین چند دانش‎آموز داوطلب، یکی انتخاب و به عنوان رئیس یا عضو شورای دانش‎آموزی معرفی شود.

علی محبی بیان کرد: خوبی این انتخابات در این است که دانش‎آموزان از بین خود و با سلیقه‏‌ای که دارند، یکی از دانش‎آموزان را که دارای خصلت‎های خوبی است، به عنوان عضو شورای دانش‎آموزی انتخاب می‏‌کنند.

وی تصریح کرد: کسی که دارای صفات اخلاقی خوب مانند خوش‎رو بودن، خوش اخلاق بودن، مهربان بودن و ... باشد و علاوه بر این، در درس خواندن نمونه دیگران بوده، باید در این انتخابات به عنوان عضو شورا انتخاب شود.

این دانش‌‏آموز اضافه کرد: انتخابات شورای دانش‎آموزی باعث یک دست شدن و همدلی در مدرسه می‎شود؛ کسانی که به عنوان کاندیدای شورای دانش‎آموزی وارد میدان می‎شوند، از چند روز مانده تا روز انتخابات تبلیغات خود را شروع می‌‏کنند.

محبی افزود: این دانش‌‏آموزان با جمع کردن رأی، تلاش می‏‌کنند تا به عنوان عضو شورای دانش‎آموزی انتخاب شوند و فرد موثری برای مدرسه خود باشند و بتواند مدرسه‎ای نمونه و خوب را بسازند.

درخواست‌‏های دانش‌‏آموزان مورد توجه قرار گیرد

یکی دیگر از دانش‏‌آموزان نیز عقیده دارد: انتخابات شوراهای دانش‌‏آموزی و معرفی اعضای این شورا باعث نظم در کار مدرسه و مدیر می‎شود؛ برای اینکه مدرسه خوبی داشته باشیم، باید به کسی رأی دهیم که به کارش وارد باشد و مدرسه را آباد کند.

سیدعلی حسینی ادامه داد: مسئولان آموزش و پرورش باید به کسی که برای حضور در این انتخابات کاندیدا می‎شود، بها دهند و به درخواست‏‌های دانش‎آموزان نیز توجه کنند و دانش‎آموزان را دلسرد نکنند.

وی تصریح کرد: اگر این اقدام صورت گیرد، بعدها دانش‎آموزان به مسائل مدرسه بی‎توجه نمی‏‌شوند؛ اگر مسئولان به این خواسته‎ها توجه نکنند، تا سال‎ها دروازه‎های فوتبال ما لوله‎های آب و فاضلاب است و زمین مدرسه ترک خورده باقی می‎ماند.

این دانش‌‏آموز اضافه کرد: اگر به درخواست‏ های دانش‌‏آموزان توجه نشود، باز هم در مدرسه، معلمان با مشکل کمبود نوت بوک و رایانه مواجه هستند و هم‎زمان دو دبیر نمی‎توانند از نوت بوک استفاده کنند.

حسینی اضافه کرد: باید کسی که کاندیدا می‎شود، از مشکلات مدرسه آگاه باشد تا بهتر بتواند این مشکلات را حل کند و دانش‎آموزان بهتر بتوانند مسائل خود را مطرح سازند.

وعده‌‏ها فقط حرف نباشد

یک دانش‌‏آموز دوره اول متوسطه نیز در این‏‌باره می‌‏گوید: باید شخصی را در انتخابات شوراهای دانش‌‏آموزی انتخاب کنیم که برای مدرسه مفید باشد؛ از قوانین و مقررات پیروی کند و قولی که می‎دهد، فقط حرف نباشد و به آن عمل کند.

ستایش سیر می‏‌گوید: از مسئولان انتظار داریم تا به مدرسه ما رسیدگی کنند؛ نظرات ما برایشان اهمیت داشته باشد.

وی تصریح کرد: تجربه نشان داده است که نظرات ما برای دست‏‌اندرکاران مدرسه اهمیتی ندارد؛ چرا که اگر داشت تا امروز به آن رسیدگی می‎کردند.

این دانش‌‏آموز می‌‏گوید: زمین والیبال مدرسه ما تور مناسب ندارد و مشکلات دیگری هم داریم؛ انتخابات شورا تأثیرات زیادی دارد و می‎توان گفت دانش‎آموزان با شرکت در آن مسئولیت‎پذیر می‎شوند.

مسئولان بر کار شوراها نظارت کافی داشته باشند

یکی دیگر از دانش‌‏آموزان شرق استان تهران نیز در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: ما به کسی که خوش‎رفتار، باادب و درس‏خوان باشد و به قول‎هایش عمل کند، رأی می‎دهیم.

سمیه کتال افزود: از مسئولان می‎خواهیم که صندوق رأی مناسبی در مدرسه تعبیه کنند و وسط کلاس درس به رأی‏‌گیری نپردازند تا وقت کلاس‌مان گرفته نشود.

وی تصریح کرد: عضو شورای دانش‌‏آموزی نیز اگر به حرف‎های دانش‌‏آموزان گوش ندهد و کارهایی که ما می‎خواهیم، انجام ندهد، دیگر او را برای سال‏‌های بعد انتخابات نمی‎‎کنیم و از مسئولان مدرسه می‌‏خواهیم تا وی را برکنار کنند.

این دانش‌‏آموز افزود: ما در روزهای آینده، خواسته‎های خود را به اعضای شورای دانش‏‌آموزی می‎گوییم تا به آنها عمل کنند؛ شورای دانش‎آموزی در رشد و زیبایی مدرسه کمک می‎کند و شورا خود باید ویژگی‎های والا و خوبی داشته باشد.

کتال بیان کرد: اعضای شوراهای دانش‌‏آموزی باید به قول‎هایی که به دانش‎آموزان می‎دهند، عمل کنند و مسئولان نیز نظارت داشته باشند تا همه چیز به صورت خیلی عالی انجام شود و باعث شود تا همه به وضع مدارس توجه کنند.

این دانش‏‌آموز بیان داشت: انتخابات شورای دانش‌‏آموزی مدرسه باعث می‎شود تا نواقص مدرسه کمتر و کارها به صورت عالی‎تر انجام شود.

جایگاه شوراهای دانش‌‏آموزی؛ نیازمند بازنگری

بدون تردید، اهمیت و جایگاه شوراهای دانش‌‏آموزی امروز باید بیش از هر زمان دیگری مورد توجه مسئولان آموزش و پرورش، دست‏‌اندرکاران مدارس و خانواده‏‌های دانش‌‏آموزان قرار گیرد و همه با حمایت‏‌های خود، زمینه ایجاد فضایی مملو از آرا و نظرات مختلف را در مدارس فراهم آورند.

امروز بزرگان نظام تعلیم و تربیت، شوراهای دانش‌‏آموزی را یکی از پنج رکن اصلی مدارس در کنار مدیران، شورای معلمان، شورای مالی و انجمن‏‌های اولیا و مربیان می‏‌دانند و این، نشان‏‌دهنده اهمیت شوراهای دانش‌‏آموزی است.

علاوه بر این، با پایان دوره مجلس دانش‌‏آموزی در اسفند ماه امسال، طبیعی است که نمایندگان این مجلس از میان منتخبان استانی شوراهای دانش‌آموزی انتخاب خواهند شد و این امر می‏‌طلبد تا دانش‌‏آموزانی مسلط و با درایت در این انتخابات مسئولیت شوراها را بر عهده گیرند.

******************

گزارش از: سپیده سیر

******************

انتهای پیام/2568/س40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول