اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‏وگوی تفصیلی فارس با فرمانده سپاه استان سمنان

امام علی (ع) مخالف رانت‏خواری‌ها بود/ نباید با دشمنان ائتلاف کنیم

فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان گفت: امام علی (ع) مخالف رانت‎خواری‏ها بود و از دادن امتیازات به اطرافیانش خودداری می‏کرد.

امام علی (ع) مخالف رانت‏خواری‌ها بود/ نباید با دشمنان ائتلاف کنیم

سردار علی استادحسینی امروز در گفت‏وگوی تفصیلی با خبرنگار خبرگزاری فارس در استان سمنان با محوریت واقعه غدیر اظهار داشت: این بزرگ‎ترین درس است که ما نباید برای رسیدن به پست، مقام و قدرت با دشمنان خود ائتلاف کنیم.

وی گفت: پیامبر اکرم (ص) بعد از واقعه شریفه غدیر خم تا زمان رحلت سخنانی را فرمودند که متأسفانه مورخان به آن اشاره‎ای نکرده‏اند.

فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان به نقل از شیخ مفید بیان کرد: در این مدت تقریباً 70 روزه پیامبر اکرم (ص) در هر مجلسی که حضور داشتند، از آینده سخن به میان می‏آوردند و می‏فرمودند که من ابرهای فتنه و اختلافات را می‏بینم، مبادا به کشتن هم دست درازی کنید و مبادا بر خاندان من و علی (ع) ستم پیشه کنید.

استادحسینی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم (ص) در حدیث شریف ثقلین اهمیت دو امانت مهم را به مردم گوشزد کردند، افزود: «انی تارک فیکم الثقلین ... »، من شما را ترک می‏کنم اما دو چیز گران‎بها یعنی عترتم و قرآن را در میان شما باقی می‏گذارم.

اگر می‏خواهید حال و وضعتان خوب باشد به علی (ع) مراجعه کنید

وی ادامه داد: مهم‎ترین بعد سفارشات آن حضرت توصیه ایشان به اهل بیت (ع) است و گاهی هم به مردم سفارش می‎کردند که اگر می‏خواهید حال و وضعتان خوب باشد به علی (ع) مراجعه کنید.

فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان خاطر نشان کرد: اما پیامبر اسلام (ص) گویا خیانت مردم به دو امانتشان را می‏دیدند چرا که در روایات داریم که آن حضرت به امیرالمؤمنین (ع) فرموده بودند که امام علی (ع) اگر بعد از من مردم بر تو اجتماع کردند حکومتشان را بپذیر و اگر نخواستند کنار بکش.

استادحسینی گفت: داستان مشهوری است که در روز پنج‎شنبه قبل از رحلت نبی اکرم (ص) ابن ابی الحدید معتزلی از قول عمر بن خطاب نقل می‏کند که پیامبر می‏خواست در آن روز با نوشتن، حکومتی را که در غدیر برای علی (ع) مقرر کرده بود مستحکم‎تر کند که من نگذاشتم. زیرا من ترسیدم مردم تن ندهند و اختلاف شود و اراده خدا بر اراده پیامبر فائق شد.

وی بیان کرد: ابن عباس هم می‏گوید دردناک‎ترین روز برای ما همان روز پنج‎شنبه بود که عمر با اهانت به مقام پیامبر (ص) اعلام کرد پیامبر هذیان می‏گوید از اینجا در می‏یابیم که پیامبر (ص) ارائه طریق کرده بود اما کسی رهرو این طریق نبود بلکه جز اندکی بقیه به بیراهه رفتند و منحرف شدند.

فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان مسئله بعدی را اعزام سپاه به مرزهای روم  که به فرماندهی اسامه بود، عنوان کرد و افزود: پیامبر (ص) به همه مسلمانان دستور شرکت در اردوی سپاه را داده بود و حتی سرپیچی‎کنندگان از سپاه اسامه را لعنت کرده بودند؛ اعزام سپاه 16 روز قبل از رحلت پیامبر (ص) بود، پیامبر می‏خواست سران کودتای سقیفه را از مدینه دور کند.

استادحسینی بیان کرد: دلیل دوم اعزام سپاه اسامه، هموار کردن رجوع مردم به امیرمؤمنان (ع) بود، چون در آن زمان مردم تابع سران قبیله بودند و از طرفی سران آن‎ها هم در سپاه اسامه بودند، پیامبر با انتخاب اسامه 19-20 ساله جوان و تأکید بر لزوم پیروی مشایخ قبایل و سرشناسان از وی، این نکته را گوشزد کرد که جوان بودن امیرمؤمنان علی (ع) برای خلافت مشکلی ایجاد نمی‏کند! کما اینکه همین نکته بعدها یکی از موارد بهانه‎جویی اهل سقیفه شد.

شایستگی و لیاقت در اسلام مطرح است نه سن و سال

وی با اشاره به اینکه پیامبر با انتخاب این مطلب می‏خواست تفهیم کند که شایستگی و لیاقت در اسلام مطرح است نه سن و سال گفت: پس بر ابوبکر و عمر پا به سن گذاشته واجب است که از اسامه پیروی کنند وگرنه ملعون پیامبرند.

فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان گفت: بعدها ما می‏بینیم که ابوعبیده جراح در یک بهانه‏جویی به امیرمؤمنان (ع) عنوان می‏کند: ای پسر عمو بگذار ابوبکر که شیخ است و سن و سال بیشتری دارد خلافت کند.

استادحسینی افزود: تو جوان هستی و نوبت به تو هم خواهد رسید، نمی‎شود پذیرفت که نبی‏اکرم (ص) به امت خود بی‏توجه باشد و برای بعد از خود فکری نکرده باشد. پیامبر می‎داند که امت خود را نباید رها کند.

وی اضافه کرد: ابن ابی الحدید می‎گوید که به نزد استادم رفتم و گفتم نمی‏توانم بپذیرم که با وجود تأکید پیامبر بر جانشینی علی (ع)، مردم باز هم او را نپذیرفتند. استادم گفت که من هم نمی‎توانم قبول کنم که پیامبر (ص) امت را رها کرده باشد و پیامبر چندین بار با معرفی علی (ع) از ایشان به اسم به عنوان وصی و وزیر و جانشین خود نام برده است.

استادحسینی بیان داشت: از یوم الانذار تا یوم الغدیر بارها پیامبر، علی (ع) را جانشین و وصی خود معرفی کرده است.

فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان گفت: از یوم الانذار در سال سوم هجرت تا یوم الغدیر در دهم هجرت، بارها پیامبر (ص)، علی (ع) را نه از روی خویشاوندی بلکه با ذکر شایستگی و فضائل امام علی (ع)، ایشان را به عنوان جانشین و وصی خود معرفی کرده است.

صلاحیت و توانمندی‏های علی (ع) بر هیچ انسان عاقلی پوشیده نیست

استادحسینی بیان کرد: صلاحیت و توانمندی‏های علی (ع) در میادین بدر، احد و خندق، خوابیدن در بستر پیامبر در لیلة المبیت و ... بر هیچ انسان عاقلی پوشیده نیست.

وی ادامه داد: در غزوه تبوک که امام علی (ع) شرکت نداشتند، منافقان شایعه کردند که علی شایستگی ندارد، امیرمؤمنان خود را به پیامبر (ص) رساندند و شایعه را بازگو کردند که پیامبر به ایشان فرمودند تو جانشین من هستی، عدم صلاحیت و ناتوانی دیگران برابر امیرمؤمنان (ع) بارها توسط پیامبر به مردم نشان داده شده است.

فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان بیان کرد: در غزوه احد، عمر و ابوبکر شکست خوردند و حاضر به مقاومت برابر دشمن نشدند و فرار کردند امام علی (ع) یک تنه از پیامبر گرامی اسلام دفاع کرد.

استادحسینی افزود: در جنگ خندق هم وقتی که عمر بن عبدود نعره می‎کشید و رجز می‎خواند، هیچکس جرأت مقابله نداشت اما امیرمؤمنان (ع) سه بار از پیامبر (ص) اجازه نبرد با عمر بن عبدود را خواست، اما پیامبر (ص) اجازه نفرمود تا این دو تن (ابوبکر و عمر) بلند شوند، اما آن‎ها ترسیدند و کاری نکردند.

ضربه علی (ع) در خندق از عبادات جمیع مخلوقات برتر است

فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان گفت: آفرینش آن حماسه فقط با ید با کفایت امیرمؤمنان میسر بود و این حدیث نبوی بیانگر کارستان مولا علی (ع) در آن معرکه است که امروز تمام ایمان و کفر روبه‎روی هم قرار گرفت.

استادحسینی افزود: حماسه آفرینی امیرمؤمنان (ع) به حدی با اهمیت بود که به فرموده پیامبر اکرم (ص) یک ضربه شمشیر ایشان در خندق از عبادات جمیع مخلوقات از ازل تا قیامت برتر و والاتر است.

وی خاطر نشان کرد: در خیبر هم وقتی که عمر و ابوبکر شکست خورده و دست از پا درازتر برگشتند، پیامبر (ص) فرمود: فردا پرچم را به کسی خواهم داد که خدا را دوست دارد و خدا هم او را دوست دارد.

فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان بیان کرد: در حادثه ابلاغ سوره برائت پیامبر (ص) ابتدا ابوبکر را فرستاد اما در بین راه جبرئیل نازل شد و به پیامبر (ص) عرضه داشت یا خودت برو یا کسی مثل خود را بفرست که پیامبر، علی (ع) را فرستاد. برخی از مردم خدمت پیامبر می‎آمدند و اسلام را به شرط حکومت پس از پیامبر می‏پذیرفتند که پیامبر اسلام دست رد بر این خواسته جاه‌طلبانه آن‎ها می‎زد و می‏فرمود: حکومت امری الهی است. پیامبر (ص) می‏خواست رشد فکری مردم بالا برود و سعی در نفی تقلید کورکورانه داشت.

شیعه با علم و آگاهی امام خود را انتخاب می‎کند

فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان بیان کرد: عمده‎ترین تفاوت ما با اهل سنت در این است که شیعه با علم و آگاهی امام خود را انتخاب می‏کند، اما اهل سنت می‏گویند هر که امام شد باید از او اطاعت کرد.

استادحسینی گفت: پیامبر (ص) سعی کرد نظام قبیله‎ای را بشکند و نظامی روی کار آورد که دارای کرامت انسانی بالا باشد، پیامبر ساده با مردم برخورد می‏کرد و در بین مردم بود و در نفی شیوخیت تلاش می‏کرد. عقیده مردم بر این بود که فرماندهان و فرمانداران باید از شیوخ باشند اما فرماندهان پیامبر همه از جوانان بودند.

حضرت علی (ع) حافظ حدود الهی بود

فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان با اشاره به اینکه اگر پیامبر (ص) برای بعد از خود ارائه طریق کرده است، چرا نتیجه‎ای نداد؟ گفت: حضرت علی (ع) حافظ حدود الهی بود و به کسی اجازه خروج از حدود الهی نمی‎داد. به همین علت عده‎ای بودند که حاضر نشدند با این خصلت الهی امیر مؤمنان (ع) کنار بیایند.

استادحسینی خاطر نشان کرد: در تاریخ می‏خوانیم که وقتی طلحه و زبیر به نزد امیرمؤمنان (ع) مشرف شدند و خاموش کردن شمع بیت‎المال را توسط امیرمؤمنان (ع) دیدند حساب کار خود را کردند.

وی افزود: این صحابه‎ای که با عطایای بی‎حساب عثمان از بیت‎المال بسیار ثروتمند شده بودند و حتی طلاهایشان را با تبر می‏شکستند به هیچ‎وجه طاقت ماندن در کنار علی (ع) را نداشتند جز علی (ع) کسی آشنا به حدود الهی و کسی را یارای اقامه حدود نبود.

فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان گفت: حاکمان هم در بسیاری از موارد محتاج چاره‎جویی از امیرمؤمنان (ع) بودند تا جایی که بارها عمر گفته بود اگر علی (ع) نبود عمر هلاک شده بود.

استادحسینی بیان کرد: امام علی (ع) امتیازبخش نیست و مخالف رانت‎خواری‎ها بود و از دادن امتیازات به اطرافیان خودداری می‏کرد و امام علی (ع) به هیچ‎وجه اهل قوم و خویش بازی نبود و برخلاف خلفای غاصب به خصوص عثمان که بذل و بخشش بسیاری به اقوام و بنی ‏امیه کرد، علی (ع) اهل این کارها نبود.

وی ادامه داد: شکسته شدن شاخ عرب و کشته شدن برخی از بزرگان عرب جاهلی در جنگ‎های صدر اسلام باعث شده بود که مخالفان علی (ع) بغض امیرمؤمنان را به دل داشته باشند.

فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان تصریح کرد: وقتی امام حسین (ع) در صحنه عاشورا با مردم کوفه صحبت می‏کرد و از دلیل دشمنی آنان می‎پرسید مردم کوفه می‏گویند بغضاً لابیک! کینه پدرت! پس خیلی از سران به خاطر کشته شدن سران مشرک حاضر به پذیرش امیرمؤمنان (ع) نبودند.

استادحسینی افزود: اعتقاد عرب به شیخوخیت باعث می‏شود که کسی جوان را به رسمیت نشناسد و معتقد بودند که شیوخ مسن و پیر باید سردمدار و حاکم باشند ظاهرگرایی مردم و نداشتن ایمان محکم در بین مردم از عواملی بود که حادثه سقیفه را به وجود آورد.

انتهای پیام/2249/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول