سردار علی استادحسینی امروز در گفتوگوی تفصیلی با خبرنگار خبرگزاری فارس در استان سمنان با محوریت واقعه غدیر اظهار داشت: این بزرگترین درس است که ما نباید برای رسیدن به پست، مقام و قدرت با دشمنان خود ائتلاف کنیم.
وی گفت: پیامبر اکرم (ص) بعد از واقعه شریفه غدیر خم تا زمان رحلت سخنانی را فرمودند که متأسفانه مورخان به آن اشارهای نکردهاند.
فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان به نقل از شیخ مفید بیان کرد: در این مدت تقریباً 70 روزه پیامبر اکرم (ص) در هر مجلسی که حضور داشتند، از آینده سخن به میان میآوردند و میفرمودند که من ابرهای فتنه و اختلافات را میبینم، مبادا به کشتن هم دست درازی کنید و مبادا بر خاندان من و علی (ع) ستم پیشه کنید.
استادحسینی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم (ص) در حدیث شریف ثقلین اهمیت دو امانت مهم را به مردم گوشزد کردند، افزود: «انی تارک فیکم الثقلین ... »، من شما را ترک میکنم اما دو چیز گرانبها یعنی عترتم و قرآن را در میان شما باقی میگذارم.
اگر میخواهید حال و وضعتان خوب باشد به علی (ع) مراجعه کنید
وی ادامه داد: مهمترین بعد سفارشات آن حضرت توصیه ایشان به اهل بیت (ع) است و گاهی هم به مردم سفارش میکردند که اگر میخواهید حال و وضعتان خوب باشد به علی (ع) مراجعه کنید.
فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان خاطر نشان کرد: اما پیامبر اسلام (ص) گویا خیانت مردم به دو امانتشان را میدیدند چرا که در روایات داریم که آن حضرت به امیرالمؤمنین (ع) فرموده بودند که امام علی (ع) اگر بعد از من مردم بر تو اجتماع کردند حکومتشان را بپذیر و اگر نخواستند کنار بکش.
استادحسینی گفت: داستان مشهوری است که در روز پنجشنبه قبل از رحلت نبی اکرم (ص) ابن ابی الحدید معتزلی از قول عمر بن خطاب نقل میکند که پیامبر میخواست در آن روز با نوشتن، حکومتی را که در غدیر برای علی (ع) مقرر کرده بود مستحکمتر کند که من نگذاشتم. زیرا من ترسیدم مردم تن ندهند و اختلاف شود و اراده خدا بر اراده پیامبر فائق شد.
وی بیان کرد: ابن عباس هم میگوید دردناکترین روز برای ما همان روز پنجشنبه بود که عمر با اهانت به مقام پیامبر (ص) اعلام کرد پیامبر هذیان میگوید از اینجا در مییابیم که پیامبر (ص) ارائه طریق کرده بود اما کسی رهرو این طریق نبود بلکه جز اندکی بقیه به بیراهه رفتند و منحرف شدند.
فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان مسئله بعدی را اعزام سپاه به مرزهای روم که به فرماندهی اسامه بود، عنوان کرد و افزود: پیامبر (ص) به همه مسلمانان دستور شرکت در اردوی سپاه را داده بود و حتی سرپیچیکنندگان از سپاه اسامه را لعنت کرده بودند؛ اعزام سپاه 16 روز قبل از رحلت پیامبر (ص) بود، پیامبر میخواست سران کودتای سقیفه را از مدینه دور کند.
استادحسینی بیان کرد: دلیل دوم اعزام سپاه اسامه، هموار کردن رجوع مردم به امیرمؤمنان (ع) بود، چون در آن زمان مردم تابع سران قبیله بودند و از طرفی سران آنها هم در سپاه اسامه بودند، پیامبر با انتخاب اسامه 19-20 ساله جوان و تأکید بر لزوم پیروی مشایخ قبایل و سرشناسان از وی، این نکته را گوشزد کرد که جوان بودن امیرمؤمنان علی (ع) برای خلافت مشکلی ایجاد نمیکند! کما اینکه همین نکته بعدها یکی از موارد بهانهجویی اهل سقیفه شد.
شایستگی و لیاقت در اسلام مطرح است نه سن و سال
وی با اشاره به اینکه پیامبر با انتخاب این مطلب میخواست تفهیم کند که شایستگی و لیاقت در اسلام مطرح است نه سن و سال گفت: پس بر ابوبکر و عمر پا به سن گذاشته واجب است که از اسامه پیروی کنند وگرنه ملعون پیامبرند.
فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان گفت: بعدها ما میبینیم که ابوعبیده جراح در یک بهانهجویی به امیرمؤمنان (ع) عنوان میکند: ای پسر عمو بگذار ابوبکر که شیخ است و سن و سال بیشتری دارد خلافت کند.
استادحسینی افزود: تو جوان هستی و نوبت به تو هم خواهد رسید، نمیشود پذیرفت که نبیاکرم (ص) به امت خود بیتوجه باشد و برای بعد از خود فکری نکرده باشد. پیامبر میداند که امت خود را نباید رها کند.
وی اضافه کرد: ابن ابی الحدید میگوید که به نزد استادم رفتم و گفتم نمیتوانم بپذیرم که با وجود تأکید پیامبر بر جانشینی علی (ع)، مردم باز هم او را نپذیرفتند. استادم گفت که من هم نمیتوانم قبول کنم که پیامبر (ص) امت را رها کرده باشد و پیامبر چندین بار با معرفی علی (ع) از ایشان به اسم به عنوان وصی و وزیر و جانشین خود نام برده است.
استادحسینی بیان داشت: از یوم الانذار تا یوم الغدیر بارها پیامبر، علی (ع) را جانشین و وصی خود معرفی کرده است.
فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان گفت: از یوم الانذار در سال سوم هجرت تا یوم الغدیر در دهم هجرت، بارها پیامبر (ص)، علی (ع) را نه از روی خویشاوندی بلکه با ذکر شایستگی و فضائل امام علی (ع)، ایشان را به عنوان جانشین و وصی خود معرفی کرده است.
صلاحیت و توانمندیهای علی (ع) بر هیچ انسان عاقلی پوشیده نیست
استادحسینی بیان کرد: صلاحیت و توانمندیهای علی (ع) در میادین بدر، احد و خندق، خوابیدن در بستر پیامبر در لیلة المبیت و ... بر هیچ انسان عاقلی پوشیده نیست.
وی ادامه داد: در غزوه تبوک که امام علی (ع) شرکت نداشتند، منافقان شایعه کردند که علی شایستگی ندارد، امیرمؤمنان خود را به پیامبر (ص) رساندند و شایعه را بازگو کردند که پیامبر به ایشان فرمودند تو جانشین من هستی، عدم صلاحیت و ناتوانی دیگران برابر امیرمؤمنان (ع) بارها توسط پیامبر به مردم نشان داده شده است.
فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان بیان کرد: در غزوه احد، عمر و ابوبکر شکست خوردند و حاضر به مقاومت برابر دشمن نشدند و فرار کردند امام علی (ع) یک تنه از پیامبر گرامی اسلام دفاع کرد.
استادحسینی افزود: در جنگ خندق هم وقتی که عمر بن عبدود نعره میکشید و رجز میخواند، هیچکس جرأت مقابله نداشت اما امیرمؤمنان (ع) سه بار از پیامبر (ص) اجازه نبرد با عمر بن عبدود را خواست، اما پیامبر (ص) اجازه نفرمود تا این دو تن (ابوبکر و عمر) بلند شوند، اما آنها ترسیدند و کاری نکردند.
ضربه علی (ع) در خندق از عبادات جمیع مخلوقات برتر است
فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان گفت: آفرینش آن حماسه فقط با ید با کفایت امیرمؤمنان میسر بود و این حدیث نبوی بیانگر کارستان مولا علی (ع) در آن معرکه است که امروز تمام ایمان و کفر روبهروی هم قرار گرفت.
استادحسینی افزود: حماسه آفرینی امیرمؤمنان (ع) به حدی با اهمیت بود که به فرموده پیامبر اکرم (ص) یک ضربه شمشیر ایشان در خندق از عبادات جمیع مخلوقات از ازل تا قیامت برتر و والاتر است.
وی خاطر نشان کرد: در خیبر هم وقتی که عمر و ابوبکر شکست خورده و دست از پا درازتر برگشتند، پیامبر (ص) فرمود: فردا پرچم را به کسی خواهم داد که خدا را دوست دارد و خدا هم او را دوست دارد.
فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان بیان کرد: در حادثه ابلاغ سوره برائت پیامبر (ص) ابتدا ابوبکر را فرستاد اما در بین راه جبرئیل نازل شد و به پیامبر (ص) عرضه داشت یا خودت برو یا کسی مثل خود را بفرست که پیامبر، علی (ع) را فرستاد. برخی از مردم خدمت پیامبر میآمدند و اسلام را به شرط حکومت پس از پیامبر میپذیرفتند که پیامبر اسلام دست رد بر این خواسته جاهطلبانه آنها میزد و میفرمود: حکومت امری الهی است. پیامبر (ص) میخواست رشد فکری مردم بالا برود و سعی در نفی تقلید کورکورانه داشت.
شیعه با علم و آگاهی امام خود را انتخاب میکند
فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان بیان کرد: عمدهترین تفاوت ما با اهل سنت در این است که شیعه با علم و آگاهی امام خود را انتخاب میکند، اما اهل سنت میگویند هر که امام شد باید از او اطاعت کرد.
استادحسینی گفت: پیامبر (ص) سعی کرد نظام قبیلهای را بشکند و نظامی روی کار آورد که دارای کرامت انسانی بالا باشد، پیامبر ساده با مردم برخورد میکرد و در بین مردم بود و در نفی شیوخیت تلاش میکرد. عقیده مردم بر این بود که فرماندهان و فرمانداران باید از شیوخ باشند اما فرماندهان پیامبر همه از جوانان بودند.
حضرت علی (ع) حافظ حدود الهی بود
فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان با اشاره به اینکه اگر پیامبر (ص) برای بعد از خود ارائه طریق کرده است، چرا نتیجهای نداد؟ گفت: حضرت علی (ع) حافظ حدود الهی بود و به کسی اجازه خروج از حدود الهی نمیداد. به همین علت عدهای بودند که حاضر نشدند با این خصلت الهی امیر مؤمنان (ع) کنار بیایند.
استادحسینی خاطر نشان کرد: در تاریخ میخوانیم که وقتی طلحه و زبیر به نزد امیرمؤمنان (ع) مشرف شدند و خاموش کردن شمع بیتالمال را توسط امیرمؤمنان (ع) دیدند حساب کار خود را کردند.
وی افزود: این صحابهای که با عطایای بیحساب عثمان از بیتالمال بسیار ثروتمند شده بودند و حتی طلاهایشان را با تبر میشکستند به هیچوجه طاقت ماندن در کنار علی (ع) را نداشتند جز علی (ع) کسی آشنا به حدود الهی و کسی را یارای اقامه حدود نبود.
فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان گفت: حاکمان هم در بسیاری از موارد محتاج چارهجویی از امیرمؤمنان (ع) بودند تا جایی که بارها عمر گفته بود اگر علی (ع) نبود عمر هلاک شده بود.
استادحسینی بیان کرد: امام علی (ع) امتیازبخش نیست و مخالف رانتخواریها بود و از دادن امتیازات به اطرافیان خودداری میکرد و امام علی (ع) به هیچوجه اهل قوم و خویش بازی نبود و برخلاف خلفای غاصب به خصوص عثمان که بذل و بخشش بسیاری به اقوام و بنی امیه کرد، علی (ع) اهل این کارها نبود.
وی ادامه داد: شکسته شدن شاخ عرب و کشته شدن برخی از بزرگان عرب جاهلی در جنگهای صدر اسلام باعث شده بود که مخالفان علی (ع) بغض امیرمؤمنان را به دل داشته باشند.
فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان تصریح کرد: وقتی امام حسین (ع) در صحنه عاشورا با مردم کوفه صحبت میکرد و از دلیل دشمنی آنان میپرسید مردم کوفه میگویند بغضاً لابیک! کینه پدرت! پس خیلی از سران به خاطر کشته شدن سران مشرک حاضر به پذیرش امیرمؤمنان (ع) نبودند.
استادحسینی افزود: اعتقاد عرب به شیخوخیت باعث میشود که کسی جوان را به رسمیت نشناسد و معتقد بودند که شیوخ مسن و پیر باید سردمدار و حاکم باشند ظاهرگرایی مردم و نداشتن ایمان محکم در بین مردم از عواملی بود که حادثه سقیفه را به وجود آورد.
انتهای پیام/2249/ی40/د1000