اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در پی ورود جبهه هوای سرد به استان سمنان

شرکت گاز سمنان نسبت به رعایت موارد ایمنی استفاده از لوازم گازسوز هشدار داد

شرکت گاز استان سمنان هم‎زمان با ورود جبهه هوای سرد به استان سمنان، با صدور اطلاعیه مهمی خواستار توجه جدی مشترکان به تأمین هوای مورد نیاز جهت سوخت لوازم گازسوز شد.

شرکت گاز سمنان نسبت به رعایت موارد ایمنی استفاده از لوازم گازسوز هشدار داد

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان، روابط عمومی شرکت گاز استان سمنان در این اطلاعیه آورده است: حوادث مرتبط با گاز طبیعی همواره از سه منظر قابل بررسی هستند که شامل انفجار و آتش‎سوزی، تولید و انتشار گاز CO، حوادث ناشی از کمبود اکسیژن و انتشار بیش از حد گاز طبیعی (CH4) در محیط هستند، که حالت سوم بدون انفجار ولی بسیار خطرناک است.

این اطلاعیه می‎افزاید: مشترکان باید همواره به این نکته مهم توجه داشته باشند که حجم جاری اکسیژن به داخل ریه‎های یک انسان بالغ در هر بار تنفس حدود 500 میلی‎لیتر است که برای یک نفر انسان در حال استراحت بین 30 تا 40 لیتر در دقیقه بوده و با توجه به نفرات ساکن و متراژ محل سکونت و یا محل استراحت و میزان شعله تنظیم شده در بخاری، پکیج یا آبگرمکن می‎بایستی توجه جدی به تأمین این مقدار اکسیژن مورد نیاز محیط داشته باشند.

روابط عمومی شرکت گاز استان سمنان در پایان رعایت نکات زیر را خواستار شده است:

1- به منظور تأمین هوای کافی و پرهیز از سوختن ناقص در وسایل گازسوز بایستی راه ورود هوا به داخل اتاق‌ها توسط روزنه‌های مناسب (در زیر درب‌ها، دریچه‎های کرکره‌ای پایین درب‌ها و ...) ایجاد شود. این موضوع به ویژه در اتاق‌های کوچک و فضاهای زیرزمینی از اهمیت و حساسیت فوق‌العاده‎ای برخوردار است. در این راستا لازم است توجه فرمایید که معمولاً یک بخاری در حدود 15 برابر حجم گاز مصرفی به هوای تازه جهت سوختن نیاز دارد. یک بخاری ‌معمولی خانگی بایستی در حدود 15 متر مکعب در ساعت ‌‌هوای تازه دریافت کند تا قادر به ‌سوزاندن مناسب گاز طبیعی باشد. بنابراین ملاحظه می‌شود که منافذ ورود هوا چه‌ تأثیر حیاتی در این ‌رابطه دارند.

2- جهت تأمین هوای مورد نیاز وسایل گازسوز از قبیل آبگرمکن دیواری و بخاری در آپارتمان‎های محدود ضروری است دریچه تهویه‎ای در محل مناسب (ترجیحاً پشت وسیله گازسوز) که به هوای آزاد مرتبط است، تعبیه شود.

3- عبور دودکش از فضای داخل‌ سقف ‌کاذب ‌و علی‌الخصوص حمام به دلیل امکان پوسیدگی و نشت گاز منواکسیدکربن خطرناک‌ است.

4- جهت جلوگیری از پدیده خطرساز «مکش معکوس» در ساختمان‎ها لازم است بر روی قسمت زیرین درب ورودی هر آپارتمان از دریچه تهویه کرکره‎ای یا آیفونی مناسب به طول 50×20 سانتی‎متر استفاده شود. همچنین زیر درب‎های ورودی اطاق خواب‎ها نیز حدود سه تا پنج سانتی‎متر باز باشد.

5- در هنگام هرگونه ساخت و ساز مراقب باشید، مصالح ساختمانی به داخل دودکش‎ها ریخته نشود و راه ورودی دودکش را مسدود نکرده باشد و هر ساله قبل از روشن کردن وسایل گرمازا، مراقب باشید مسیر دودکش‌ها توسط پرنده‎ای لانه‌سازی و مسدود نشده باشد.

6- نسبت به مشاهده شعله زرد رنگ در وسایل گازسوز بی‌تفاوت نباشید چون این مشکل ناشی از نرسیدن هوای کافی یا نقص در دستگاه گازسوز و ... است.

7- استفاده از زانوهای متوالی برای عبـور دودکش عمودی از مجاور شناژهای افقی (حالت U) باعث کم کردن کارآیی دودکش می‌شود. قبل از بتون‌ریزی در ساخت منازل مسیر دودکش را انتخاب کنید.

8- استفاده از گچ و مصالح ساختمانی برای پر کردن فواصل و درزهای ما بین دودکش‎ها در داخل دیوار ساختمان موجب گرفتگی شده و حوادث بسیاری را باعث می‎شود از این کار جداً خودداری کنید.

9- استفاده از سطل آب و قرار دادن دودکش در آن جهت تصفیه گازهای سمی به جای نصب دودکش استاندارد خطری جدی برای مصرف‌کنندگان گاز طبیعی (حتی در فضاهای کوچک نظیر مغازه و فروشگاه) است حوادث مرگباری از این باور غلط تاکنون بروز کرده است.

10- دریچه دودکش بایستی بالاتر از وسیله گازسوز قرار گیرد و نصب هرگونه دودکش از ارتفاع دستگاه به سمت ارتفاع پایین‌تر (شیب از وسیله گازسوز به سمت زمین) جداً خطرناک است و موجب پس‌ زدن محصولات ‌سمی احتراق می‎شود.

انتهای پیام/74002/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول