اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  خاورمیانه

فعال سیاسی عربستانی در گفت‌وگو با فارس:

جایگاه بین المللی عربستان به دلیل نقض حقوق بشر هر روز محدودتر می‌شود

«حمزه حسن»، فعال سیاسی عربستانی تاکید کرد، جایگاه بین المللی عربستان سعودی به دلیل عدم اجرای توصیه‌های شورای حقوق بشر و نقض این حقوق هر روز محدودتر می‌شود.

جایگاه بین المللی عربستان به دلیل نقض حقوق بشر هر روز محدودتر می‌شود

«حمزه الحسن»، فعال سیاسی عربستانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در عربستان، در سخنانی تاکید کرد که جایگاه بین المللی عربستان سعودی به دلیل عدم اجرای توصیه‌های شورای حقوق بشر، وابسته به سازمان ملل متحد هر روز بیش از گذشته درحال محدود شدن است.

این فعال سیاسی عربستانی افزود: حکومت سعودی به هیچ وجه نمی‌تواند، جامعه بین الملل را قانع کند که چیزی تحت عنوان آزادی بیان و برگزاری تجمع‌های مسالمت آمیز در عربستان وجود دارد.

الحسن گفت: پس از بررسی گزارش دوم عربستان سعودی از سوی شورای حقوق بشر، مشاهده شد، این گزارش دوره‌ای با گزارش پیشین آن که در سال 2009 میلادی ارائه شده بود، دارای تفاوت‌هایی از لحاظ میزان مشارکت فعالان حقوقی و انتقادات بین المللی است.

وی در این خصوص تاکید کرد که حکومت سعودی قادر به همگام شدن با جامعه بین المللی برای رشد و توسعه فکری و ایجاد امنیت فکری و فراهم کردن زمینه فعالیت سیاسی نیست، به همین دلیل هر روز که می‌گذرد، پایه‌های حکومت سعودی سست‌تر از گذشته می‌شود.

الحسن درباره حضور تعدادی از زنان به همراه هیئت نمایندگی عربستان سعودی در شورای حقوق بشر گفت: این اقدام نمی‌تواند، جهانیان را قانع کند که حقوق زنان در عربستان رعایت می‌شود.

وی افزود: این اقدام حکومت سعودی بازی قدیمی است که بارها از سوی دیگر کشورهای ناقض حقوق بشر برای سرپوش گذاشتن بر نقض قوانین از سوی ایشان مورد استفاده قرار گرفته است.

الحسن با اشاره به میزان فزاینده انتقادات بین المللی صورت گرفته از عربستان سعودی در خصوص پرونده حقوق بشر، تاکید کرد: این انتقادات نشان می‌دهد که جایگاه حقوقی عربستان سعودی در عرصه بین المللی تا چه اندازه افول کرده است.

وی گفت: ادامه سیاست‌های نقض حقوق بشر در عربستان بیانگر میزان نادانی پادشاهان سعودی و ناتوانی آنها در همراهی با متغیرهای بین المللی و تصورات ناقص آنهاست که فکر می‌کنند اموالی که در اختیار دارند می‌تواند، از آنها حمایت کند و با این اموال این توانایی را پیدا می‌کنند که حقوق بین الملل را به بازی بگیرند.

الحسن افزود: سازمان عفو بین الملل که مسئول پرونده حقوق بشر در عرصه بین المللی است چند روز پیش در بیانیه‌ای نسبت به «اوضاع اسفبار» حقوق بش در عربستان سعودی هشدار داد و خواستار «مجازات» حکومت سعودی به دلیل عدم عمل به وعده‌هایش در خصوص بهبود وضعیت حقوق بشر در عربستان شد.

این بیانیه روز دوشنبه گذشته و پیش از برگزاری نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو و در خصوص وضعیت حقوق بشر در کشور عربستان صادر شد.

این سازمان در بیانیه خود اظهار داشته است که عربستان سعودی هربار از عمل به وعده‌های خود در رابطه با بهبود وضعیت بد حقوق بشر در عربستان شانه خالی کرده و در این زمینه ناموفق بوده است.

از سوی دیگر «بندر بن محمد العیبان»، رئیس هیئت حقوق بشر عربستان، در سخنانی در جلسه بررسی گزارش دوم پرونده حقوق بشر در عربستان بر اهمیت شنیدن دیدگاه‌های این کشور در این خصوص و تبادل نظر برای بهبود وضعیت حقوق بشر در عربستان به عنوان نمونه‌ای برای سایر کشورها تاکید کرد.

العیبان افزود: عربستان سعودی در زمینه حقوق بشر تازه کار نبوده و همراه با تعهدات بین المللی خود، شریعت اسلامی را پیاده می‌کند که شامل اصول و ارزش‌های والایی در خصوص این حقوق است و هرگونه نقضی را محکوم می‌کند.

وی اشاره کرد: عربستان سعودی بر پایه اصول و مبادی دین اسلام، میان مرد و زن تفاوت قائل نیست و زنان دارای حقوق مالی و قانونی مشخصی در این کشور هستند که به آنان آزادی عمل، بدون هیچ قید و بندی را می‌دهد!!

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول