اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادی از مجاهد فقید، شیخ عبدالرسول تقوایی

از همرزمی با نواب صفوی تا حضور 60 ماهه در جبهه‌ها

مبارزات سیاسی خود را در کنار شهید نواب صفوی آغاز کرد و شجاعت، جرأت و صراحت بیان او به حدی بود که فعالیت‌های انقلابی گسترده‌ای را در زادگاه پهلوی در پیش گرفت.

از همرزمی با نواب صفوی تا حضور 60 ماهه در جبهه‌ها

به گزارش گروه دفاع مقدس خبرگزاری فارس از ساری، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یکی از شاخص‌ترین برهه‌های تاریخ این مرز و بوم است.

یکی از شاخصه‌های اصلی این برتری، تبلور و بروز چهره‌هایی بود که بدون نام و نشان خاص، منشاء خدمات فراوانی شده‌اند.

شکل و شاکله انقلاب و جنگ مردمی بود و قطع نظر از خواص، توده‌ها نیز فرصت و مجال آن را یافتند تا هم در سرنوشت خود و هم قوام و دوام آنچه پدیده آورده‌اند، سهیم باشند.

اگر چه روحانیت در همیشه تاریخ و در بزنگاه‌های حساس سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، نگاهبان اسلام و کرامت انسان‌ها بوده‌اند در کنار آن نقش آنان در شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی و تداوم و گسترش آن و پاسداری از کیان این هدیه الهی، بسیار مهم بوده است.

روحانیون هم زمان با تبیین اصول دین و انقلاب و مبارزه در جبهه فرهنگی، حضور فیزیکی در کارزارهای خطیر سال‌های دفاع مقدس، را تجربه کردند و پس از پایان جنگ نیز در حفظ و اشاعه فرهنگ و دستاوردهای این دوران، خدمات، ایثارگری‌ها و مجاهدت‌های کم‌نظیری داشته‌اند.

جستاری در زندگی این گونه افراد این مهم را مسلم و تصدیق می‌کند که سلوک و سنت و شیوه گفتار، پندار و رفتار روحانیت به چه میزان در اشاعه اسلام اثرگذار بوده است.

یکی از این اسوه‌ها و نمونه‌ها، حاج شیخ عبدالرسول تقوایی «مسوول اعزام روحانیون لشکر ویژه 25 کربلا در دوران دفاع مقدس» است.

با نگاهی گذرا به سیره عملی این عالم مجاهد خواهیم پرداخت.

■■■ مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالرسول تقوایی کارمزدی در سال 1307 در روستای کارمزد زیراب به دنیا آمد.

او برای کسب معرفت و علوم دینی از شهر زیراب به ساری رفت و پس از آن راهی حوزه علمیه قم شد. مدارج کمال را طی کرد و در این راه از محضر دانش و فضیلت آیات عظام آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله مشکینی، محقق داماد، مرعشی نجفی و گلپایگانی کسب فیض کرد. امام خمینی(ره) را باید از موثرترین اساتید و معلمان ایشان برشمرد.

در بحبوحه حوادث سال 1342 مبارزات سیاسی خود را در کنار شهید والا مقام نواب صفوی آغاز کرد.

شجاعت، جرأت و صراحت بیان او به حدی بود که فعالیت‌های انقلابی گسترده‌ای را در زادگاه پهلوی در پیش گرفت و مردم را در مسیر مخالفت علیه رژیم برانگیزاند.

این تحرکات به حدی بود که عده‌ای از وابستگان شاهنشاهی با چماق به خانه ایشان حمله کرده و همه کتاب‌هایشان را از بین بردند اما مرحوم حاج شیخ عبدالرسول تقوایی هم چنان بر باورهای خود استوار قدم بود.

از دیگر ویژگی‌های خاص ایشان، بی‌توجهی به تعلقات دنیا بود. ایشان این خصلت را از دوران طلبگی با خود داشتند به طوری که حتی از پذیرش شهریه ویژه طلاب خودداری می‌کرد.

این حقوق اگر چه از سهم امام پرداخت می‌شد، اما مرحوم تقوایی آن را دریافت نمی‌کرد. بعدها نیز در زمان حیات امام راحل و پس از آن در دوران ولایت مقام معظم رهبری، وجوهات شرعیه را به حساب آنها واریز می‌کرد.

مرحوم تقوایی به ائمه، خاصه امام حسین(ع) علقه و علاقه فراوان داشت و دور و نزدیک بودن مجلس تعزیت آن امام شهید هم برایش تفاوتی نداشت و بی هیچ بهانه‌ای حتی در دورترین مناطق نیز حضور می‌یافت.

اگرچه هزینه‌های زندگی ایشان از راه تبلیغ و منبر تأمین می‌شد اما به میزان حق‌الزحمه ناشی از این سخنرانی‌ها توجهی نداشت.

شروع جنگ تحمیلی همراه با فعالیت‌های شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیر ایشان بود.

حضور 60 ماهه در خطوط مقدم حق علیه باطل در غرب و جنوب میهن اسلامی تنها بخشی از فعالیت‌های این مجاهد خستگی‌ناپذیر بود.

مرحوم تقوایی مسئولیت اعزام مبلغین روحانی استان مازندران به جبهه را عهده‌دار بود و با حمایت‌های روحانیت آگاه به ویژه آیت‌الله هادی روحانی موفق شد تا این مأموریت را به بهترین شکل ممکن به انجام برساند. مدتی نیز مسئولیت سازمان تبلیغات سوادکوه را برعهده گرفت در زمان حضورش در مناطق جنگی، همرزم شهیدان بروجردی، صیاد شیرازی، کشوری، شیرودی و جهان‌آرا بود. او حتی در این زمان نیز با وجود آن که به عنوان رزمنده فعالیت می‌کرد، به گفته خانواده و دوستان همراه، حتی ریالی از حقوق دریافت نکرد.

از طرف نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان به عنوان تحلیل‌گر سیاسی فعالیت می‌کرد. علم، پشتکار و تعهدش سبب شد تا به عنوان هادی سیاسی نمونه شناخته شود.

در اجرای تکلیف امر به معروف و نهی از منکر، مصمم و ثابت قدم بود. التزام به اصل ولایت فقیه و اطاعت عملی از اوامر حضرت امام خامنه‌ای نیز از جمله خصوصیات او بود.

با وجود همه این ویژگی‌ها گمنام بود و این خواسته خود ایشان بود. ساده زیستی، ایمان و باور به آرمان‌های انقلاب، کارآمدی، و ایثارگری از وجوه مهم شخصیتی مرحوم حاج شیخ عبدالرسول تقوایی کارمزدی است. اگرچه نمونه این گونه از افراد کم نیستند، اما هر کدام از این اسوه‌ها، فرهنگ غنی‌ای را شکل می‌دهند که می‌توانند برای نسل‌های مختلف الگو باشند. پرداخت به این شخصیت‌ها کمک شایانی به هویت‌سازی خواهد کرد. به ویژه آنکه این افراد الگوهای عملی هستند که به زمان ما نزدیک تر نیز هستند.

انتهای پیام/86020/ش30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول