اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر گروه باستان‌شناسی دانشگاه ملی نیشابور مطرح کرد

ضرورت تغییر رویکرد فعالیت‌های عمرانی در مناطق تاریخی

مدیر گروه باستان‌شناسی دانشگاه ملی نیشابور گفت: باید رویکرد توقف فعالیت‌های عمرانی در مناطق تاریخی تغییر کند.

ضرورت تغییر رویکرد فعالیت‌های عمرانی در مناطق تاریخی

به گزارش خبرنگار فارس از نیشابور، حسین باصفا ظهر امروز در همایش بزرگداشت هفته باستان‌شناسی اظهار داشت: عموم نهادهای ذی‌‌ربط در مواجهه با مناطق تاریخی معمولاً به‌ دنبال تعطیلی پروژه عمرانی هستند، در حالی که می‌شود در همان فضا به فعالیت باستان‌شناسی ادامه داد.

وی با اشاره به انجام عملیات کاوش در شهرک فیروزه نیشابور در حین ساخت‌وساز موجود در منطقه، اظهار داشت: بعضی وقت‌ها چاره‌ای نیست و نمی‌توان پروژه را تعطیل کرد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: نهادهای ذی‌ربط بنا به تجربیات چند دهه اخیر همیشه دغدغه کمبود اعتبار و متخصص را داشته‌اند.

باصفا تصریح کرد: چاره‌ای جز توسعه نداریم و نمی‌توانیم مسائل عمرانی در مناطق تاریخی را انجام ندهیم و به دلیل اینکه مکانی باستانی است، کار عمرانی را تعطیل کنیم.  

وی با بیان اینکه باید فرهنگ‌سازی عمیق انجام دهیم و حتی به مسئولان موضوع میراث فرهنگی و ارزش‌های آن را بفهمانیم، افزود: در این صورت همه به حفاظت آن کمک ‌می‌کنند که البته وسایل  ارتباط جمعی در این میان می‌توانند نقش ویژه‌ای ایفا کنند.

مدیرگروه باستان‌شناسی دانشگاه ملی نیشابور همچنین با بیان اینکه باستان‌شناسی از قدیمی‌ترین زمانی که آثار از انسان به دست آمده، شروع شده و تاکنون ادامه دارد، گفت: دو علم باستان‌شناسی و تاریخ باید همسو باشند و لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

باصفا با اشاره به اینکه باستان‌شناسی با علوم مختلف شیمی، فیزیک، جغرافی، تاریخ، جامعه‌شناسی و ژنتیک در ارتباط است، اضافه کرد: باستان‌شناسی در واقع وقایع تاریخی را آزمایش می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه باستان‌شناسان باید دقت کنند به منابع تاریخی اعتماد کامل نداشته باشند، توضیح داد: بخش بسیار زیادی از منابع تاریخی ما دچار تحولات شده و از واقعیت خود خارج شدند و می‌توانند سبب گمراهی آنها شوند و البته این دو علم باید به همدیگر کمک کنند تا تفسیر درستی از گذشته ارائه دهند.

انتهای پیام/2202/غ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول