اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از مغفول ماندن معماری اسلامی ایرانی گزارش می‌دهد

تزریق روح معناگرایی به معماری در شهرهای مذهبی

از کلانشهر قم به عنوان پایتخت مذهبی جهان تشیع انتظار می‌رود تمام نمادهای معماری و شهرسازی در آن رعایت شود به‌طوری که الگوی تمام عیار معماری اسلامی و ایرانی را به جهان معرفی کند.

تزریق روح معناگرایی به معماری در شهرهای مذهبی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیا هدف انسان امروز از ساخت خانه تنها داشتن سرپناه و محافظت از سرما و گرما است؟ در پاسخ به این سئوال می‌توان گفت خانه‌های امروزی علاوه بر کارکردهای مادی باید جنبه زیبا‌شناختی نیز داشته باشد تا علاوه بر پاسخگویی به نیازهای مادی، روح انسان را راضی کند.

اما همگان به این مطلب اذعان داریم که امروزه در معماری شهری کمتر به روح انسان‌هایی که در خود جای داده‌اند، توجه شده است. در این میان آنچه جالب توجه است فراموش شدن قدمت و سابقه فرهنگی معماری ایرانی اسلامی است.

معماری معرف هر جامعه‌ است

معماری معرف هر جامعه‌ است؛ افرادی که برای نخستین بار به کشوری سفر می‌کنند نخستین مطلبی را که مورد قضاوت قرار می‌دهند، معماری است.

معماری هنر و دانشی است که به دلیل حضور در بطن زندگی از آن به‌ عنوان فلسفی‌ترین هنر نام برده‌اند و معماری اسلامی شاخه‌ای از این هنر است که دنیای گسترده‌ای دارد.

معماری اسلامی برداشت منحصر به فرد خود را دارد؛ مساجد و خانه‌های سنتی و تاریخی که امروزه به عنوان آثار باستانی دوره اسلامی شناخته می‌شوند، محل رجوع بسیاری از گردشگران و محققان غربی است.

از جمله ویژگی معماری اسلامی برداشت متفاوت اشخاص از آن است. بسیاری از بازدیدکنندگان آثار معماری اسلامی که هیچ باور دینی ندارند هنگام دیدن برخی بناهای تاریخی مسحور آن می‌شوند و حتی برخی از پژوهشگران هنگام بازدید از این عمارت تفاسیری ارائه می‌دهند که هیچ جنبه دینی ندارد.

مقام معظم رهبری در خصوص معماری اسلامی فرمودند: ملت کهن و بزرگ ایران قبل از تاثیرپذیری از معماری اروپایی، سبک معماری خاص داشته است؛ از آن‌جا که پیشرفت کشور تنها بر اساس الگوی اسلامی ایرانی امکان‌پذیر است این امر در سند چشم‌انداز 20 ساله کشور نیز تاکید شده، لزوم بازنگری در مبانی گذشته شهرسازی و معماری برای شناسایی شاخصه‌ها و تطبیق آن با زندگی امروزی یکی از قدم‌های موثر در هرچه سریع‌تر گذراندن این مرحله بحرانی است.

آیت‌الله جوادی‌آملی در تاکید رعایت معماری اسلامی می‌گوید: اسلام برای معماری و ساخت خانه و مساجد طرح‌های جامع ارائه کرده است که با رعایت آن می‌توان خانه‌ای مناسب طراحی کرد و به‌ویژه در خصوص استحکام خانه توصیه‌هایی دارد و از مردم می‌خواهد در معماری به گونه‌ای رفتار کنند که هر خانه در معرض دید دیگران نباشد و یا نتوان از منزل خود به خانه‌های دیگر اشراف داشت.

کلانشهر قم پایتخت جهان تشیع

از کلانشهر قم به عنوان پایتخت مذهبی جهان تشیع انتظار می‌رود تمام نمادهای معماری و شهرسازی در آن رعایت شود به‌طوری که الگوی تمام عیار معماری اسلامی و ایرانی را به جهان معرفی کند.

شهردار کلانشهر قم می‌گوید: مشوق‌هایی برای کسانی که در ساخت و ساز از طر‌ح‌ها و معماری ایرانی و اسلامی استفاده کنند، در نظر گرفته شده است.

محمد دلبری از تشکیل پژوهشکده مطالعه و تحقیق در خصوص معماری اسلامی با رعایت هویت ایرانی و آیین‌نامه‌های لازم برای اشاعه فرهنگ معماری اسلامی خبر داد و گفت: دبیرخانه دائمی معماری اسلامی در شهرداری تشکیل شده است.

به گفته رئیس انجمن انبوه‌سازان ساختمان قم، جایگاه قم مانند بسیاری از شهرهای مذهبی و فرهنگی در جهان باید دارای مشخصه خاصی متناسب با معماری اسلامی باشد چراکه سران کشورها، دانشمندان و صاحب نظران این محور را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و کوچکترین مسائل این شهر دارای اهمیت است.

مجتبی بیگدلی می‌گوید: فرهنگ معماری اصیل اسلامی و ایرانی باید توسط مسئولان نهادینه شده و در این زمینه لازم است مولفه‌های تشویقی در راستای گرایش مردم به این نوع معماری به‌کار گرفته شود.

داشتن شهری با عنوان ام‌القرای جهان اسلام تنها با استفاده از آجر و کاشی‌های فیروزه‌ای و سازه‌های محرابی شکل محقق نمی‌شود؛ کلانشهر قم متعلق به دنیای اسلام است و باید ظرفیت پذیرش همه میهمانان را داشته‌ باشد، بنابراین تزریق روح معنایی در کالبد شهر ضروری است.

باید جایگاه معماری را در این مهم باور کنیم و فضای کلانشهر قم رنگ و بوی مذهبی و اسلامی داشته باشد.

==============

گزارش از سعیده سخایی

==============

انتهای پیام/2258/م40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول