اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی:

‌بزرگ‌‌ترین شهرک صنعتی خاورمیانه قطار اقتصادی آذربایجان را به حرکت در می‌آورد

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت موضوع اشتغال پایدار برای جوانان گفت: بر ‌اساس برآوردهای اولیه، با احداث ‌شهرک صنعتی بعثت برای 273 هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

‌بزرگ‌‌ترین شهرک صنعتی خاورمیانه قطار اقتصادی آذربایجان را به حرکت در می‌آورد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدعلی عسگری بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: 51 شهرک صنعتی مصوب در آذربایجان شرقی وجود دارد که 36 شهرک ناحیه در حال بهره‌برداری و 13 شهرک و ناحیه نیز در حال احداث است.

عسگری کل مساحت این شهرک‌ها را 9 هزار و 111 هکتار اعلام کرد و بیان داشت: در شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان شرقی تا به امروز 12 هزار و 670 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و اشتغال بیش از 40 هزار نفر را فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری برای رشد در آینده از طریق شهرک‌های صنعتی یک برنامه استراتژیک محسوب می‌شود، اظهار کرد: نقش شهرک‌های صنعتی به عنوان یک کاتالیزور در جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی برای رشد توسعه صنایع در حال ظهور بر هیچ کس پوشیده نیست.

عسگری افزود: شهرک‌‌های صنعتی بهترین و ایده آل‌ترین راه برای کمک به سرمایه‌گذاران در تحقق اهداف برنامه‌های آنها محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: شهرک‌های صنعتی به عنوان بازوی استراتژیک دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان ستون رشد و توسعه اقتصادی قلمداد می‌شوند اگر چه نقش وزارت صنعت، معدن و تجارت در ایجاد شهرک‌های صنعتی کاملا شفاف است ولی سایر سازمان‌ها و نهادهای دولتی باید ابزارهای حمایتی خود را به کار گیرند و روند ایجاد و توسعه شهرک‌های صنعتی را تسریع بخشند. 

 

کمبود نقدینگی مهم‌ترین مشکل صنعتگران

وی با بیان اینکه از ابتدای فعالیت شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی تاکنون سه هزار و 399 فقره مجوز احداث واحد صنعتی در وسعت یک هزار و 400 هکتار صادر شده است، گفت: از این میزان یک هزار و 750  واحد به بهره‌برداری رسیده و 12 درصد واحدهای صنعتی داخل شهرک های صنعتی استان نیز غیرفعال است.

عسگری کمبود نقدینگی، گرانی مواد اولیه، فقدان بازار فروش و اختلاف بین شرکاء را از جمله دلایل اصلی غیر فعال شدن برخی از واحدهای صنعتی داخل شهرک‌ها عنوان کرد.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی در ادامه به احداث شهرک بعثت تبریز به عنوان بزرگ‌ترین شهرک صنعتی خاورمیانه اشاره و تصریح کرد: به دلیل اهمیت و وسعتی که این شهر صنعتی دارد و همچنین لزوم پیش بینی‌های اصولی برای استقرار صنایع مختلف، مراحل مطالعاتی این شهر صنعتی به صورت ریز و با دقت بالا انجام گرفت که این دقت زمان آغاز مراحل اجرایی آن را افزایش داد.

وی افزود: مطالعات این شهر صنعتی به گونه‌ای انجام گرفته تا در آینده در بخش‌های مختلف آن دچار مشکل زیرساختی نباشیم و بتوانیم آن را به عنوان الگویی موفق به بخش صنعت عرضه کنیم.

عسگری ادامه داد: نزدیکی شهرک بعثت به مرز کشور ترکیه به عنوان دروازه ورودی به بازارهای اتحادیه اروپا و نزدیکی به مرزهای کشورهای جمهوری آذربایجان، نخجوان و ارمنستان به عنوان دروازه ورود به بازارهای کشورهای CIS و دسترسی به زیرساخت‌های حیاتی از جمله جاده بین‌المللی، فرودگاه، گمرک، تلاقی خطوط راه‌آهن( ایران ـ اروپا و ایران و قفقاز)ع منطقه ویژه سهلان و دسترسی به نیروی انسانی متخصص و کارآمد مرکز علمی پژوهشی و تحقیقاتی زمینه را برای موفقیت روزافزون این شهرک فراهم می‌آورد.

وی گفت: شهرک بعثت بدون شک می‌تواند به یک مرکز فعالیت اقتصادی بزرگ قابل توجه در خاورمیانه تبدیل شود و با جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی در توسعه صنعتی کشور نقش قابل توجه داشته باشند.

عسگری از مزیت‌های ویژه شهرک بعثت می‌توان به توپوگرافی مناسب که تقریبا نیاز کمتری به آماده‌سازی زمین و صرف هزینه‌های زیاد نیست اشاره کرد و گفت: همجواری با دو شهرک سرمایه‌گذاری خارجی و صنایع ساختمانی برای واحدهای صنعتی انگیزه فعالیت‌های زنجیره‌ای را در قالب ارتباطات افقی و عمودی دوچندان کرده است. 

واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران تا پایان امسال در شهرک بعثت

وی ادامه داد: فاز نخست اجرایی این شهر صنعتی در 100 هکتار و پیش‌بینی اشتغالزایی یک هزار و 500 نفر آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تحویل زمین به سرمایه‌گذاران حداکثر تا پایان سال انجام گیرد.

عسگری اضافه کرد: در این مرحله 100 میلیارد ریال از منابع داخلی شرکت برای ایجاد آماده‌سازی این شهر صنعتی در نظر گرفته شده که امیدواریم در سال جاری به همین میزان از سوی منابع استانی و همچنین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به احداث این شهر صنعتی اختصاص یابد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی تصریح کرد: در زون‌بندی‌های این شهر صنعتی، گروه‌های مختلف صنعتی مورد توجه قرار گرفته و خواهیم توانست به کلیه صنایع زمین واگذار کنیم. 

*درخواست کتبی تراکتور برای انتقال به شهرک بعثت

عسگری با بیان اینکه توسعه صنایع صادرات محور در این شهرک مورد تاکید است، اظهار کرد: تاکنون شرکت‌ها و صنایع بزرگی همچون گروه صنعتی تراکتورسازی ایران برای فعالیت در شهرک صنعتی بعثت درخواست کتبی داده‌اند.

وی استانداردسازی کمی و کیفی این شهرک صنعتی را از دلایل اقبال سرمایه‌گذاران برای حضور در این منطقه عنوان و تاکید کرد: بر اساس اهداف تعیین شده، شهرک صنعتی بعثت نه به دلیل وسعت، بلکه به دلیل زیرساخت‌های قوی و فنی بالا در کشور و منطقه مطرح است.

*افتتاح فاز نخست شهرک بعثت/ ایجاد اشتغال برای 273 هزار نفر با اتمام تمام مراحل شهرک

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی با بیان اینکه فاز نخست احداث این شهرک 550 هکتار است، گفت: پس از واگذاری یکصد هکتار از اراضی این شهرک صنعتی در دهه فجر امسال، فرایند اجرایی 450 هکتار دیگر از فاز نخست آن آغاز می‌شود.

وی درصد پیشرفت فیزیکی این شهرک صنعتی را بالای 50 درصد اعلام کرد.

عسگری با بیان اینکه احداث بزرگ‌ترین شهرک صنعتی خاورمیانه (شهرک صنعتی بعثت) در 20 کیلومتری تبریز در مساحتی حدود 10 هزار و 800 هکتار آغاز شده است، اظهار امیدواری کرد، تا پایان امسال زمین‌های این شهرک برای احداث واحدهای صنعتی در اختیار سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت موضوع اشتغال پایدار برای جوانان، یادآوری کرد: بر اساس برآوردهای اولیه با احداث این شهر صنعتی برای 273 هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

عسگری با اعلام اینکه در کل کشور سرمایه‌گذاری خارجی تنها در استان آذربایجان شرقی در بخش شهرک‌های صنعتی جذب شده گفت: ما به بسیاری از فعالان خارجی علاقمندی خود را برای سرمایه‌گذاری اعلام کردیم و در این زمینه زیرساخت‌های خوبی نیز فراهم شده است.

 بازپس‌گیری 40 هکتار از زمین‌های راکد در شهرک‌های صنعتی استان

وی با اشاره به اینکه در استان آذربایجان‌شرقی به نسبت دیگر استان‌ها واحدهای فعال صنعتی بسیاری وجود دارد، گفت: در این میان قرارداد برخی واحدهای غیرفعال نیز که ظرفیت و توانایی مدیریت زمین‌های واگذار شده برای ایجاد کارخانه‌های تولیدی را نداشتند، فسخ شده است.

وی ادامه داد: در طول سال گذشته  40 هکتار از زمین‌های راکد با پیگیری مستمر امور حقوقی فسخ شدند.

عسگری ضمن تاکید بر اجرای صریح دستورالعمل ابلاغی از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، افزود: در سالی که گذشت تعامل خوبی با ریاست دادگستری استان و شهرستان‌ها داشته و با توجه به پیگیری مستمر از سوی امور حقوقی اقدامات شایان ذکری صورت گرفت.

وی در پاسخ به این ‌سئوال که اصلی‌ترین مشکل شهرک‌های صنعتی چیست و اکنون این شهرک‌ها با چه ظرفیتی کار می‌کنند، خاطر نشان کرد: سرمایه در گردش واحدهای تولیدی به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه کارخانه‌ها یکی از مشکلات کارخانه‌های تولیدی بود اما خوشبختانه با مدیریت صحیح مدیران شهرک این تحریم‌ها دور زده شد. 

استقرار 20 درصد واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی استان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی در تشریح عملکرد این شرکت در سال 91 گفت: این استان با داشتن بیش از 8 هزار واحد صنعتی به بهره‌برداری رسیده و 12 هزار فقره جواز تاسیس معتبر یکی از قطب‌های صنعتی کشور محسوب می‌شود که از این تعداد حدود 20 درصد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر هستند.

وی افزود: اکنون شاهد این هستیم که با سیاستگذاری انجام شده در اکثر شهرستان های استان، شهرک یا ناحیه صنعتی ایجاد شده و در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان ادامه داد: با عنایت به اهمیت تولید و صنعت در ارتقای وضعیت اقتصادی کشور و حل مشکلاتی مانند بیکاری و تورم، این شرکت در نظر دارد تا با عنایت رییس جدید سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ارتقای خدمات قابل ارایه در شهرک های صنعتی و رفع نواقص احتمالی را در دستور کار خود قرار دهد تا از این طریق توانسته باشد گامی در راستای ایجاد حماسه اقتصادی مد نظر رهبر معظم انقلاب بردارد.

عسگری با اشاره به بدهی برخی سرمایه‌گذاران و صنعتگران شهرک‌های صنعتی به این شرکت، یادآوری کرد: بر اساس بخشنامه‌های جدید در صورتی که واحدهای صنعتی بدهکار، 25 درصد بدهی خود را به صورت نقد پرداخت کنند می‌توانند از تخفیفات و مشوق‌های ویژه‌ای بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان‌شرقی  گفت: توسعه، آموزش،ارتقاء کیفیت صنایع کوچک مرتبط  از اهم اهداف توسعه خوشه‌های صنعتی شهرک‌های صنعتی است.

عسگری در ادامه افزود: شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان‌شرقی، دارای 6 خوشه صنعتی شامل قطعات خودرو ، کفش چرمی ، لوازم خانگی ، سنگ، مبلمان و چرم است که از این تعداد دو خوشه در سال‌های قبل پایش و ارزیابی شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان‌شرقی فضای سبز شهرک‌های صنعتی استان را 280 هکتار اعلام کرد و افزود: شهرک‌های صنعتی استان در سه ماهه نخست امسال از لحاظ تخصیص فضای سبز مقام نخست را در کشور کسب کرد.

وی اضافه کرد: در شهرک‌های صنعتی استان 276 هزار اصله درخت کاشت شده است.

عسگری تصریح کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی وظیفه خود می‌‌داند که به عنوان عضو کوچکی از این جامعه بتواند با تکیه بر توانمندی‌های خود و بهره‌‌گیری از ظرفیت‌های علمی و اجرایی استان، زمینه شکل‌گیری و توانمندسازی صنایع کوچک و همچنین ایجاد و توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی را دنبال کرده و با توسعه همکاری‌های خود با ذینفعان نقش خود را در توسعه صنایع کوچک و حمایت همه جانبه از استقرار صنایع در استان ایفا کند.

انتهای پیام/60002/ش40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول