اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر طرح و برنامه شرکت مدیریت منابع آب ایران:

کاهش 25 درصدی اعتبارات دولتی بخش آب در کشور

مدیرکل دفتر طرح و برنامه شرکت مدیریت منابع آب ایران از کاهش 25 درصدی اعتبارات دولتی بخش آب کشور خبر داد.

کاهش 25 درصدی اعتبارات دولتی بخش آب در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان علی‌اکبر شفیعی بعدازظهر امروز در جمع مدیران شرکت آب منطقه‌ای استان‌ها در گرگان اظهار داشت: عمده اعتبارات ما با کاهش قابل ملاحظه‌ای روبرو شده است، به‌طوری که سال گذشته توانستیم 49 درصد اعتبارات مصوب را در بخش آب کشور تخصیص دهیم، اما تخصیص اعتبارات دولتی 25 درصد کاهش پیدا کرده است.

به گفته وی تاکنون 27 درصد متوسط تخصیص اعتبارات بخش آب کشور صورت گرفته است و این امر نشان می‌دهد که اعتبارات عمومی هر ساله کاهش می‌یابد و پاسخگوی نیاز پروژه‌های عمرانی نیست.

مدیرکل دفتر طرح و برنامه شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر اینکه تامین منابع مالی یک مسئله مهم و اساسی است، خاطرنشان کرد: اگر نتوانیم در این بخش‌ها موثر باشیم، اجرای پروژه‌هایمان موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

شفیعی با اشاره به اینکه اعتبارات عمومی کشور عمدتا از محل‌ درآمدهای حاصل از نفت تأمین می‌شود، یادآور شد: درآمد حاصل از نفت در سال‌های اخیر با کاهش زیادی مواجه شده و این مسئله از سال گذشته با تحریم‌های دشمن جدی‌تر شده است و تحریم بانک مرکزی مشکلاتی در نقل و انتقال پول نقد ایجاد کرده است.

وی نیاز واقعی اعتبارات بخش آب کشور در طول سال را به طور میانگین 12 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: برای اجرایی شدن این پروژه‌ها حداقل حدود هشت هزار میلیارد تومان آن باید تأمین شود.

مدیرکل دفتر طرح و برنامه شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: چنانچه کمتر از حداقل نیاز منابع مالی تأمین شود، اجرای پروژه‌ها با چالش مواجه خواهد شد.

به گفته شفیعی، از ابتدای امسال تاکنون فقط حدود سه هزار میلیارد تومان از نیاز حداقلی منافع مالی بخش آب کشور تأمین شده است.

وی تأکید کرد: چاره‌ای نداریم جز اینکه منابع جدید مالی برای اجرای پروژه‌های آب کشور شناسایی و از تکیه به اعتبارات دولتی کم کنیم.

مدیرکل دفتر طرح و برنامه شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: فاینانس داخلی و خارجی و تسهیلات بانک‌های توسعه اسلامی و اکو برخی از روش‌هایی است که در حال حاضر منابع مالی پروژه‌های عمرانی بخش آب را تأمین می‌کند.

شفیعی با بیان اینکه روش‌های تأمین منابع مالی بیشتر جنبه استقراضی دارند، خاطرنشان کرد: باید به دنبال راه‌های جدیدی باشیم تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری تشویق شوند و این کار در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که پروژه‌های بخش آب سود‌آور باشند.

وی با اشاره به اینکه گلستان رتبه نخست را در طرح آبی کشور در زمینه طرح سد و شبکه نرم‌آب دارد، افزود: گلستان اولین استانی است که از فاینانس داخلی برای پروژه فوق استفاده کرده است.

شفیعی قرارداد این پروژه را 317 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: 85 درصد طرح سد و شبکه نرم‌آب استان گلستان توسط سرمایه‌گذار و 15 درصد آن توسط شرکت آب منطقه‌ای گلستان تأمین شده است.

انتهای پیام/83001/غ40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول