اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم مشهد در مجلس در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

شناسایی خانواده‌های مر‌فه چالش اصلی در راه حذف دهک‌های برخوردار

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: حذف دهک‌های بی‌نیاز از دریافت یارانه ایده خوبی است و مجلس نیز با اصل کار موافق است اما در صورتی اجازه عملی‌ شدن را خواهد داد که دولت بتواند یک طرح دقیق با هدف شناسایی خانواده‌های مرفه تهیه کند.

شناسایی خانواده‌های مر‌فه چالش اصلی در راه حذف دهک‌های برخوردار

حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رابطه با حذف سه دهک از یارانه‌ها اظهار کرد: اصل این کار معقول است و اگر بتوانیم پرداخت یارانه را از دهک‌های هدف یعنی دهک‌هایی که نیاز ندارند حذف کنیم، این کار قطعاً درست و لازم است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: عزم مجلس و دولت نیز همین است اما باید دنبال راه‌های آن یعنی شناسایی این دهک‌ها باشیم و تقسیم‌بندی‌ها نیز جامع و مانع باشد.

حسین‌زاده بحرینی تصریح کرد: برای این منظور باید همه نیازمندان واقعی را زیرپوشش یارانه قرار دهیم تا فرد غیر نیازمندی نتواند داخل این مجموعه قرار گیرد.

وی گفت:‌ در حال حاضر مشکل این است که امکان جامعیت و مانعیت برای انجام این کار به دلیل در اختیار نداشتن اطلاعات مورد نیاز، وجود ندارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حذف دهک‌های بی‌نیاز ایده خوبی بوده و مجلس نیز با اصل این کار موافق است اما در صورتی اجازه عملی شدن را خواهد داشت که دولت بتواند یک طرح عملیاتی دقیق با هدف جامعیت و مانعیت تهیه کند که نگرانی اصلی ما نیز همین است.

وی در رابطه با یارانه‌ها اظهار کرد: اگر دقیق نگاه کنیم این پول انفال است و انفال در اختیار حکومت اسلامی بوده که وظیفه دارد آن را در جایی مصرف کند که بیشترین نیاز وجود دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: دولت مسئول است در جایی که بیشترین بهره‌وری را دارد این پول را به کار گیرد و یکی از جاهایی که بیشترین نیاز حس می‌شود اقشار ضعیف جامعه هستند.

وی تاکید کرد: انفال این طور نیست که حق عمومی باشد اموال خاص دولت و حاکم اسلامی است نه اینکه دولت اسلامی برای خود استفاده کند و یا به دولتمردان بدهد.

حسین‌زاده بحرینی اضافه کرد: دولت اسلامی خود باید تصمیم‌گیری کند که بهترین جای مصرف انفال کجاست و در مجموع کجا بیشترین بهره‌وری را دارد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: توزیع این پول به صورت بی‌هدف و یکسان در بین همه اقشار جامعه باعث می‌شود بهره‌وری پول در بهترین حالت قرار نگیرد و بین بعضی از اقشار که نیازی به آن ندارند توزیع شود.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی که همزمان اقشار دیگری هستند که نیاز بسیار شدید دارند و وظیفه دولت حمایت از آنها است اما به دلیل اینکه منابعی در اختیار نداریم قدرت حمایت بیشتر از آنها وجود ندارد لذا این پول نقد است و سهم همه در آن یکسان است؛ اگر چنانچه مبنای دینی آن را در نظر بگیریم این حرف قابل قبول نیست و بستگی به نوع مهندسی دولت دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌ شاید بهترین کار در این مورد این باشد که مبلغی که در حال حاضر به عنوان یارانه پرداخت می‌شود فعلاً حفظ شده و اگر راهی برای شناسایی دهک‌ها پیدا کردیم در دوره‌های بعد آن را فقط به دهک‌های نیازمند اختصاص دهیم.

حسین‌زاده بحرینی ادامه داد: یعنی فعلاً دولت اجازه دهد این مبلغ بین همه تقسیم شود و برای اینکه مشکل خاصی پیش نیاید و شاید برای آن بخشی از جامعه که در حال حاضر یارانه می‌گیرند و استحقاق آن را ندارند گواراتر باشد دولت این مبلغ را دریغ نکند؛ اما بعد از آن دیگر دلیلی ندارد که از این بیشتر پرداخت شود و لااقل اجازه داده شود افزایش‌ها متوجه اقشار کاملاً ضعیف جامعه شود.

وی در رابطه با معیار حذف دهک‌ها نیز گفت: دولت باید برنامه‌ریزی کند و هر شاخصی که اکنون مطرح شود اشتباه است و نباید معیار خاصی مطرح گردد زیرا هر کدام از این معیارها یک قدرت شناسایی دارد اما یک ضریب خطای جدی هم در بر دارد؛ بنابراین اکنون کار درستی نیست که این شاخص‌های پراکنده که شنیده می‌شود نشر داده شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دولت باید به صورت کاملاً منطقی یک بسته مناسب پیدا کند و هدف هم این باشد که این بسته وقتی اجرا شد سبد یارانه‌بگیران جامعه نیز جامع و مانع باشد یعنی هم جامعیت داشته باشد و هم کسانی که نیازی ندارند در این سبد نباشند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت قبل هم تلاش زیادی برای خوشه‌بندی کرد تا بتواند دهک‌های مستحق یارانه را شناسایی کند که عملی نشد و هزینه زیادی هم برای این کار خرج شد اما نتیجه مطلوب نبود و در حقیقت معلوم شد آن چیزی که تحقیق و خوشه‌بندی نشان می‌دهد با واقعیت همخوانی ندارد و یا به صورت کامل همخوان نیست.

به گفته وی،‌ به این دلیل دولت و مجلس مجبور شدند برای اینکه بتوانند قانون هدفمند‌سازی را به اجرا در بیاورند یارانه را به صورت عمومی پرداخت کنند اما تلقی دولت و مجلس این بود که بعضی از اقشار به خصوص دهک‌های بالا، دهک‌های 8، 9 و 10 و آنهایی که وضع مالی خوبی دارند اصلاً مراجعه نخواهند کرد اما در عمل معلوم شد همه مراجعه می‌کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد:‌ در حال حاضر طبق آمار 74 میلیون و 600 هزار نفر از 75 میلیون نفر جمعیت کشور یارانه‌بگیر هستند؛ یعنی تقریباً 99 تا 100 درصد جمعیت و یا به عبارتی کل جامعه یارانه دریافت می‌کنند.

وی افزود: دولت قبل هم مثل دولت فعلی تا این لحظه از اینکه بتواند دهک‌های پردرآمد را شناسایی کند، عاجز بوده و امیدواریم دولت فعلی بتواند این کار را انجام داده و انفال جامعه را به سمتی که باید باشد، سوق دهد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: این مسئله در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح شده است و کارگروهی خاص نیز تشکیل شده که در سطح رایزنی‌های اولیه بوده و هنوز توافق کلی مجلس و دولت صورت نگرفته است.

انتهای پیام/2202/ز40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول