اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل دفتر طرح و برنامه منابع آب ایران:

منابع جدید مالی برای بخش آب کشور باید شناسایی شود

مدیر کل دفتر طرح و برنامه منابع آب ایران با بیان اینکه، اعتبارات عمومی پاسخگوی نیازهای مالی طرح‌های عمرانی بخش آب کشور نیست گفت: باید منابع جدید مالی برای بخش آب کشور شناسایی شود.

منابع جدید مالی برای بخش آب کشور باید شناسایی شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، علی‌اکبر شفیعی امروز در سومین گردهمایی تأمین مالی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بخش آب کشور در هتل شهاب گرگان اظهار داشت: طرح‌های عمرانی بخش آب بیشتر از اعتبارات عمومی تسهیلات بانک‌های توسعه اسلامی و اکو، فاینانس داخلی و خارجی استفاده می‌کنند.

وی افزود: این منابع پاسخگوی نیازهای بخش آب نیستند و با تکیه بر آنها نمی‌توان پروژه‌های عمرانی را به سرانجام برساند.

مدیر کل دفتر طرح و برنامه منابع آب ایران خاطرنشان کرد: در زمینه استفاده از فاینانس خارجی سال 1389 حدود 15 میلیارد تومان و سال 1392 نیز حدود 500 میلیارد تومان استفاده شد.

شفیعی ادامه داد: در زمینه فاینانس داخلی میزان اعتبارات از 50 میلیارد تومان به 58 میلیارد تومان افزایش یافت.

به گفته وی، فاینانس داخلی در حال حاضر فقط به طرح سد و شبکه نرماب استان گلستان اختصاص یافته است.

وی با تأکید بر اینکه منابع جدید مالی در این بخش باید شناسایی شود اظهار داشت: در سالهای اخیر صندوق توسعه ملی برای برخی از پروژه‌ها اعتباراتی را در نظر گرفته است که متأسفانه این اعتبارات به بخش آب تعلق نگرفته است.

شفیعی تصریح کرد: دلیل اصلی عدم تخصیص اعتبار از صندوق فوق به بخش آب کشور سودآور نبودن بخش آب است که باید این بخش در آینده سودآور شود.

وی استفاده از سرمایه‌گذاری مستقیم بخش غیردولتی را یکی از نکات مغفول در بخش آب کشور عنوان کرد و گفت: تاکنون متأسفانه بخش غیردولتی به صورت مستقیم در زمینه آب سرمایه‌گذاری نکرده است حال دلیل آن هم شاید سودآور نبودن این بخش است.

مدیر کل دفتر طرح و برنامه منابع آب ایران خاطرنشان کرد: روش‌هایی که در بالا گفته شد روش‌های استقراری هستند و باید در سال‌های آینده پرداخت شوند که پرداخت آنها نیز دغدغه خاص خود را دارد.

شفیعی یکی از ظرفیت‌های موجود در بخش آب کشور را خرید تضمینی آب ذکر کرد و گفت: در گذشته فقط گندم که به عنوان یک کالای استراتژیک تأمین کننده نیاز اصلی غذای مردم به شمار می‌رود به صورت تضمینی خریداری می‌شد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه قانونگذار در سالهای اخیر با توجه به اهمیت نقش آب قانون خرید تضمینی آب را به تصویب رساند.

به گفته وی اجرای این قانون نیاز به ایجاد جذابیت و یافتن راهکارهای جدید دارد.

مدیر کل دفتر طرح و برنامه منابع آب ایران با اشاره به اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: این شرکت برای اجرای طرح سد و شبکه نرماب سال 91 حدود 48 میلیارد تومان از سرمایه‌گذاری فاینانس داخلی استفاده کرد در حالی که برای 22 طرح عمرانی خود در همان سال 50 میلیارد تومان اعتبار عمومی در اختیار داشت.

وی تصریح کرد: به عبارتی دیگر یک طرح عمرانی از طریق فاینانس داخلی با 22 طرح عمرانی استان گلستان که از محل اعتبارات عمومی ساخته شدند برابر است.

انتهای پیام/83003/خ30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول