اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون خدمات شهری شهرداری اردبیل:

90 درصد دکه‌های مطبوعاتی اردبیل کار غیر‌مرتبط انجام می‌دهند

معاون خدمات شهری شهرداری اردبیل گفت: 90 درصد دکه‌های مطبوعاتی در شهر اردبیل کار غیر‌مرتبط انجام داده و به کاری غیر از روزنامه‌فروشی مشغول هستند.

90 درصد دکه‌های مطبوعاتی اردبیل کار غیر‌مرتبط انجام می‌دهند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، کیومرث اوچی صبح امروز در جلسه کمیسیون فرهنگی شورای شهر اردبیل اظهار داشت: ما در سطح شهر اردبیل 65 دکه مطبوعاتی داریم که قرار است در این دکه‌ها مطبوعات و نشریات محلی ارائه شود اما در 90 درصد آنها تنها چیزی که عرصه نمی‌شود مطبوعات و نشریات است.

وی تصریح کرد: به غیر از چهار یا پنج مورد از دکه‌ها که به صورت جزئی مشغول عرضه و توزیع روزنامه و نشریات هستند بقیه این دکه‌ها به سوپر‌مارکت تبدیل شده و همه جور کالا از سیگار گرفته تا آدامس و تنقلات در آن به فروش می‌رسد.

معاون خدمات شهری شهرداری اردبیل با اشاره به تصدی صاحبان اصلی این دکه‌ها یادآور شد: ما این دکه‌ها را در سه درجه، یک، دو و سه و بر حسب موقعیتشان ارزشیابی کردیم ولی جای تعجب آنجاست که شهرداری در طول سال تنها 150 هزار تومان حق و حقوقش را از آنها دریافت می‌کند در حالی که درآمد ماهانه آنها بیش از 500 هزار تومان است و برخی از دکه‌داران نیز با مبلغ گزاف 60 میلیون تومان آن را به صورت غیر‌قانونی به فروش رسانده‌اند.

اوچی با بیان اینکه دکه‌داران به هیچ وجه حق اجاره دادن و واگذاری دکه‌ها را ندارند، افزود: حتی وراث دکه‌داران نیز نمی‌توانند سهمی از آن ببرند چه برسد به اینکه دکه‌داری بخواهد آن را به فروش رسانده یا اجاره بدهد.

این مسئول با بیان اینکه 60 تا 70 درصد نقل و انتقالات در این زمینه انجام شده که غیر‌قانونی محسوب می‌شود، افزود: شهرداری تصمیم گرفته است ضمن نظارت بر دکه‌های مطبوعاتی اردبیل جلوی نقل و انتقالات غیر‌قانونی آن را گیرد که بر همین اساس و در راستای اصل تضمین 350 میلیون تومان از دکه‌های درجه یک، 250 میلیون تومان از دکه‌های درجه دو و 150 میلیون تومان از دکه‌های درجه سه چک یا سفته تضمینی خواستند.

وی افزود: 90 درصد دکه‌های مطبوعاتی در شهر اردبیل کار غیر‌مرتبط انجام داده و به کاری غیر از روزنامه‌فروشی مشغول هستند.

معاون خدمات شهری شهرداری اردبیل ابراز داشت: از بین این دکه‌ها دو مورد دکه گل‌فروشی و مابقی مربوط به مطبوعات است که متاسفانه با دست به دست شدن آنها ما شاهد هستیم که این دکه‌ها به دست افراد صالح و شایسته نیفتاده و گاه خرید و فروش مواد غیرمجاز را نیز در آنها شاهد هستیم.

اوچی با بیان اینکه این دکه‌ها متعلق به شهرداری است و باید اجاره بهای آنها مشخص شده و شهرداری جلوی معاملات صوری آن را بگیرید، گفت: در این زمینه اقدامات لازم انجام شده تا در مصوبه شورا ساماندهی دکه‌ها انجام شود.

تاکید اعضای شورا بر تثبیت مالکیت دکه‌ها و اجاره به افراد شایسته

اما رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اردبیل در پاسخ به نامه و درخواست دکه‌داران مبنی بر سخت و سنگین بودن تهیه چک‌ها و حواله‌های ضمانتی عنوان کرد: ما انتظار داریم شهرداری اردبیل با تدبیر مناسب و به شرط آنها که دکه‌داران متضرر نشوند به ساماندهی آنها اقدام کرد.

زکی‌الله خوشبخت گفت: ما درخواست دکه‌داران را به شهرداری اعلام کردیم تا طرح جامعی برای ساماندهی و جلوگیری از فروش غیر‌قانونی دکه‌ها صورت گیرید.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس شورای شهر اردبیل در این جلسه با اشاره به ممنوعیت هرگونه واگذاری مجوز جدید برای راه‌اندازی دکه یادآور شد: این دکه‌ها به دلیل آنکه در معابر عمومی واقع شده‌اند بر اساس مصوبه وزارت کشور باید برچیده شوند اما با کمی اغماض شهرداری به ادامه فعالیت آنها رضایت داده و آنها باید خود را مستاجر شهرداری بدانند.

حجت‌الاسلام محمد رضا سرداری تصریح کرد: واقعیت این است که از اول نظارت دقیق بر این موضوع صورت نگرفته و در طول سال شاهد نقل و انتقال و اجاره دکه‌ها بودیم که امیدواریم با ساماندهی و نظارت دقیق جلوی هر‌گونه تضییع حقوق در این زمینه گرفته شود.

وی با بیان اینکه درخواست اخذ چک و سفته از آنها باید به شکل قانونی انجام شود، گفت: ما انتظار ساماندهی دقیق دکه‌ها و شفافیت عملکرد آنها را داریم تا دکه‌دار به غیر از روزنامه‌فروشی و نشریه‌فروشی به کار دیگر روی نیاورد.

دیگر اعضای شورا خواستار رعایت عدالت در حفظ حق و حقوق واقعی دکه‌داران شدند و از شهرداری خواستند تا با تدبیر بیشتر در این زمینه اقدام کنند تا دکه‌های فعلی متضرر نشوند.

انتهای پیام/62003/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول