اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بیماری‌های قلبی عروقی نخستین عامل مرگ و میر در قم

کم‌تحرکی، تغذیه ‌نامناسب و دخانیات 3 ضلع بیماری‌های قلبی هستند

آمارها نشان می‌‌دهد سکته قلبی بعد از تصادفات در کشورهای پیشرفته نخستین عامل و در ایران دومین عامل مرگ و میر است، همچنین این بیماری عامل مرگ و میر 46 درصد مردم ایران و 27 درصد مردم جهان است.

کم‌تحرکی، تغذیه ‌نامناسب و دخانیات 3 ضلع بیماری‌های قلبی هستند

خبرگزاری فارس – سعیده سخایی: اگر شاعر باشید و قلب را مرکز عواطف و احساسات بدانید یا پزشکی باشید که به آن تنها به چشم یک تلمبه گوشتی بی‌احساس بنگرید و حتی اگر صاحب یک قلب شکسته هستید یا هر چیز دیگری، فرقی نمی‌کند همه یک نگاه مشترک داریم، قلب یعنی زندگی.

قلب یک تلمبه عضلانی است که در سینه قرار دارد و به طور مداوم در حال فعالیت است؛ قلب پرکارترین عضو بدن است که به‌طور شبانه‌روزی خون را به سرتاسر بدن می‌رساند و اکسیژن و غذای لازم سلول‌های بدن را تامین می‌کند؛ این عضو در حدود 100 هزار بار در روز ضربان دارد و توسط شریان‌های کرونری به عضلات خون‌رسانی می‌کند.

به فکر قلب‌های بیمار باشیم

آمارها نشان می‌‌دهد که سکته قلبی بعد از تصادفات در کشورهای پیشرفته نخستین عامل و در ایران دومین عامل مرگ و میر است، همچنین عامل مرگ و میر 46 درصد مردم ایران و 27 درصد مردم جهان بیماری‌های قلبی است.

سن سکته قلبی در ایران به 35 تا 40 سال رسیده است که سن بسیار پایینی محسوب می‌‌شود و تنگ شدن عروق قلبی شایع‌‌ترین عامل سکته در کشور است.

ایست قلبی معمولاً به دنبال مسدود شدن رگ تغذیه‌کننده قلب اتفاق می‌افتد که در صورت بروز آن اگر در مدت سه تا پنج دقیقه، اقدامات احیای قلبی ریوی شروع نشود، امیدی به نجات بیمار نیست؛ یکی دیگر از عوارض بسیار مهم سکته قلبی از بین رفتن قسمت وسیعی از عضله قلب و بروز نارسایی است که باید مورد درمان سریع و موثر قرار گیرد.

انتشار درد ناحیه سینه به سمت بازوها، شانه، گردن، دندان‌ها، فک، شکم و پشت که بیش از 20 دقیقه طول بکشد و با استراحت یا مصرف داروی نیتروگلیسرین برطرف نشود از علایم سکته قلبی است.

از دیگر علایم سکته قلبی می‌توان به تنگی نفس، سرفه، احساس سبکی سر، سرگیجه، غش‌کردن، تهوع یا استفراغ، تعرق بدن و اضطراب اشاره کرد.

به گفته دکتر فریدون نوحی بر اساس طبیعت بشر، با افزایش سن، عروق که وظیفه خون‌رسانی به تمام اندام‌ها را دارند مورد تاثیر شرایط سنی قرار می‌گیرند و زمینه‌های ابتلا به سکته قلبی را بیشتر می‌کنند با این حال بیماری‌های قلبی عروقی می‌تواند از 2 سالگی در فرد شیوع پیدا کند که به احتمال زیاد از یکی از اقوام درجه یک خود به ارث برده است.

وی با اشاره به پایین آمدن سن سکته قلبی از 70 تا 80 سال به 35 تا 40 سال می‌گوید: از زمانی که الگوی زندگی افراد تغییر کرده است آمار سکته قلبی افزایش چشمگیری داشته است و امروزه در برابر هر 2 مرد یک زن دچار سکته قلبی می‌شود در حالی که در گذشته در برابر هر پنج مرد یک زن دچار سکته قلبی می‌شد.

عادت‌هایی که برای قلب مضر هستند

نشستن به مدت طولانی خطر بروز سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش می‌دهد چراکه نشستن طولانی مدت سطح قند و چربی خون را تغییر می‌دهد و سبب ایجاد بیماری‌های جدی می‌شود و به توصیه پزشکان بهتر است در فاصله‌های زمانی کمی راه بروید یا اگر در محل کارتان هستید هنگام تماس تلفنی بایستید.

عصبانیت، افسردگی و استرس به نفع قلب نیست و نحوه برخورد با این احساسات تاثیری جدی بر سلامت ما دارد؛ افرادی که استرس و نگرانی‌ها را در خودشان می‌ریزند بیش از بقیه در معرض خطر هستند.

رابطه‌ قوی بین بیماری لثه و بیماری‌های قلبی عروقی وجود دارد؛ پس اگر عادت به استفاده از نخ دندان ندارید نگران قلب خود باشید.

از دیگر عوامل بروز بیماری‌های قلبی عروقی چاقی و اضافه وزن و همچنین مصرف کم میوه و سبزیجات است؛ حدود 20 درصد از کسانی که کمتر از سه وعده میوه و سبزی مصرف می‌کنند در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.

به طور حتم بسیار زیاد از مضرات مصرف سیگار شنیده‌اید اما آنقدر مهم است که گفتن دوباره آن خالی از لطف نیست؛ نیکوتین موجود در سیگار موجب تندی کار قلب و افزایش فشار خون و در نتیجه سکته قلبی می‌شود؛ حتی اگر خودتان سیگار نمی‌کشید در معرض دود آن نیز نباشید.

ایجاد بیمارستان مروج سلامت در قم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بیماری‌های قلبی و عروقی را مهم‌ترین عامل مرگ و میر در کشور دانسته و می‌افزاید: زندگی شهرنشینی، فشار خون، چاقی، دیابت، مصرف دخانیات و کم تحرکی از مهم‌ترین عوامل این بیماری هستند.

شمس‌الدین حجازی می‌گوید: اگر به راه‌های پیشگیری از عوامل بیماری‌های قلبی عروقی توجه نشود شاهد گسترش بیماری‌های قلبی عروقی در جامعه خواهیم بود.

به گفته وی، بیماری قلبی و عروقی و سپس سکته مغزی مهمترین عامل مرگ و میر در استان قم است که باید با فرهنگ‌سازی عمومی و معرفی عوامل موثر در بروز بیماری‌های قلبی، تغذیه و فعالیت‌های بدنی مناسب میزان ابتلا به این بیماری را در جامعه کاهش داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، بیمارستان شهید بهشتی قم را دارای امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مناسبی می‌داند که خدمات مناسبی در حوزه جراحی قلب باز، آنژیوگرافی و انژیوپلاستی به بیماران ارائه می‌کند.

حجازی می‌گوید: ایجاد بیمارستان مروج سلامت از اهداف دانشگاه علوم پزشکی قم برای کاهش میزان ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های قلبی عروقی است و در همین راستا بیمارستان شهید بهشتی قم در گام نخست برای اجرای این برنامه انتخاب شده که علاوه بر مقوله درمان، موضوعات بهداشتی و نکات پیشگیری را که نقش زیربنایی در سلامت جامعه دارند به مراجعین آموزش دهد.

برای داشتن قلب سالم باید زندگی سالم داشته باشیم؛ یادمان نرود کم‌تحرکی، تغذیه ‌نامناسب و دخانیات سه ضلع بیماری‌های قلبی و عروقی هستند.

انتهای پیام/2258/م40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول