اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

چه کسی پاسخگوست

چاله‌هایی تاریخی، قدمت و شناسنامه مراغه

وضعیت نامناسب آسفالت خیابان‌های مراغه، زیبنده شهر فرهنگی تاریخی مراغه نیست.

چاله‌هایی تاریخی، قدمت و شناسنامه مراغه

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، معضلات شهری و عوامل ابتلا به آن، از عناصر طبیعی نیست بلکه با روزمرگی به وجود می‌آید که اگر مسئولان مربوطه در حل مشکلات سهل‌انگاری کنند، حوادث تغییر ماهیت داده و گره‌ها دیگر با دست باز نخواهد شد.

یکی از مشکلات شهری که کمتر دیده می‌شود، چاله‌های خیابانی است که بدون محافظ و علائم هشدار دهنده و تاخیر در ترمیم کنده‌کاری‌های عمرانی، مشکلات عدیده‌ای را برای شهروندان ایجاد می‌کند. زیبایی‌های محیطی یکی از عوامل آرام‌بخش رفتاری و اصلی‌ترین دلیل غرور شهروندی است و آنان به اعتبار شهروندی خود از زیبایی‌ها و امکانات شهر بهره می‌جویند.

بنابراین می‌توان گفت از نگاه مدیریت رفتار شهری، مفهوم شهری دارای ویژگی‌های خاص بوده که از معماری تا ساختار خیابان‌ها، پارک‌ها، رنگ‌آمیزی مغازه‌ها نمای خانه‌ها حتی رنگ خودروهای عمومی و خصوصی در افزایش روحیه و شادی شهروندان مؤثر بوده و باعث حفظ بهداشت روانی آنان می‌شود.

فرسوده شدن آسفالت خیابان‌های مراغه به خاطر عمر زیاد موجب ترک برداشتن آسفالت مسیرها شده و کمتر خیابانی در این شهر پیدا می‌شود که ترک نداشته باشد.

مراغه بیش از 240 هزار متر مربع خیابان آسفالت دارد که نزدیک به 150 هزار متر مربع از این خیابان‌ها بیشتر از 15 سال است که آسفالت نشده است.

ترک برداشتن آسفالت در خیابان اوحدی، خیابان شهید صدوقی ( دانشسرا) کمربندی شمالی و جنوبی، و میدان‌های مصلی، شهدای طلوع فجر و هفده شهریور بیشتر از هر جایی به چشم می‌خورد.

در برخی از خیابان‌ها از جمله شهید باستانی، انقلاب شمالی و جنوبی کیفیت آسفالت به خاطر گذشت زمان به قدری پایین است که همانند خیابان سنگ فرش است.

دست‌اندازهای لکه‌گیری‌های غیر استاندارد در مراغه به قدری زیاد است که سطح خیابان‌ها همانند جاده‌های شوسه روستایی است.

در محلاتی همانند پهرآباد، میکائیل آباد و شهرک ولیعصر (عج) و گلشهر کوچه‌ها آسفالت مناسبی ندارند و در برخی موارد مردم در تابستان گرد و خاک و در زمستان گل و لای لگد می‌کنند.

یکی از اهالی خیابان اوحدی مراغه گفت: چندین سال است که این خیابان آسفالت به خود ندیده و همه جای آن پر از چاله چوله است.

علی قاسمی افزود: وضعیت آسفالت این خیابان در حدفاصل میدان دانش‌آموز تا انتهای خیابان اوحدی در بدترین وضعیت ممکن است.

وی افزود: این خیابان بیشتر از 10 سال است که به صورت اساسی و استاندارد آسفالت نشده است.

مهرجویی، از اهالی خیابان پاسداران، از وضعیت نامطلوب و چاله چوله‌های این خیابان اظهار نارضایتی کرده و گفت: از مسئولان بخواهید که به آسفالت کوچه‌های انتهای خیابان پاسداران رسیدگی کنند.

مغازه‌داران انتهای خیابان انقلاب جنوبی هم از چاله‌های بوجود آمده در ورودی میدان جهاد اظهار گلایه کرده و گفتند جمع شدن آب در این چاله‌ها در ایام بارندگی مغازه‌داران و عابران را دچار مشکل می‌‌کند.

بهرام نریمانی افزود: پاشیده شدن آب جمع شده در چاله‌ها به مغازه‌ها و لباس عابران پیاده از مشکلات تخریب آسفالت در این قسمت از شهر است.

احمد فلاح، از اهالی محله پهرآباد مراغه نیز از وضعیت چاله چوله‌های کوچه‌ها و خیابان‌های این محله گلایه کرده و خواستار توجه مسئولان شهرستان به این محله محروم و پرجمعیت حاشیه شهر شدند.

رانندگان تاکسی و رانندگان خودروهای سواری بیشتر از همه از آسفالت خیابان‌های شهر مراغه شکایت داشتند.

آنها گفتند که به خاطر چاله چوله‌ها و دست‌اندازهای موجود در سطح شهر بخشی از درآمدشان صرف تعمیر جلوبندی خودروهایشان می‌شود.

یکی از کارمندان بازنشسته شهرداری مراغه که خواست نامش برده نشود، گفت: بیشتر از 20 سال است که خیابان‌های این شهر اساسی آسفالت‌ریزی و تعمیر روکش آسفالت نشده است.

آبگرفتگی وحشتناک خیابان‌ها با یک بارندگی 5 دقیقه‌ای، چاله چوله‌های عجیب و غریب خیابان‌ها و پیاده‌روها، آسفالت‌ریزی و لکه‌گیری‌های غیراستاندارد خیابان‌های شهر مراغه مشکلی است که سال‌هاست با پوست و گوشت مردم این شهر عجین شده است.

شهر مراغه با غنای بیش از 300 اثر تاریخی و بیش از 110 اثر ثبتی بازمانده از دوره‌های مختلف تاریخی، بستری مساعد برای پرورش ادیبان، دانشمندان وهنرمندان متعددی در طول تاریخ بوده و هست. بر اساس منابع تاریخی مراغه شهری مهم در دوران حکومت ماناها بوده و جزو سه ایالت مهم آذربایجان قدیم و با نام اوئشدیش شناخته شده است. منابع تاریخی مراغه را زادگاه زرتشت نامیده و دانشمندان بر این باورند که زرتشت در دامان کوه سهند که در اوستا از آن با نام اسنوند یاد شده است متولد گردیده است. مراغه در سال 61 هجری قمری به تصرف اعراب درآمد و از پایگاه‌های آنان به شمار می‌آمده است.

انتهای پیام/60002/ع40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول