اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کسی پیگیر حل مشکل پالایشگاه نفت پلدختر نیست

رئیس محیط زیست لرستان با بیان اینکه وضعیت پالایشگاه پلدختر با روز اول فرقی ندارد، گفت:‌ اصلاً کسی پیگیر کار نیست و هیچ‌کس تاکنون برای ارائه طرح ارزیابی زیست محیطی به این سازمان مراجعه نکرده است.

کسی پیگیر حل مشکل پالایشگاه نفت پلدختر نیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از پلدختر، پالایشگاه نفت پلدختر که کلنگ آن در بهمن ماه سال 88 با حضور مسئولان استانی، نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی و فرماندار به زمین زده شد و قرار بود، ظرف 36 ماه فاز اول آن به بهره‌برداری برسد، بعد از حدود چهار سال  نه تنها هیچ پیشرفت فیزیکی نداشته بلکه هیچ پیشرفتی از روی کاغذ هم ندارد و ظاهراً این پروژه عظیم بدون مطالعه کلنگ‌زنی شده است.

با این وجود استفاده از ضوابط، معیارها و استانداردها در مراحل مختلف یک طرح عمرانی، از جمله مطالعه، طراحی، اجرا، بهره‌برداری و نگهداری به لحاظ توجیه فنی و اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نظام فنی و اجرایی طرح‌های عمرانی کشور (مصوب جلسه مورخ 23 خرداد 1375 هیئت وزیران) به‌کارگیری استانداردها و ضوابط فنی در مراحل تهیه و اجرا و نیز توجه لازم به هزینه‌های نگهداری و بهره‌برداری در قیمت‌های تمام شده طرح‌ها را مورد تاکید قرار داده، اما چرا این طرح مطالعه نداشته جای سئوال است.

علی سلیمانی یکی از اهالی روستای خلج است که در همسایگی محل کلنگ‌زنی پالایشگاه قرار دارد، به فارس در پلدختر گفت: صبح زود وقتی اهالی از خواب بیدار شدند، شاهد رفت و آمد وسایل نقلیه با پلاک قرمز بودند و وقتی علت این امر را جویا شدیم، به ما گفتند قرار است، مسئولان در روستای ما پالایشگاه نفت احداث کنند.

وی افزود: ما هم با شنیدن این خبر خوشحال و ذوق‌زده به مراسم رفته و شاهد پلاکارهایی خیر مقدم به استاندار و مدیران کل برای کلنگ زنی پالایشگاه نفت  بودیم.

ساکن جلگه خلج گفت:‌ یکی از همسایگان چنان از این خبر ذوق زده بود که برای ابراز خوشحالی داشت، تنها گوساله خود را برای خوش آمدگویی جلوی پای مسئولان قربانی کند که با وساطت استاندار وقت گوساله زبان بسته جان سالم به درد برد.

سلیمانی با حالت طنزآمیز با بیان اینکه این زبان بسته امروز صاحب چند گوساله شده و گوساله‌های آن بزرگ و شیرده شده‌اند و همسایه‌مان از اینکه تنها منبع درآمد خود را به خاطر اشتغال در پالایشگاه از دست نداده خوشحال است، تاکید کرد: بعد از گذشت چهار سال هنوز هیچ خبری از پالایشگاه نیست و تنها نشانه آن که تابلو بود، هم به سرقت رفته است.

رئیس محیط زیست لرستان نیز در گفت‌وگو با فارس در پلدختر با بیان اینکه وضعیت پالایشگاه پلدختر با روز اول فرقی ندارد، گفت:‌ اصلاً کسی پیگیر کار نیست و هیچ‌کس تاکنون برای ارائه طرح ارزیابی زیست محیطی به این سازمان مراجعه نکرده است.

محمدحسین بازگیر با بیان اینکه شما یک نفر مرد، زن، پیر یا جوان به ما معرفی کنید که قرار است، مجری یا نماینده مجری طرح باشد، تا روی کولمون سوار کنیم، این طرف و آن طرف ببریم، تا از سازمان مجوز نهایی پالایشگاه را بگیریم.

وی گفت:‌ طرح ارزیابی زیست محیطی سلیقه‌ای نیست، بلکه قانون است و این‌قدر سخت نیست که تا این حد طول بکشد، یا اصلا حل نشود.

بازگیر در پایان ضمن تاکید بر معرفی یک نفر برای طی مراحل قانونی اذعان داشت: شما کسی را معرفی کنید، تا ما بقیه کارها را پیگیری کنیم.

در پایان بر این ضرب‌المثل معروف که در پالایشگاه نفت پلدختر صدق می‌کند، گزارش را خاتمه می‌دهیم، امیدواریم دیگر شاهد این خشت‌های کج وکوله توسط مسئولان پلدختر نباشیم، خشت اول گر نهد معمار کج .......... تا ثریا می‌رود دیوار کج.

==============

گزارش‌ از عباس جودکی

==============

انتهای پیام/ 85009/ن40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول