اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مجلس خبرگان رهبری:

افراد موقعیت‌های اقتصادی را همچون طعمه نبینند/ اهتمام به مسائل اقتصادی بر مسائل نظامی و فرهنگی ارجحیت دارد

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: دین مبین اسلام به کار و کارگری نه تنها به عنوان ابزاری برای کسب روزی حلال نگاه دارد به کارگری به لحاظ موضوعیت نیز ارزش خاصی قائل است و آن را مقدس می‌شمارد.

افراد موقعیت‌های اقتصادی را همچون طعمه نبینند/ اهتمام به مسائل اقتصادی بر مسائل نظامی و فرهنگی ارجحیت دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، آیت الله هاشم هاشم‌زاده هریسی عصر امروز در حاشیه بازدید از شرکت ایران خودروی تبریز در جمع کارگران این شرکت بر لزوم نهادینه کردن فرهنگ کار در جامعه تأکید کرد و اظهار کرد: باید محیطی فراهم شود تا کارگر از کاری که می‌کند لذت ببرد به نحوی که کاری که او انجام می‌دهد با قرب الهی بوده و به گونه‌ای باشد که او را به خدا نزدیک کند در این صورت کار هیچ کس را پیر نمی‌کند و کار برای او یک عشق است و کارگر در آن صورت برای اضافه کاری هم رغبت ویژه‌ای دارد.

وی افزود: اگر فرهنگ کار در جامعه به این شکل معنا شود آن وقت مقام کارگر جایگاه واقعی خود را پیدا کرده و از سِمت‌های مسئولان زیباتر شده و همه به دنبال آن هستند تا به مقام کارگر برسند.

آیت‌الله هاشم‌زاده‌هریسی با بیان اینکه هر کار مفیدی که به حال و رفع نیازمندی‌های جامعه و برای خدا باشد گر چه حتی خوردن هم باشد عبادت است، افزود: شرط عبادت تقرب به خداست و اگر به دنبال کار خیر نباشیم همانند سیب کرم خورده هستیم و باید در نظر داشته باشیم مفهوم وسیعی از مصادیق عبادت وجود دارد.

نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری بر تعامل فرهنگ کار در محیط‌های کارگری و تولیدی تأکید کرد و گفت: اگر فعالیت‌ها در این محیط‌ها بر سر منافع مشترک باشد و کارگر و کارفرما تحقق تولید برای عظمت نظام اسلامی را دنبال کنند آن وقت خواهیم دید که شرایط تا چه اندازه تفاوت خواهد کرد.

وی افزود: قطعا کارگر به دنبال رفع نیازمندی‌های خود است و کارفرما می‌خواهد سرمایه  خود را افزایش دهد اما اگر این دو در کنار هم برای پیشرفت کشور حرکت کنند و برای هم احترام و تعامل قایل باشند تحول عظیمی رخ خواهد داد.

آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی بر پرهیز از ایجاد عرصه تنازع و تخاصم میان این دو قشر تأکید کرد و گفت: قطعاً با اختلاف و دعوا به هیچ کجا نخواهیم رسید و همانگونه که قرآن کریم بر آن تأکید داشته باید همانند برادرانی در کنار هم در مقابل دشمن قرار بگیریم و بستری برای کار و تولید و احقاق حقوق کارگران فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه کار و کارگر در اسلام از جایگاه خاص و ویژه برخوردار است ادامه داد: در اسلام کار نه تنها به عنوان تأمین زندگی لازم و به عنوان استقلال اقتصادی و رهایی از وابستگی به بیگانگان ضروری و واجب است، بلکه به عنوان بهترین عبادت، مقدس‌ترین جهاد و مستمرترین تلاش مورد تأکید و سفارش قرار گرفته است و اگر کارگری کار را عبادت و جهاد بداند هر چند زندگی اقتصادی‌اش تأمین باشد و به دیگران نیز وابسته نباشد، باز هم از کار و تلاش دست برنمی‌دارد، این همان اندیشه‌ای است که اسلام تلاش می‌کند در جامعه بوجود آید و در اذهان مردم ماندگار شود، چرا که ماندگاری این فکر همیشه جامعه کارگری را بالنده و شاداب نگه می‌دارد و تمام اهداف دیگر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

آیت‌الله هاشم زاده‌هریسی با بیان اینکه در یک جامعه اسلامی نباید افراد موقعیت‌های اقتصادی را همچون یک طعمه ببینند که انسان‌های زیادی در این سیستم نابود شوند افزود: توسعه اقتصادی نیاز اصلی کشور و یکی از مهم‌ترین طرح‌های جمهوری اسلامی چشم‌انداز 20 ساله است که باید بر اساس آن در منطقه از هر لحاظ قدرت اول شویم.

وی با بیان اینکه توسعه اقتصادی و تقویت اقتصاد و تولید ثروت دغدغه همیشگی مسئولان کشور بوده است، افزود: البته اقتصاد در اسلام هدف نیست و باید وسیله‌ای باشد تا انسان در پرتو آن به جایگاه‌های بالا صعود کند،جامعه بدون داشتن اقتصاد صحیح و اسلامی نمی‌تواند ارتقا پیدا کند، رشد معنوی و رسیدن جامعه به سعادت مستلزم توجه به اقتصاد صحیح است.

عضو شورای عالی کمیسیون حقوق بشراسلامی با بیان اینکه اهتمام به مسائل اقتصادی بر مسائل نظامی و فرهنگی ارجحیت دارد افزود: باید با این نتیجه رسیده باشیم که اگر اقتصاد نباشد بستری برای مسائل فرهنگی فراهم نخواهد شد از نظر اقتصادی اگر تامین نشویم نمی‌توانیم قدرت نظامی خود را بالا ببریم الان به ژاپن بنگرید، در حالی که یکی از کشورهای بزرگ اقتصادی است ارتش آنچنانی هم ندارد و ارتش کوچکش هم در حد برطرف ساختن نیازهای اولیه آن است.

وی با بیان اینکه طرح این مطلب نافی پرداخت به مسائل نظامی نیست، افزود: بعد از پرداخت به مسائل اقتصادی، در مراحل بعدی لازم است به مسائل نظامی نیز پرداخته شود.

انتهای پیام/60001/ک40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول