سالار عرفانینسب در گفتوگو با خبرنگار فارس در سنندج، اظهار کرد: علما بر این باورند که تعلیم و تربیت دانشآموزان تابع سهضلع مثلث خانواده، مدرسه و جامعه است.
وی یادآور شد: اگر میخواهیم شاهد رشد و تعالی کودکان باشیم ضرورت دارد این سه ضلع همراه، همکلام و همنوا باشند.
عرفانینسب با اشاره به اینکه وضعیت موجود هر جامعهای نتیجه یادگیری دیروز افراد است، افزود: وضعیت فردای هر جامعهای، نتیجه سرمایهگذاریهایی است که برای دانایی افراد انجام میشود.
وی خاطرنشان کرد: برای ساخت آینده مطلوب باید پل ارتباطی ایجاد کرد که این پل از میان جامعه رد میشود و برای آینده کودکان ساخته میشود.
لزوم تعمیق ارتباط میان خانواده و مدرسه
مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان با اشاره به اهمیت ارتباط بین اولیا و مربیان و اهمیت آموزش و پرورش کودکان، گفت: بین خانه و مدرسه باید ارتباط و تعامل باشد.
به گفته وی امروز، ضرورت ارتباط دو نهاد مهم خانواده و مدرسه بر همه مشخص و آشکار بوده و این دو نهاد از ارکان اصلی آموزش و پرورش در جامعه هستند.
عرفانینسب با اعلام اینکه برای پرواز دانشآموز به اوج قلههای موفقیت دو بال خانواده و مدرسه همزمان باید با هم به تکاپو داشته باشد تا به قلههای موفقیت پرواز کند، بیان داشت: کلاسهای بوستان زندگی ما در کانون خانواده متولد میشوند و پرورش مییابند.
وی 6 سال اول عمر کودک را دوران طلایی در تکوین شخصیت همهجانبه کودک در کانون خانواده برشمرد و اضافه کرد: نقش اعضای خانواده بر رفتار کودک و دانشآموز مهم است، زیرا برجستهترین مسائل پرورشی و تربیتی و رفتاری کودک از طریق مشاهده رفتار والدین شکل میگیرد.
عرفانینسب به نقش الگویی و تعیینکننده رفتاری پدر و مادر بر کودکان اشاره کرد و گفت: یافتههای روانشناسی بر این باور است که لحظهبهلحظه حرکات پدر و مادر بر کودک تأثیر میگذارد و خانواده سالم بچه سالمی را به جامعه تحویل میدهد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با اعلام اینکه آموزش رسمی کودک از مدرسه شروع میشود، افزود: مدرسه دومین نهادی است که نقش مؤثری در تکمیل آموزش، تعلیم و تربیت و پرورش کودک دارد.
عرفانینسب به اصل آگاهی و انسجام که هر کدام از اولیای خانه و مدرسه به وظایف خود آشنایی داشته باشند، اشاره کرد و گفت: ما باید وظایف متقابل را بشناسیم و به آن عمل کنیم.
پیوند اولیا با مدرسه باید محکم باشد
مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه سخنان خود بیان داشت: در آموزش و پرورش به این نتیجه رسیدیم که تا ارتباط اولیا و مربیان هست و این ارتباط محکم باشد، دانشآموزان موفقتری داریم.
عرفانینسب به همسویی متقابل و گسترش مباحث چهرهبهچهره، همکاری، همگامی و همسویی خانه و مدرسه برای تربیت دانشآموزان اشاره کرد و گفت: احترام متقابل به هم، میان خانواده، عدم بیتوجهی به اولیای دانشآموزان و استفاده از انتقادات سازنده خانوادهها میتواند مدرسه را در پیشبرد اهداف خود یاری کند.
انتهای پیام/79014/غ40/ف4004