به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، علیاصغر فانی پیش از ظهر امروز در مراسم نمادین بزرگداشت هفته انجمن اولیا و مربیان که با حضور مسئولان وزارت آموزش و پرورش و مدیران انجمنهای اولیا و مربیان در شهرری برگزار شد، اظهار داشت: توسعه بهعنوان یک سیاست در آموزش و پرورش کشور ضرورت جدی دارد و یک توسعه در آموزش و پرورش توسعه مشارکت اولیا و مربیان است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تلاش فقط در حوزههای علمآموزی را کافی ندانست و تاکید کرد: پیش از انقلاب هم در حوزه علمآموزی تلاشهایی صورت میگرفت اما وجه تمایز آموزش و پرورش انقلاب اسلامی تربیت همراه با علمآموزی است که در گذشته چنین چیزی نبوده است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه تربیت بدون همکاری نزدیک، نظامدار و مستمر همه ارکان تاثیرگذار امکانپذیر نیست، خاطرنشان کرد: همکاری مستمر، تنگاتنگ و نظامدار تربیت سازنده آیندهسازان را بههمراه دارد.
فانی سیستم آموزش و پرورش را مجموعهای از اعضای هدفمند دانست و گفت: هرگونه اعتبار مدیر مراکز آموزشی با ارتباط تنگاتنگ، مستمر و نظاممند با انجمنها، مربیان، اولیا و مردم است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تداوم در اقدامات آموزش و پرورش تربیت را عملی میکند، عنوان کرد: تربیت امری دائمی، مستمر و نظاممند است و به همین دلیل اجزای موثر در تربیت یعنی مدرسه، مربیان و ... باید با هم تعامل داشته باشند.
وی در ادامه انجمن اولیا و مربیان را یک ضرورت و بازوی پرتوان در آموزش و پرورش دانست و تاکید کرد: انجمن اولیا و مربیان یک فرصت در چرخه تعلیم و تربیت است.
همافزایی توفیق در تربیت را بههمراه دارد/همدلی و هماندیشی لازمه همافزایی است
فانی ادامه داد: اگر در سیاستها و راهبردها همافزایی وجود نداشته باشد در تربیت به جایی نمیرسیم.
وی افزود: همیشه 1+1 بزرگتر از 2 نیست چراکه همیشه همافزایی مثبت نیست. لازمه همافزایی مثبت همدلی، همفکری، هماندیشی و همکاری است.
فانی تاکید کرد: همکاری بین مدرسه و اولیا، مدرسه و خانواده میتواند همافزایی را در نظام آموزشی انجام دهد.
همکاری اولیا و مربیان و مدرسه یک ضرورت است نه یک تکلیف
سرپرست وزارت آموزش و پرورش همکاری اولیا و مربیان و مدرسه را یک ضرورت دانست نه یک تکلیف الهی و عنوان کرد: گاهی بین منشها و روشهای مدرسه با منش و روشهای خانواده تعارض و گاهی تضاد است و این تضاد احتمالی بین خانواده و مدرسه سبب میشود که تربیت بهخوبی صورت نگیرد.
وی در ادامه تصریح کرد: همسویی خانواده و مدرسه و مدرسه و خانواده یک ضرورت است که جلوی تعارضهای احتمالی را بگیرد.
فانی بیان داشت: در ادبیات تربیتی دنیا این مطرح است که بچهها در نقش تربیتی خود نیز مشارکت کنند و باید مشارکت بچهها الگوی مناسبی داشته باشد.
انتهای پیام/2462/ع40/ف4004