اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک فوق تخصص روماتولوژی در کرمان:

مصرف نوشابه روند ابتلا به پوکی استخوان را تسریع می‌کند

یک فوق تخصص روماتولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مصرف نوشابه‌های گازدار ابتلای افراد به پوکی استخوان را بیشتر می‌کند.

مصرف نوشابه روند ابتلا به پوکی استخوان را تسریع می‌کند

نسیم پوراصغری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان به مناسبت 28 مهر‌ماه روز جهانی پوکی استخوان اظهار داشت: استعمال دخانیات، مصرف الکل و داروهای کورتون‌دار نقش مهمی در مستعد کردن افراد به پوکی استخوان دارد.

وی ادامه داد: انجام فعالیت فیزیکی، مصرف لبنیات و کلسیم و استفاده از نور آفتاب برای کاهش ابتلای افراد به پوکی استخوان مؤثر است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان پوکی استخوان را یک بیماری خاموش دانست که از نظر اپیدمیولوژی بیشتر در بانوان یائسه و کمتر در مردان مشاهده می‌شود.

یک فوق تخصص روماتولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به علائم خطر در پوکی استخوان گفت: علائم خطر غیرقابل تغییر مانند سن، جنس، نژاد و ژنتیک و علائم خطر قابل تغییر شامل نحوه تغذیه، مصرف الکل و سیگار است.

وی نقش ژنتیک را در ابتلای افراد به پوکی استخوان مهم دانست و گفت: حدود 40 تا 60 درصد ژن در بروز پوکی استخوان نقش دارد، به عنوان مثال مادرانی که در سنین زیر 70 سال دچار شکستگی لگن شدند، شانس بیشتری در ابتلا به پوکی استخوان دارند.

پوراصغری همچنین نقش نژاد را در بروز بیماری پوکی استخوان مهم عنوان کرد و نقش تغذیه در دوران بارداری و شیردهی را در کاهش ابتلای زنان به پوکی استخوان در سنین بالاتر مؤثر برشمرد.

وی عنوان کرد: زنان باید انجام فعالیت‌های فیزیکی برای کاهش ابتلا به پوکی استخوان را جدی بگیرند.

انتهای پیام/2446/م20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول