اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

تبلیغات ماهواره‎ای سراب سلامتی / وجود ماده مخدر شیشه در تمامی قرص‎های لاغری

تبلیغات یکی از عناصر مهم و اساسی برای هر رسانه به ویژه رسانه‎های خصوصی محسوب می‎شود، و در این بین هیچ تبلیغی به اندازه تبلیغ محصولات پزشکی برای جامعه جذاب و عامه‎پسند نیست.

تبلیغات ماهواره‎ای سراب سلامتی / وجود ماده مخدر شیشه در تمامی قرص‎های لاغری

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، قرص‎های لاغری، افزایش قد، ترک اعتیاد، کرم‎های زیبایی پوست و اندام، نوشابه‌های انرژی‎زا، رفع‎کننده چین‎ و چروک و... این تبلیغات عمده آگهی‎هایی هستند که این روزها از طریق رسانه‎ها به ویژه ماهواره‎ها به شکل شبانه‎روزی تبلیغ و ترویج می‎شود.

جذابیت تبلیغ، سهل‎الوصول بودن دسترسی به این محصولات و توجه به موضوع سلامتی شاید از جمله عواملی باشد که بسیاری از افراد به سمت استفاده از این محصولات گرایش پیدا کرده‎اند. 

با مروری بر اخبار کشور در این مورد نیز گاهی مباحثی از سوی دستگاه‌های مسئول بیان می‎شود، به عنوان مثال گفته می‎شود: سیاست وزارت ارشاد، ممنوعیت تبلیغات ماهواره‎ای کالاهای ایرانی و خارجی بدون مجوز بوده و هست، با این وجود تاکنون تجهیزات و لوازم مصرفی از مواد آرایشی و بهداشتی گرفته تا تجهیزات مرتبط با مشکلات اعتیاد، جنسی، لاغری و چاقی، افزایش و کاهش قد در ماهواره‎ها تبلیغ می‌شود.

مسئولان بهداشت کشور خاطرنشان می‎کنند: تاکنون بهداشت هیچ مجوزی برای تبلیغات ماهواره‎ای دارو، تجهیزات و مواد مصرفی آرایشی، بهداشتی و پزشکی نداده است.

حال سئوال اینجاست، که با وجود این همه محدودیت چگونه این کالاها از طریق رسانه‎ها با شماره‎های داخلی تبلیغ می‎شود و حتی کرمی همانند کرم حلزون مدت مدیدی از رسانه ملی به عنوان تبلیغ اول انتشار می‎یابد.   

توزیع گسترده این داروها مبین وجود تشکیلات منظم توزیع است

یکی از شهروندان گرگانی در گفت‎و‎گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان با اشاره به اینکه برخی از این اقلام تبلیغی در داروخانه‌های مرکز شهر نیز یافت می‌شود، گفت: توزیع گسترده این اقلام در کشور نشان می‎دهد که تشکیلات گسترده‎ و منظمی در پس این تبلیغات قرار دارند.

محمد شاهوردی اظهار داشت: چندی قبل یکی از دوستان که به دنبال راهی برای رفع کوتاهی قد خود بود، در اثر تبلیغات به یکی از این شماره‎ها پیامک فرستاد و قرص به اصطلاح افزایش قد برایش ارسال شد که متاسفانه علاوه بر بی‎تاثیر بودن این قرص‌ها، وی دچار بیماری در اندام داخلی و معده خود شد.

وی یادآور شد: اثر سوء این داروها، ممکن است در طولانی مدت خود را نشان دهد و باعث بروز بیماری‎های مزاجی دیگری شود.

یک پزشک گرگانی نیز با اشاره به اهمیت سلامتی برای افراد جامعه گفت: مردم نباید به سادگی فریب تبلیغاتی را بخورند که سلامتی آنان را مورد تهدید قرار می‎دهد.

محمد مردانی تصریح کرد: متاسفانه تبلیغات گسترده و شبانه‎روزی این محصولات از طریق ماهواره‎ها گاهی قدرت تفکر را از بیننده سلب می‎کند و با اعتماد به این تبلیغات کاذب در دام شیادانی می‎افتد که با دریافت هزینه‎های آنچنانی علاوه بر آن‎که وی را درمان نمی‎کنند، بلکه مشکلات جسمی و روحی دیگری برای این فرد ایجاد می‎کنند.

 توزیع سهل‎الوصول داروهای تبلیغی حتی در روستاها

وی با اشاره به اینکه توزیع این داروها حتی در روستاها نیز امکان‎پذیر شده است افزود: باید علاوه بر کار فرهنگی، رسانه ملی به دلیل گستره نفوذ خود، به کمک مردم بشتابد و مردم را از خطرات این داروهای جعلی نجات دهد.

یک داروساز نیز با اشاره به خطرات داروهایی که در رسانه‎های خارجی تبلیغ می‎شود، اذعان داشت: متاسفانه جامعه بی توجه به هشدارهایی که اعلام می‎شود، همچنان به سمت این داروها گرایش پیدا می‎کند و با توجه به این نیاز، شبکه توزیع این موارد نیز افزایش یافته است.

استاندارد نبودن ترکیبات دارویی و بهداشتی اقلام تبلیغی

محمد صلبی ادامه داد: این داروها بر خلاف اظهار نظر مبلغان آن در شبکه‎های غیرمجاز، به هیچ‌وجه گیاهی نیستند و اکثرا دارای ترکیبات شیمیایی غیر استاندارد هستند.

وی خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که این شرکت‎های قاچاق، ضمن بازاریابی، با قیمتی ارزان و دست‎گذاشتن بر نقاط ضعف جامعه و نیازهایی که ممکن است هر فرد در زمینه سلامتی و پزشکی پیدا کند نسبت به معرفی داروهای جدید اما بی‎تاثیر و حتی مخرب اقدام می‎کنند.

جدیتی برای برخورد با عوامل توزیع داروهای تبلیغی وجود ندارد

همچنین رئیس مرکز امداد و فوریت‎های پزشکی استان گلستان با اشاره به اینکه جدیتی برای برخورد با این ناهنجاری تبلیغاتی در کشور وجود ندارد، گفت: اکثر افراد توزیع‎کننده اقلام تبلیغی، شماره تلفن خود را به این شبکه‎های ماهواره‎ای معرفی کرده‎اند که می‎توان به ‎آسانی، با ردیابی شماره تلفن‎ها به مراکز توزیع این اقلام قاچاق و غیر استاندارد دست یافت.

محمد جواد مقسمی اضافه کرد: متاسفانه برخلاف آنچه در اکثر این آگهی‎های رنگارنگ گفته می‎شود، که این محصولات پزشکی در کشوری مانند آمریکا تولید می‎شود، اکثر این محصولات در داخل کشور و آزمایشگاه‎های زیرزمینی تولید می‎شود.

وی ادامه داد: اکثر این داروها که از طریق آگهی توسط مردم دریافت می‎شود، دارای مشکل بوده و عوارض جسمانی و حتی روحی را نصیب خریدار می‎سازد.

وجود ماده مخدر شیشه در تمامی قرص‎های لاغری

مقسمی با تاکید بر قرص‎های ‎لاغری به عنوان یکی از محصولات مصنوعی ارائه شده از سوی افراد سودجو تصریح کرد: در تبلیغات این نوع قرص‌ها عنوان می‌شود که 100 درصد گیاهی است اما دردناک است که بدانیم، در تمامی این قرص‎ها، «شیشه صنعتی» که یک ماده مخدر خطرناک است وجود دارد.

وی یادآور شد: شیشه به عنوان ماده مخدر و مخرب با توجه به مکانیزمی که دارد انسان را لاغر می‎کند اما در پس این کاهش وزن و اعتیاد، سلامتی نیز از دست می‎رود.

بیشتر داروهای تبلیغی در داخل کشور و در آزمایشگاه‌های زیرزمینی تولید می‎شود

عضو کارگروه امداد و نجات استان گلستان با تاکید بر ناآگاهی جامعه نسبت به خطرات بسیاری از این داروها اضافه کرد: در ذهنیت جامعه و خیلی افراد این موضوع وجود دارد که جنس خارجی از جنس‎های داخلی بهتر است و همین موضوع با توجه به تبلیغ این ماهواره‎ها در خارج از کشور و تاکید این افراد بر خارجی بودن مواد دارویی و بهداشتی، جذابیت آن را برای خریداران بیشتر می‎کند.

مقسمی متذکر شد: باید در جامعه ضمن اطلاع‎رسانی، فرهنگ‎سازی، برخورد قضایی نیز انجام گیرد، چرا که اکثر این داروها هیچ‎گونه مجوز بهداشتی ندارند، وگرنه از طریق مراجع رسمی بهداشت توزیع می‎شدند.

وی با اشاره به قیمت پایین برخی داروها نسبت به داروهای اصل آن یادآور شد: قیمت داروهای واقعی نیست، چنانچه این داروها، داروهایی واقعی و کاربردی بودند، ارزش بهای آنها بسیار بالاتر از این قیمت‎هایی است که سودجویان ارائه می‎کنند.

رتبه اول جراحی زیبایی ایرانی‎ها در دنیا

مقسمی متذکر شد: مردم به سلامتی خود حساس هستند و اگر اطلاع‎رسانی درست انجام شود، آنان خود بهترین تصمیم را در زمینه این نوع تبلیغات و داروهای توصیه شده می‎‎گیرند.

رئیس مرکز امداد و فوریت‎های پزشکی استان گلستان با اشاره به اینکه جامعه هر چه دارای رفاه بیشتری ‎شود، بیشتر به این سمت کشیده می‎شود، اذعان داشت: این وضعیت را می‎توان در عمل جراحی و زیبایی ملاحظه کرد که در دنیا رتبه اول متعلق به کشور ما است.

نا‎آگاهی و رفاه‎زدگی عامل پذیرش تبلیغات ماهواره‎ای

مقسمی یادآور شد: این در حالی است که هزینه عمل این بخش نیز بسیار گزاف است و در چند سال پیش رتبه‎دار بیشترین جراحی نیز از آن برخی کشورهای اروپایی بود.

وی یادآور شد: از دیگر نمونه‎های رفاه‎زدگی آن است که شما مقابل تلویزیون بنشینی و با یک پیامک و قیمت مناسب نسبت به بازار، بتوانی به‎زعم خود یک دارو یا کرم دلخواه را تهیه کنی، این موضوع هر کسی را وسوسه می‎کند که چنین کاری انجام دهد.

مقسمی ابراز امیدواری کرد با توجه جدی و حساسیت دستگاه‌های مسئول نسبت به این موضوع، از توزیع فله‎ای و بدون مجوز محصولات پزشکی در کشور جلوگیری شود.

انتهای پیام/83002/صا40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول