اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

/جدیدترین تحولات سودان/

تغییرات گسترده قریب‌الوقوع در کابینه سودان/عمرالبشیر سه‌شنبه به سودان جنوبی می‌رود

تغییرات گسترده قریب الوقوع در کابینه سودان با پیوستن احزاب مخالف به دولت،سفر هفته جاری عمر البشیر به سودان جنوبی و پیچیده شدن راه حل منطقه مورد مناقشه ابیی از جمله تحولات سودان است.

تغییرات گسترده قریب‌الوقوع در کابینه سودان/عمرالبشیر سه‌شنبه به سودان جنوبی می‌رود

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع، اخبار جدیدترین تحولات سودان به شرح زیر است:

تغییرات گسترده قریب الوقوع در کابینه سودان

نافع علی نافع، معاون رئیس جمهور سودان و معاون رئیس حزب حاکم بر این کشور گفت: کابینه وزارتی جدید دولت خارطوم به زودی اعلام می شود و  ترکیب آن اکنون در دست کامل شدن است.

نافع به روزنامه خارطوم این کشور گفت: گفت‌وگو با همه نیروهای سیاسی برای وارد شدن به کابینه ادامه دارد که از جمله آن احزاب معارض الامه و مردمی هستند.

روزنامه خارطوم به نقل از منابعی اعلام کرد که این تغییر شمار زیادی از وزارتخانه های کلیدی و غیر حساس را شامل می شود و قرار است در کابینه جدید بیشتر جوانترها حضور داشته باشند و شمار وزارتخانه ها نیز کاهش پیدا کند.

سفر عمر البشیر به سودان جنوبی

مایکل مکوای، وزیر اطلاع رسانی دولت سودان جنوبی گفت: دولت جوبا در حال فراهم سازی زمینه استقبال از عمر البشیر، رئیس جمهور سودان طی هفته جاری در جوبا است.

شبکه خبری الشروق سودان جنوبی گفت که عمر البشیر قرار است با سلواکر میاردیت همتای سودان جنوبی خود دیدار کند.

مکوای فاش کرد: سلواکر با عمر البشیر ساز و کار برگزاری همه پرسی در منطقه ابیی را مطابق با پیشنهاد «تابو امبکی»، رئیس کمیته میانجیگر اتحادیه آفریقا بررسی می کند تا موعدی برای برگزاری این همه پرسی تعیین شود.

وزیر اطلاع رسانی سودان جنوبی گفت: انتظار می رود سفر رئیس جمهور سودان به جوبا در روز سه شنبه بیست و دوم ماه اکتبر جاری و یا پس از آن صورت گیرد.

وی افزود:محور گفت وگوی عمر البشیر و سلوا کر موضوع برگزاری همه پرسی در منطقه ابیی و دیگر مسائل مورد اختلاف است.

قبیله همپیمان جوبا کمیته مردمی برای برگزاری همه پرسی تشکیل داد

قبیله دینکا نقوک از بزرگ ترین قبایل منطقه مورد مناقشه ابیی اعلام کرد که یک کمیته مردمی را مسئول برگزاری همه پرسی در بیست و هشتم ماه جاری میلادی کرده است.

قبیله دینکا نقوک تصمیم گرفته است با توجه به عدم توافق دولت های سودان و سودان جنوبی برای برپایی همه پرسی خود کمیته ای برای این امر تشکیل بدهد.

قرار بود همه پرسی منطقه ابیی در ژانویه 2011 برگزار شود اما اختلاف بین دو سودان بر سر آمار شرکت کنندگان در این رای گیری به تعویق افتاده است.

دولت سودان خواستار مشارکت 450 هزار تن از شهروندان سودانی قبیله المسیریه در این همه پرسی هستند در حالی که سودان جنوبی می خواهد تنها قبیله دینکا نقوک که حدود 250 هزار تن عضو داشته و با جوبا همپیمان است در این همه پرسی شرکت کنند زیرا بیشتر شهروندان قبیله المسیریه ابیی  را ترک کرده و به دیگر مناطق سودان رفته اند.

قرار است این کمیته مردمی در بیست و هشتم اکتبر نیز نتیجه همه پرسی را اعلام کند و بدون توجه به موافقت جوبا و خارطوم با آن به اجرا گذارد.

دعوت احزاب مخالف به ادامه اعتراضات

این در حالی است که با فروکش کردن موج اعتراضات در سودان، مخالفان سودانی خواستار ادامه تظاهرات در همه مناطق این کشور و درخواست برای سرنگونی دولت عمر البشیر شدند.

«کمال عمر»، دبیر کل حزب معارض کنگره مردمی سودان گفت: همه احزاب مخالف در شهرها و روستاها خواستار ادامه انتفاضه برای سرنگونی نظام کنگره ملی حاکم به رهبری عمر البشیر هستند.

وی آرامش کنونی در پایتخت سودان و دیگر شهرها را آرامش قبل از طوفان خواند و گفت: رهبران مخالفان در آخرین نشست خود که هفته گذشته برگزار شد برنامه های خود را برای ادامه تظاهرات مردمی تدارک دیده اند.

معاون البشیر: تنها راه تغییر حاکمیت، انتخابات است

این در حالی است که الحاج آدم یوسف، معاون رئیس جمهور سودان از احزاب شریک در دولت خواست بر سر اصول دین اسلام با نظام حاکم اتفاق نظر داشته باشند و بدانند که تنها راه رسیدن به قدرت انتخابات است.

وی افزود: قانون اساسی و قانون انتخابات از مهم ترین ساز و کارهای تشکیل قدرت است و گفت‌وگو با همگان بدون کنار زدن برخی و یا منزوی کردن دیدگاهی موثر خواهد بود.

وی افزود: کنگره ملی احزاب را به پایبندی به دین اسلام دعوت می‌کند و آشکارا از همه احزاب می خواهیم راه ما را در پیش بگیرند.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول