اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  خاورمیانه

«هنیه» در مرکز فرهنگی غزه

حماس، بدخواه مصر نیست

نخست وزیر دولت منتخب فلسطین با تأکید بر اینکه حماس، بدخواه مصر نیست، گفت: ما فقط برای مصر خیر و امنیت و ثبات را آرزو داریم و از آن نیز انتظاری جز حمایت نداریم.

حماس، بدخواه مصر نیست

به گزارش خبرگزاری فارس، «اسماعیل هنیه» نخست وزیر دولت منتخب فلسطین در نوار غزه، طی سخنانی در مرکز فرهنگی «رشاد الشوا» در غزه و در حضور تعدادی از شخصیت‌های رسمی و رهبران گروه‌های مختلف فلسطینی، با هشدار نسبت به روند سریع اقدامات اشغالگران اسرائیلی علیه قدس و مسجد الاقصی، اظهار داشت: اشغالگران از دسته‌بندی‌های موجود در فلسطین به نفع تحقق اهداف خود سوء استفاده می‌کنند.

وی در این سخنرانی که تعدادی از چهره‌های سرشناس اجتماعی و نیز گروهی از چهره‌های فرهنگی و دانشگاهی در آن حضور داشتند، افزود: در این لحظات حساس تاریخ ملت فلسطین، شما را خطاب قرار داده و اعلام می‌کنم که روند تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، موضوع فلسطین و جهان عرب و آینده آن را سخت تحت تاثیر قرار داده است به ویژه اینکه برخی با سوء استفاده از تحولات موجود، در تلاش برای جلوگیری از تحقق خواسته‌ فلسطینی‌ها مبنی بر برخورداری از آزادی و دموکراسی هستند و می‌کوشند مقاومت آنان را از بین برده و شکست را به آنان القاء کنند.

صهیونیست‌ها، بافت تاریخی و مذهبی قدس را در معرض تهدید قرار داده‌اند

هنیه با ابراز نگرانی عمیق از حوادثی که در بیت‌المقدس و مسجد‌الاقصی در جریان است و نیز تلاش برای یهودی‌سازی آن و توطئه‌هایی نظیر سازش و امتیازدهی فلسطین، گفت: صهیونیست‌ها بر اساس برنامه‌ای از پیش طراحی شده در صدد تسلط بر مسجد الاقصی و تغییر بافت تاریخی و مذهبی آن هستند.

وی در توضیح این مطلب افزود: قدس، امروز با خطراتی مانند یهودی‌سازی و کوچ اجباری ساکنان آن و نیز تغییر بافت جغرافیایی و تخریب منازل مسکونی، روبه‌رو است به اضافه اینکه به مقدسات مسلمانان و مسیحیان بی‌حرمتی می‌شود و هزاران هکتار از زمین‌های فلسطینی‌ها در چارچوب طرح‌ صهیونیستی موسوم به «قدس بزرگ» مصادره می‌شود.

نخست وزیر دولت منتخب در غزه، تصریح کرد: این طرح قرار است تا سال 2020 به پایان برسد و بر اساس آن، ساکنان اصلی قدس فقط 20 درصد جمعیت آن را تشکیل خواهند داد و دیوار حائل نیز بخشی از همین نقشه است.

وی تاکید کرد: اشغالگران عملا این نقشه را به اجرا در آورده‌اند، به این معنی که به شهرک‌نشینان اجازه دادند به مسجد الاقصی حمله و به آن بی‌حرمتی کنند و به این ترتیب در تلاش هستند مقدمات تخریب آن و بنای «هیکل» ادعایی (معبد افسانه‌ای) را فراهم کنند و البته همه این اقدامات در چارچوب تصمیمی سیاسی مبتنی بر توسعه اشغالگری صورت می‌گیرد.

هویت اسلامی قدس تغییر ناپذیر است

هنیه در ادامه گفت: قدس و مسجد الاقصی بخشی از اعتقادات مسلمانان بوده و کاملا اسلامی هستند از همین‌رو شامل تقسیم‌بندی زمانی و مکانی نمی‌شود و اشغالگران هرگز نخواهند توانست سیاست خود را در آن عملی کنند و هویت اسلامی آن را  از بین ببرند.

وی با اشاره به مذاکرات تشکیلات خودگران فلسطین با رژیم اسرائیل گفت: دشمن صهیونیستی از این مذاکرات برای تقویت روابط خود با جامعه جهانی و بهبود  وجهه خود بهره بردای می‌کند و تلاش دارد از آن  به عنوان سرپوشی بر اقدامات تجاوزکارانه به ویژه یهودی‌سازی قدس و شهرک‌سازی و بی‌حرمتی به مسجد الاقصی و نیز تلاش برای تقسیم آن، سوء استفاده  ‌کند.

مذاکرات تشکیلات خودگردان با اسرائیل، باج‌خواهی است

هنیه با بیان اینکه مذاکرات تشکیلات خودگران با رژیم اسرائیل، با تصمیم سیاسی یک‌جانبه صورت گرفته و بیشترمردم و گروه‌های فلسطینی با آن مخالف هستند، تصریح کرد: این مذاکرات تحت فشار آغاز و با نوعی باج‌خواهی همراه  شد و در واقع به نفع دشمن پیش رفت، در حالی که هیچ اهرمی که صهیونیست‌ها را به پذیرش حقوق ما مجبور کند در آن دیده نمی‌شود بنابراین در این شرایط، روشن است که این مذاکرات نه تنها بی‌حاصل است بلکه موضوع فلسطین و قدس و حق بازگشت فلسطینی‌ها را به طور جدی در معرض خطر قرار می‌دهد.

وی با تاکید بر لزوم توقف مذاکرات و پشت سر گذاشتن شیوه‌ای که در معاهده «اوسلو» به کار گرفته شد، اظهار داشت: باید استراتژی جدیدی را در پیش گرفت که ضامن تکامل دیدگاه‌ها و ابزارهای موجود باشد تا بتوان زمینه تحقق خواسته‌های ملی را فراهم کرد.

هنیه، تمام گروه‌ها و شخصیت‌های فلسطینی را به حفظ وحدت به منظور مقابله با خطرهای ناشی از مذاکره با دشمن صهیونیستی و هرگونه سازش احتمالی با آن فراخوانده و اظهار داشت: باید یک راهبرد ملی را در پیش گرفت که بر اساس امکانات منطقه‌ای و بین المللی، تمام گزینه‌ها از جمله مقاومت مسلحانه، مردمی، سیاسی و دیپلماتیک، قانونی و تحریم دانشگاهی و دیپلماتیک را شامل شود.

وی با فراخواندن کشورهای عربی به حمایت از اصول ثابت ملت فلسطین گفت: روشن است که تحقق خواسته‌های فلسطینی‌ها با استفاده از تجارب ملت و دولت‌های عربی، نیازمند ادغام مقاومت با راهکار سیاسی و دیپلماتیک است.

هنیه در توضیح این مطلب افزود: اهمیت اقدام دیپلماتیک کمتر از اقدام نظامی نیست به این معنی که هر یک از این دو، مکمل دیگر است به این شرط که در این خصوص گرفتار تناقض نشویم به این معنی که نباید در راهکار سیاسی، اصول و خواسته‌های اصلی فلسطینی‌ها نادیده گرفته شود.

وی دسته‌بندی موجود بین برخی گروه‌های فلسطینی و تحقق آشتی ملی را یکی از دغدغه‌های کنونی برشمرده و افزود: هربار که به حل و فصل مشکلات نزدیک شدیم، آمریکا طرح‌های سیاسی جدیدی را مطرح کرد تا برادران ما در جنبش فتح را از تحقق آشتی ملی باز دارد.

هنیه، وجود برخی اختلافات در بین فلسطینی‌ها در ارتباط با موضوع آشتی ملی را منکر نشده و افزود: هرگونه سناریو که با واقعیت موجود در فلسطین مطابقت نداشته باشد، محکوم به شکست است.

وی با تاکید بر اینکه موضع جنبش حماس مبتنی بر پایان دسته‌بندی‌های موجود است، تصیرح کرد: بی‌تردید از لحظه نخست، ما بر آشتی ملی تاکید داشته‌ایم و این موضع تغییر نکرده است از همین رو تلاش داریم هرچه زودتر این خواسته تحقق یابد زیرا به این ترتیب نهادهای دولتی انسجام پیدا می‌کند و ما یک حکومت واحد و یک مجلس قانونگذاری و ریاست واحد خواهیم  داشت.

هنیه بار دیگر تاکید کرد که به اصل مشارکت و دوری از سلطه جویی ایمان دارد و از همه می‌خواهد در اداره غزه، در تمام زمینه‌ها، مشارکت داشته باشند.

وی جنبش فتح را به در دست گرفتن زمام امور فراخوانده و از آن خواست بدون درنگ زمینه انتقال صحیح به مرحله آینده را فراهم کند و با استناد به توافقنامه‌هایی که تاکنون امضا شده است، سنگ بنای وحدت ملی فلسطین را پایه‌گذاری کند.

هنیه یادآور شد که این توافقنامه‌ها پنج محور اصلی دارد که عبارتند از: دولت، انتخابات، آزادی های عمومی و حل و فصل پرونده امنیتی و آشتی ملی.

وی گشودن صحفه جدیدی در روابط ملی را خواستار شده و گفت: باید با گفت‌وگو  و تعیین سقف زمانی برای آن، سه موضوع را محور قرار داده و آن را تحقق بخشید که عبارتند از:

نخست: جستجوی راهکاری برای اجرای توافقنامه آشتی و پایان دسته‌بندی‌های موجود.

دوم: لزوم تشکیل دولت یکپارچه ملی و تعیین زمان برگزاری انتخابات و تامین آزادی‌های عمومی به منظور تحقق اهداف مورد نظر.

سوم: تفاهم در مورد برنامه ملی و مدیریت تصمیمات سیاسی فلسطین و نیز تاکید بر مبارزه با اشغالگران فلسطین و مقاومت در برابر اقدامات خصمانه آن علیه ملت و سرزمین فلسطین و مقدسات آنان و همه این اهداف باید با استفاده از تمام امکانات موجود تحقق یابد.

هنیه، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگرادان فلسطین را به تشکیل فوری دولت بر اساس این موارد فراخوانده و با اشاره به تحولات کشورهای عربی و مسلمان گفت: جنبش حماس از همان ابتدا با تمام کشورهای عربی و مسلمان روابط سیاسی برقرار کرد زیرا آنان را عمق راهبردی موضوع فلسطین و ملت آن می‌داند و از هرگونه صف‌بندی با یک کشور علیه کشور دیگر خودداری کرده است زیرا بر حفظ وحدت امت عرب و مسلمانان تاکید دارد.

وی اظهار داشت: جنبش حماس افتخار می‌کند که اصول اسلامی را سرلوحه  قرار داده و با آن دسته از جنبش‌های اسلامی که از آغاز قرن گذشته در رواج بیداری اسلامی، نقش موثری داشته‌اند، ارتباط دارد و جوانان جنبش‌های اسلامی و مبارزان آن، در مکتب فرماندهان و اندیشمندان حماس شاگردی کردند.

وی افزود: جنبش حماس روابط خود را با اسلامگرایان محدود نکرد بلکه با جریان‌ها و احزاب مختلف ارتباط برقرار کرد و در عین حال در مسائل داخلی هیچ کشوری دخالت ندارد و این موضعی است که در سوریه، مصر و لبنان و سایر کشورهای عربی و اسلامی در پیش گرفته است.

هنیه تاکید کرد: حماس از مواضع شرافتمندانه خود پشیمان نیست و موضع‌گیری‌های آن به منظور جلب رضایت یک طرف یا اعمال فشار بر طرفی دیگر، اتخاذ نشده است.

وی روابط حماس با مصر را برادرانه و تاریخی برشمرده و گفت: ما در حد توان خود در راستای تقویت این روابط گام برداشته و در برابر تمام نیروها و رویکردهای مختلف مصری، برخوردی مبتنی بر آزادی و تسامح داشته‌ایم و به منظور تامین منافع مصر و فلسطین و امت عرب، همواره با رهبران مصری روابط سیاسی خود را حفظ کردیم و با اعتقاد به اهمیت نقش مصر در منطقه، در خصوص مسائل مختلف از جمله آشتی، تبادل اسیران و تحقق آتش‌بس با آن همکاری کردیم.

حماس بدخواه مصر نیست

وی با تکذیب دخالت حماس در حوادث سیناء و یا هر نقطه دیگر مصر از اینکه برخی منابع مصری و حتی مسئولان این کشور از حماس به عنوان بدخواه مصر و امنیت و ارتش آن یاد می‌کنند، ابراز شگفتی کرد و گفت: ما فقط برای مصر خیر و امنیت و ثبات را آرزو داریم و از آن نیز انتظاری جز حمایت نداریم.

هنیه نهادهای قضائی مصر را به اعتماد به حماس و برطرف کردن شک و تردید به آن فراخوانده و اظهار داشت: آنچه علیه حماس گفته می‌شود، چیزی جز اتهام‌زنی بی‌اساس به منظور تیره کردن روابط مصر و فلسطین و منحرف کردن نگاه‌ها از مسائل اصلی امت عرب و مسلمان نیست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول