اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور مسئولان و اقشار مردم

مراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت آیت‌الله طاهری در حرم رضوی برگزار شد

مراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی، عضو مجلس خبرگان رهبری و از استادان برجسته حوزه علمیه قم در مسجد جامع گوهرشاد حرم مطهر رضوی برگزار شد.

مراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت آیت‌الله طاهری در حرم رضوی برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد در این مراسم که ظهر امروز با حضور آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان، علما و طلاب حوزه‌های علمیه و زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی از سوی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد طی سخنانی به تبیین ابعاد گوناگون شخصیت آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی پرداخت.

وی در ابتدا با تفسیر برخی از آیات کلام وحی درباره اهمیت مسئله هدایت و تعلیم و تربیت در اسلام، گفت: معلم و مربی اولین نقش را در جریان تعلیم و تربیت ایفا می‌کنند و از این رو معلم از ارزشمندترین موجودات، برترین و بالاترین نعمت الهی و ابزار تعلق منت خداوند بر بندگان است.

وی سپس از جریان انقلاب اسلامی به عنوان مصداقی بر امر هدایت و آموزش انسان‌ها در عصر حاضر یاد و عنوان کرد: ما امروز باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که عامل اصلی به وجود آمدن نظام جمهوری اسلامی از دل انقلاب اسلامی ملت ایران چه بوده است.

علم‌الهدی افزود: در یک نمای کلی تنها امام خمینی(ره) به عنوان عامل اصلی پیروزی این نهضت شناخته می‌شوند. اما در کنار حضرت امام(ره)، جریان‌های خردی نیز وجود داشت که گام‌های مقدس امام در مسیر انسان‌سازی را مستحکم نگاه می‌داشت و رهنمود‌های ارزشمند ایشان را در جامعه منتشر می‌کرد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری ناشناخته بودن جریان‌های همراه امام خمینی(ره) برای نسل سوم و چهارم انقلاب را مایه تاسف دانست و تاکید کرد: آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی از جمله عناصر پاک و مقدسی بود که در فضای سیاه و خفقان دوران رژیم ستم‌شاهی با تمام توان مسیر مبارزه را پی گرفت.

علم‌الهدی با یادآوری خطبه‌های روشنگر و اثرگذار آیت‌الله طاهری در افشای جنایات رژیم شاهنشاهی، اظهار داشت: ایشان در آن زمان با وجود اینکه استاد و مجتهد به تمام معنای حوزه علمیه به حساب می‌آمدند، همانند طلبه‌های جوان در شهرهای گوناگون حضور می‌یافتند و امر تبلیغ در عرصه مبارزاتی را مورد توجه قرار می‌دادند. آیت‌الله طاهری در این راه استوار بودند و حتی به قیمت زندانی شدن در سیاه چال‌های رژیم و تحمل شکنجه‌های گوناگون راه خود را ادامه می‌دادند.

امام جمعه مشهد همچنین نقش آیت‌الله طاهری در تربیت طلبه‌های مبارز را مورد بررسی قرار داد و گفت: طلبه‌های مبارزی که تحت تعالیم ایشان تربیت شده بودند، هرکدام به عنوان مبارزی مجاهد مقابل رژیم بودند که در صحنه اجتماع پراکنده می‌شدند و مبارزات انقلابی را گسترش می‌دادند.

وی همچنین از روحیه با اخلاص آیت‌الله طاهری یاد کرد و گفت: ایشان در عین گمنامی، قوی‌ترین آثار را با اخلاص خود در موقعیت‌های گوناگون به جای می‌گذاشتند.

علم‌الهدی همچنین با بیان اینکه ما باید قدر این سرمایه‌ها را بدانیم، گفت: تقدیر از این عناصر ارزشمند و انقلابی باید از درون حوزه‌های علمیه شروع شود.

امام جمعه مشهد در ادامه سخنان خود با تاکید بر ضرورت شناخت و تکریم شخصیت‌های اثرگذار در جریان انقلاب اسلامی، از آیت‌الله واعظ طبسی نماینده ولی فقیه در خراسان و تولیت عظمای آستان قدس رضوی به عنوان یکی از این شخصیت‌ها یاد کرد.

علم‌الهدی افزود: مجموعه ایثارگری‌ها و فداکاری‌های ایشان در راستای اجرای وظیفه انقلابی در زمانی به منصه ظهور رسید که عرصه انقلاب در این سرزمین تنها در سه نفر، یعنی مقام معظم رهبری، آیت‌الله شهید هاشمی‌نژاد و آیت‌الله واعظ طبسی خلاصه می‌شد.

علم‌الهدی گفت: بازگو کردن این مسائل انتقال اطلاعات است؛ ما باید توجه داشته باشیم که این افراد ریشه‌های پربرکت و ذخایر عظیمی هستند که در شرایط آن روز با وجود تمام مظالمی که رژیم نابه‌کار روا می‌داشت، عامل گسترش پیام امام در سراسر کشور بودند.

وی با تبیین نقش آستان قدس رضوی در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نهادی در خدمت دربار، اظهار داشت: این نهاد در آن سال‌ها به عنوان یکی از اداره‌های تحت نفوذ شاه عمل می‌کرد و تمام جریان‌های امنیتی کشور از این دستگاه پشتیبانی می‌کردند و به این واسطه اختناق موجود در مشهد بیش از مناطق دیگر کشور بود اما در آن شرایط خفقان، مقام معظم رهبری، آیت‌الله شهید هاشمی‌نژاد و آیت‌الله واعظ طبسی تنها افرادی بودند که چرخه انقلاب را در این سرزمین می‌چرخاندند.

این استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان سپس با تاکید بر اینکه امروز امثال آیت‌الله طاهری‌ها در جامعه ما حضور دارند، اظهار داشت: ما باید مراقب باشیم که در کشاکش‌های سیاسی و رقابت‌ها نسبت به این ذخایر ریشه دار و ارزشمند انقلاب به اشتباه ارزش‌گذاری نکنیم. چراکه این کفران نعمت خداوند است و کفران نعمت باعث زوال آن می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از ابعاد شکرگزاری انقلاب شناخت این ذخایر و ریشه‌ها و ارزش‌گذاری صحیح آن‌هاست.

انتهای پیام/2202/غ/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول