اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

در مصاحبه با الحیات

الغنوشی: نقشی در رفتن جنگجویان تونسی به سوریه نداریم/ طرح مخالفان برای پیاده کردن مدل مصر در تونس

رهبر جنبش النهضة تونس طی مصاحبه‌ای گفت که این جنبش نقشی در رفتن جنگجویان تونسی به سوریه ندارد و ادبیات این جنبش ممانعت از کشتارها در سوریه است.

الغنوشی: نقشی در رفتن جنگجویان تونسی به سوریه نداریم/ طرح مخالفان برای پیاده کردن مدل مصر در تونس

به گزارش خبرگزاری فارس،  روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات مصاحبه‌ای را با «راشد الغنوشی» رهبر جنبش النهضة تونس انجام داد که در ادامه بخش‌های مهم آن ارائه میشود.

الغنوشی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه الحیات درباره بروز اختلاف در جنبش النهضة گفت که النهضة جنبش بزرگی است و این جنبش انعکاس تنوع موجود در این کشور است. النهضة قالب جامدی نبوده و طی 40 سال گذشته توانسته گروه‌های مختلفی در تونس را با خود همراه کند اما همگی گرد گزینه ملی و گزینه اسلامی جمع شده‌اند.

روزنامه الحیات از الغنوشی پرسید پس از آنکه دو سال در قدرت بودید چه چیزهایی را از دست دادید؟

وی پاسخ داد: بخشی از عمر خود را از دست دادیم و گفته می‌شود شاید بخشی از طرفداران خود را از دست داده باشیم اما ما مطمئن هستیم که تقریبا یک سوم از مردم تونس طرفدار النهضة هستند و این تعداد در طول عمر 40 ساله این جنبش کم و زیاد شده‌اند اما امروزه حکومت بدون وجود النهضة امکان پذیر نیست و این شرط اساسی برای استقرار اوضاع در تونس است.

در ادامه از الغنوشی سوال شد که خطای اسلامگراها در دوران حکومت در تونس چه بوده است که وی گفت: چرا درباره پیروزی‌ها چیزی از من نمی پرسی. ما از آزادی‌ها و آزادی بیان و مطبوعات و تظاهرات و اعتصابات حفاظت کردیم. حتی از آزادی شخصی و زندگی نوین تونسی‌ها نیز حفاظت کردیم به گونه‌ای که گفته می‌شد وجود حزب اسلامی در قدرت باعث اجباری شدن حجاب و منع مشروبات الکلی می‌شود اما امروز شاهد آن هستیم که زن‌ها از آزادی خود بهره می‌برند و دولت نیز کاری به امور شخصی شهروندان ندارد از سوی دیگر اوضاع اقتصادی بهبود یافته و رشد اقتصادی به 3.6 درصد رسیده این در حالی است که پیش از انتخابات رشد اقتصادی منفی بوده است. همچنین توانستیم که بیش از 100 هزار شغل ایجاد کنیم که این به اضافه حمایت از کالاهای اساسی بوده است.

خبرنگار الحیات در ادامه از نقش جنبش النهضة در ارسال جنگجو به سوریه سوال کرد که وی پاسخ داد: ما هیچ نقشی در این موضوع نداریم و این اقدام در چندین کشور روی داده است و در دوران گذشته نیز جنگجویان به عراق رفتند و جوانان در دهه هفتاد نیز برای جنگ در کنار فلسطینی‌ها به لبنان رفتند اما چیزی که من تاکید دارم آن است که النهضة هیچ فردی را به سوریه ارسال نکرده است

الحیات پرسید اما در دوران حکومت شما هزاران تونسی به سوریه رفتند که وی پاسخ داد: وزیر کشور کنونی مانع از مسافرت 6 هزار جوان تونسی به سوریه شده است این در حالی است که معمول نیست مانع از مسافرت تونسی‌هایی که دارای گذرنامه هستند بشویم اما این کار را با هدف ممانعت از ضرر زدن به خودشان و دیگران انجام دادیم و وزیر کشور مسئولیتی ملی را انجام داد و مانع از آن شد که این افراد به خود و خانواده‌هایشان ضرر بزنند.

الحیات پرسید چرا تونسی‌ها به سوریه می‌روند و نقش شما چیست؟

وی گفت: جوانان از تمام جهان برای جنگ به سوریه می‌روند و جوانان لبنانی [شیعه و سنی] به سوریه می‌روند اما ادبیات جنبش النهضة ممانعت از تحریک برای کشتار است.

خبرنگار الحیات در ادامه به اوضاع مصر پرداخت و پرسید آیا اخوان‌المسلمین در مصر مرتکب اشتباه شدند؟

وی پاسخ داد: من از آن چیزی که در مصر  روی می‌دهد احساس ناراحتی می‌کنم.هزاران نفر در این کشور که مرکز جهان عرب است کشته و مجروح شده‌اند. امیدوارم در مصر ثبات و استقرار حاصل شود و مصری‌ها به توافق برسند. به مصر رفتم و تلاش کردم که بین اخوان و مخالفان مصالحه و ‌آشتی ایجاد کنم اما موفق به این کار نشدم. برخی خواستند تا حوادث مصر را در تونس شبیه‌سازی کنند و تصور کردند که این کار امکان پذیر است برخی از گروه‌های معارض در تونس از رویدادها در مصر استقبال کرده و آن را انقلاب دانستند و برخی نیز امید داشتند که همین حوادث را به تونس منتقل کنند اما بعد از ظهور نتایج کنونی مصر، از مواضع خود عقب‌نشینی کرده و راه‌های مسالمت‌آمیز را برای تغییر دولت ترجیح دادند.

خبرنگار الحیات از الغنوشی پرسید آیا از ورود تروریسم به تونس هراس نداری که وی پاسخ داد: تروریسم خطری است که تمام جهان را تهدید می‌کند اما من مطمئنم که تروریسم هیچ جایگاهی در تونس ندارد و رویدادهای کنونی موج گذرنده‌ای است که تناسبی با جامعه تونس نداشته و در آنجا جایگاهی ندارد.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول