اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر امور روستایی و عشایری گیلان خبر داد

ایجاد دهیاری در 383 روستای گیلان

مدیرکل دفتر امور روستایی و عشایری گیلان گفت: امسال 383 روستای بالای 30 خانوار گیلان دارای دهیاری می‌شوند.

ایجاد دهیاری در 383 روستای گیلان

سید عیسی مهدوی در حاشیه برگزاری جشن خرمن مهرگان در قاسم‌آباد چابکسر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رودسر، اظهار داشت: در سال جاری 383 روستای بالای 30 خانوار دارای دهیاری می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه اکنون در بالغ بر یک‌هزار و 402 روستای گیلان دهیاری فعال است، افزود: با راه‌اندازی دهیاری‌های جدید تعداد دهیاری‌های گیلان به یک ‌هزار و 785 دهیاری می‌رسد که حدود 92 درصد روستاهای بالای 30 خانوار را شامل می‌شود.

به گفته این مسئول طبق آمار تقریبی 70 درصد از شوراها و 55 درصد از دهیاری‌های استان جدید هستند.

مهدوی با اشاره به تعداد روستاهای گیلان که حدود 2 هزار و 683 روستا است، تصریح کرد: بالغ بر 39.67 درصد جمعیت استان یعنی 983 هزار نفر روستایی هستند.

وی، به میزان اعتبارات دهیاری‌های استان در سال گذشته اشاره کرد و متذکر شد: مبلغ 13 میلیارد تومان از محل اعتبارات عوارض سوخت گمرکی و 20 میلیارد تومان از ماده 123 قانون برنامه پنجم توسعه بین دهیاری‌های استان توزیع شد.

این مسئول، برگزاری جشن خرمن را شانزدهمین جشنواره بازی‌های بومی‌محلی در سال جاری عنوان کرد و افزود: جشنواره گیلده شفت، جشنواره گیلاس تالش، جشنواره توت فرنگی صومعه‌سرا، جشنواره فومن، زیاز رحیم‌آباد، دره دشت رودبار، جواهر دشت چابکسر و... از جمله این جشنواره‌هاست.

مدیرکل دفتر امور روستایی و عشایری گیلان، احیا و ترویج ورزش‌های بومی و محلی استان، سلامت و شادابی مردم را از اهداف برگزاری جشنواره‌های مذکور ذکر کرد.

وی شکر نعمت به درگاه خداوند برای نعمت‌هایی که به ما ارزانی داشته و قدردانی از تلاش کشاورزان را از دیگر اهداف جشنواره خرمن برشمرد.

مهدوی بازی‌ها و ورزش‌های بومی مانند، کشتی گیله‌مردی، طناب‌کشی، قیش‌بازی، لافند بازی و... را با ادبیات و خون مردم این سرزمین یکی دانست.

این مسئول، از برگزاری جشنواره‌هایی در قالب مراسم مذهبی و رعایت شأن حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) در ایام محرم خبر داد.

وی با اشاره به اینکه مراسم پیشواز از ماه محرم در رشت با همکاری مسئولان و دهیاران برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: در نظر داریم با مجوزهای لازم مراسم تعزیه‌خوانی در ایام محرم را در روستاها برگزار کنیم.

مهدوی از برگزاری همایشی با محوریت توانمندسازی روستاییان در سال 93 خبر داد و متذکر شد: اداره کل فنی و حرفه‌ای با همکاری دستگاه‌هایی مانند کمیته امداد و بهزیستی موظف است با اولویت روستاییان و جوانان روستایی آنها را برای کسب مهارت‌های فنی و شغلی آموزش دهد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و عشایری گیلان، صنایع‌دستی، کشاورزی، ماشین‌آلات کشاورزی، روش‌های جدید تولیدات کشت دوم و... را از محوریت این آموزش عنوان کرد.

انتهای پیام/2300/ن30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول