اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت

لزوم همدلی و همکاری با استانداران جدید

اینک نوبت وحدت، همدلی و فصل همکاری است و همگان باید برای موفقیت استانداران جدید همکاری کنند.

لزوم همدلی و همکاری با استانداران جدید

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، 17 مهرماه 92 حکم وجه‌اله خدمتگزار برای استانداری خراسان جنوبی صادر شد.

 

از هفته‌ها قبل گزینه‌های مختلفی با دیدگاه‌های متفاوت برای استانداری پیشنهاد و حتی به وزیر کشور معرفی شدند. هرچند اغلب تلاش‌ها بر روی گزینه بومی بود اما معادلات سه روز قبل از جلسه هیئت دولت 17 مهرماه 92 به هم خورد و گزینه‌ای جدید نهایی شد.

حال که استاندار انتخاب شده و دوشنبه هفته جاری رسما معارفه می‌شود بهتر است همه جریان‌های سیاسی و اجتماعی استان اعم از تشکل‌ها و افرادی که به دنبال گزینه بومی رفتند، آن‌هایی که به دنبال گزینه غیر بومی بودند و آن‌هایی که می‌خواستند گزینه مورد نظر خودشان را به هر نحوی به مردم معرفی کنند بهتر است بنشینند و به استاندار جدید کمک کنند.

البته انتخاب استانداری با تجربه، که مشی اعتدال می‌داشت خواست همه جریان‌های سیاسی و اجتماعی بود که با مرور سوابق استاندار جدید می‌توان امیدوار به آینده استان بود.

انتخاب نیرویی ارزشی آن هم از خانواده‌های ایثارگر و جانباز هدیه دولت تدبیر و امید به خراسان جنوبی بود.

اینک نوبت همدلی است

اینک نوبت وحدت، همدلی و فصل همکاری است و همگان باید برای موفقیت استاندار جدید همکاری کنند. دولت تدبیر و امید با مشی اعتدال روی کار آمده و تا امروز حرکت امیدوارکننده داشته است و همین منش اعتدالی جلوی ورود برخی تندروها و افراد مسئله‌دار را به دولت گرفته است. البته طبیعی است که در موارد جزئی نقص‌هایی دیده می‌شود که البته در دولت‌های پیشین نیز وجود داشته است.

در هر صورت انتخاب وجه‌اله خدمتگزار را دوستان اصلاح‌طلب یا اصولگرا چه بپسندند یا نپسندند انتخابی قطعی است و هر حرکت و مسئله‌ای که موجب تضعیف استاندار و یا مانع تحرک و پویایی استان شود در مقطع کنونی قابل دفاع نیست. پس بهتر است همه آن‌هایی که می‌خواهند استان پیشرفت کند از همان روز اول بدون تعصبات سیاسی و جناحی به استاندار دولت تدبیر و امید کمک کنند.

خواست مردم از استاندار

البته همه این جریان‌ها و مردم استان از استاندار جدید توسعه متوازن همه بخش‌ها، توجه جدی به زیرساخت‌ها، توسعه جدی بخش صنعت و معدن نه شعار، حذف و توقف محرومیت، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، تعیین تکلیف پروژه‌های ملی از جمله راه‌آهن، محورهای دوبانده، جایگزینی فوری برای برخی پروژه‌ها از جمله پتروشیمی، احیای فعالیت‌های مولد در بخش‌های کشاورزی، ‌صنعتی،‌ زیست محیطی و ... را خواستارند.

به نظر می‌رسد اولویت نخست پیش روی استاندار جدید تعیین سیاست‌ها و راهبردهایی است که بر اساس آن بتوان گفتمان دولت را تعریف و عملیاتی کرد که این مهم جز با دعوت همه جریان‌های سیاسی و اجتماعی معتدل و ارزشی فراهم نخواهد شد.

لزوم شایسته‌سالاری در انتخاب معاونان

نکته بسیار مهم دیگر توجه به برنامه‌محوری و انتخاب معاونان و مدیران ستادی استانداری و ادارات کل، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها از بین نیروهای شایسته، لایق، ارزشی، معتدل و آشنای به منطقه است و چه بهتر ز ظرفیت و توان سایر گزینه‌های پیشنهادی برای استانداری نیز در جای مناسب استفاده شود. در حال حاضر حوزه‌های زیر ساختی و زیربنایی چون راه و شهرسازی، راه و آهن، گمرکات، محیط زیست و صنعت دارای مشکلات اساسی است که ضروری است استاندار جدید در سیاست‌های این حوزه بازنگری صورت دهد و نسبت به تعیین مدیران قوی، کارآمد و دارای برنامه اقدام کند.

یکی از ضعف‌های استانداران قبلی در مقاطعی عدم ارتباط‌گیری صحیح مدیران و نخبگان استان با شخص استاندار بود که انتظار می‌رود مدیران حوزه استاندار از بین افرادی دلسوز، مومن، متعهد، امین و متخصص انتخاب شوند.

نقش نهادهای مردمی در توازن درخواست‌ها با توان استاندار

از سویی دیگر نباید نقش نهادهای عمومی و مردمی، احزاب و رسانه‌های گروهی و ارتباطی نادیده گرفته شود زیرا آن‌ها هستند که می‌توانند بین مطالبات افکار عمومی با ظرفیت و توان مدیریت ارشد استان نوعی توازن لازم برقرار کنند و می‌توانند برخی از رفتارها و مطالبات دور از کشش و توان و ظرفیت استاندار جدید را که شاید منطقی و پسندیده نباشد به آنان گوشزد کنند.

تعامل و همکاری استاندار جدید با قائم مقام نماینده ولی فقیه در استان و ائمه جمعه باید بیش از گذشته باشد.

خراسان جنوبی نیازمند کار، تلاش شبانه‌روزی و برنامه‌ریزی در راستای حل مشکلات مردم و پیشرفت استان است، بنابراین نباید اجازه داد که جناح‌ها و جریان‌های سیاسی که همواره به دنبال سهم‌خواهی هستند جلوی پیشرفت استان را بگیرند. در این زمینه انتخاب مشاورانی امین، صالح و ولایی و مجرب کمک بزرگی به توسعه استان می‌کند.

تمام مدیران انتخابی باید حافظ منافع و ارزش‌های نظام و انقلاب اسلامی باشد و از تمام ظرفیت‌های جامعه به ویژه نخبگان، اندیشمندان و افراد توانمند در راستای ارتقاء و پیشرفت استان استفاده شود.

یادداشت از احسان مداح

انتهای پیام/2248/ر40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول