اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‏دهد

مدیریت‏ها بومی شود یا استانداران

بررسی روند انتخاب استانداران، این سئوال اساسی را مطرح می‏کند که در برهه کنونی، مدیریت‏ها بیشتر باید بومی شود یا استانداران و مسئولیت انتخاب سکان‏داران استان‏ها آیا تنها بر عهده دولت است؟

مدیریت‏ها بومی شود یا استانداران

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان، با روی کار آمدن هر دولتی چه اصولگرا و چه اصلاح‏طلب، مرسوم شده است که طیف قابل توجهی از مدیران اجرایی و دستگاه‏های دولتی در حوزه‏های ستادی و استان‏ها بنا به نیازی که مردم در تغییر احساس می‏دهند، یا جابه‏جا شوند یا دولت از آن‌ها خداحافظی کند.

پس از برگزاری انتخابات اخیر ریاست جمهوری و انتخاب دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز تغییر و تحولات مدیریتی گر چه در سطحی بسیار گسترده اما صورت گرفت و استانداران نیز به عنوان عالی‏ترین مقام‏های اجرایی دولت در استان‏ها از این طوفان مدیریتی در امان نماندند.

شمار قابل توجهی از استانداران جدید در ماه‏های اخیر منصوب شده‏اند و تعدادی از استان‏ها نیز در انتظار معرفی استاندار جدید هستند؛ چرا که وزیر کشور اخیراً در استان گیلان گفت که «جابه‏جایی استانداران در 31 استان کشور انجام می‌شود».

عبدالرضا رحمانی‏فضلی همچنین اعتقاد دارد: «هر دولتی با نگاه و گفتمان و رویکرد ویژه بر سر کار می‌آید و مردم به دولت‏ها رأی می‌دهند و توقع جابه‏جایی‌ها را در مسئولیت‌های کلان و اصلی دارند؛ این جابه‏جایی‌ها یک رسم است و امیدواریم تبدیل به خیر و نیکی برای همه شود؛ جابه‏جایی استانداران در 31 استان کشور انجام می‌شود و انتخاب استانداران با مشورت انجام می‌گیرد.»

این سخنان در حالی انجام می‏شود که برخی نمایندگان مجلس مدعی این هستند که در انتخاب استاندار استانشان با آن‌ها هیچ هماهنگی و گفت‏وگویی انجام نشده است.

به عنوان نمونه، عبدالرضا مصری، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس و نماینده کرمانشاه در مجلس می‏گوید: منتظر تصمیم‏گیری دولت برای شیوه تعیین تکلیف آینده مدیریت استان کرمانشاه هستیم؛ اما تاکنون هیچ گفت‏وگو یا نشستی بین نمایندگان استان کرمانشاه با نمایندگان دولت انجام نشده است.

در همین ارتباط، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‏های مجلس شورای اسلامی در گفت‏وگوی تفصیلی با خبرنگار خبرگزاری فارس در استان سمنان به بررسی روند انتخاب استانداران پرداخت که در ادامه از نظرتان می‏گذرد.

استانداری موفق و باتلاش از استان سمنان بدرقه شد

نماینده مردم شهرستان‏های شاهرود و میامی در مجلس در این‏باره می‏گوید: اخیراً مدیری ارزشی، موفق و با تلاش از استان سمنان بدرقه شد و عباس رهی، استاندار قبلی سمنان به معنای واقعی کلمه با اخلاص، مردم‏دار، نجیب، پرتلاش و شریف بود و در چند سال حضورش در استان سمنان، خدمات بسیار ارزشمندی داشت.

جلالی اضافه کرد: استاندار قبلی سمنان، فردی سیاسی به معنای هیجانی آن و به دنبال تنش نبود و شخصیتی داشت که می‏خواست در استان سمنان وحدت برقرار شود و تلاش می‏کرد تا همه را دور هم جمع کند.

وی تصریح کرد: رهی در طول مدت حضورش در استان سمنان حتی در یک هفته، چند بار به مناطق و روستاهای دورافتاده شهرستان‏های شاهرود و میامی سفر کرد و این نشان می‏دهد که حساسیت به تمام نقاط استان سمنان وجود داشته است.

رئیس مرکز پژوهش‏های مجلس شورای اسلامی افزود: ولایت بدون شک نقطه اتکای نظام اسلامی است و تلاش می‏شود تا از استاندار قبلی سمنان که فردی ولایت‏مدار است، در مرکز پژوهش‏های مجلس شورای اسلامی استفاده شود و بخشی از تجربیات چندین ساله وی در حوزه‏ها و سمت‏های مختلف مورد بهره‏برداری قرار گیرد.

استاندار جدید سمنان انتخاب خوبی بود

رئیس مرکز پژوهش‏های مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: باید از دولت و شخص رئیس جمهوری، به خاطر حسن انتخاب استاندار جدید سمنان قدردانی شود.

جلالی اظهار داشت: امیدواریم در دوران محمد وکیلی استاندار جدید سمنان، استان سمنان از وضع مناسب‏تری برخوردار شود.

وی تصریح کرد: نماینده ولی فقیه در استان سمنان بدون شک محور همه مردم و مسئولان هستند و باید در راه رشد استان سمنان، از رهنمودهای وی به خوبی استفاده شود.

نگاه عادلانه به سراسر استان؛ خواست نمایندگان از استاندار جدید

نماینده مردم شهرستان‏های شاهرود و میامی در مجلس همچنین گفت: استاندار جدید سمنان باید همه استان از ابتدا تا انتها را عادلانه و با یک چشم ببیند و به همه مناطق توجه داشته باشد.

جلالی افزود: مردم، مدیران خوب و لایق را رصد خواهند کرد و امروز باید مدیران قوی تقویت شوند و ضعف‏ها نیز برطرف شود.

وی اظهار داشت: در برهه کنونی باید در استان سمنان با فضای وحدت و ‏هم‏دلی پیش برویم.

نماینده مردم شهرستان‏های شاهرود و میامی در مجلس گفت: بیکاری فزاینده در برهه کنونی به مشکل روزانه مردم استان سمنان تبدیل شده است و باید این معضل برطرف شود.

جلالی افزود: در حوزه تأمین آب نیز در گذشته و دولت قبل زحماتی در استان سمنان کشیده شده و این کوشش‏ها به مرحله جدید رسیده است که استاندار جدید سمنان باید این راه را با قوت ادامه دهد.

وی تصریح کرد: گر چه کمبود آب معضل فراگیر کشور به علت استفاده بی‏رویه از منابع آبی است؛ اما در صورتی که مشکل کمبود آب استان سمنان رفع نشود، در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

اختلافات درون‏استانی؛ مانع انتصاب استاندار بومی

نماینده مردم شهرستان‏های شاهرود و میامی در مجلس گفت: در داخل استان سمنان، اختلافاتی وجود دارد و از این رو، اگر بحث بومی شدن مطرح باشد، معنای آن این است که استاندار باید از یکی از مناطق خودمان باشد و طبیعی است که سایر مناطق این امر را خیلی برنمی‏تابند.

جلالی اضافه کرد: باید مدیریت استان را به سمت بومی شدن پیش برد؛ به سمتی برویم که معاونان استاندار و مدیران کل بتوانند بومی باشند.

وی تصریح کرد: نباید اصرار بر بومی شدن به شکل غیرکارشناسی داشته باشیم؛ اگر نیروهای توانمند و خوب و قابلی وجود دارند، طبیعی است که باید از آن‌ها استفاده شود وگرنه همه ایران بومی است.

نماینده مردم شهرستان‏های شاهرود و میامی در مجلس افزود: اگر بخواهیم این‏گونه فکر کنیم، استان سمنان دو دوره است که رئیس جمهور به کشور تقدیم می‏کند و اگر قرار باشد همه مدیریت‏ها بومی شود، باید برخی بگویند نوبتی هم که باشد، استان سمنان نباید در این زمینه حقی داشته باشد.

با مدیریت بومی توانمند موافق هستم

رئیس مرکز پژوهش‏های مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: همه مدیرانی که توان و کفایت داشته باشند، باید به آن‌ها بها داده شود و مهم نیست که این مدیران از کدام منطقه کشور باشند.

جلالی افزود: دلسوزی و توان مهم است؛ البته باید فرزندان استان سمنان را کمک کرد که در داخل استان رشد کنند و هم بتوانیم مدیر صادر کنیم و یک سری از افراد توانمند بتوانند در نقاط دیگر کشور هم خدمت کنند.

نماینده مردم شهرستان‏های شاهرود و میامی در مجلس افزود: با این همه، با مدیریت بومی توانمند موافق هستم.

مسئولیت انتخاب استانداران بر عهده دولت است، نه مجلس

رئیس مرکز پژوهش‏های مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث انتصاب استانداران، ساز و کار این است که مسئولیت بر عهده دولت و نه مجلس شورای اسلامی و نمایندگان است.

جلالی ادامه داد: طبیعی است که مشورت با نمایندگان مجلس به طور معمول انجام می‏شود ولی انتخاب نهایی بر عهده دولت است.

وی تصریح کرد: امیدواریم که استاندار جدید سمنان که فردی باتجربه و مدیری توانمند است، با کمک همه مردم و مسئولان بتواند موفق باشد.

تأمین آب، اشتغال و تقویت تولید؛ اولویت‏های استاندار جدید سمنان

نماینده مردم شهرستان‏های شاهرود و میامی در مجلس همچنین گفت: اولویت استاندار جدید سمنان باید تأمین آب، اشتغال و تقویت تولید باشد.

جلالی اضافه کرد: تقویت تولید بر چند بخش است و باید به مزیت‏های ذاتی استان سمنان توجه شود.

وی یادآور شد: معدن از جمله این مزیت‏هاست و در سطح استان سمنان چون آمایش سرزمینی انجام نشده است، در بخش معدن کارهای جدی‏تری باید انجام شود.

نماینده مردم شهرستان‏های شاهرود و میامی در مجلس با بیان اینکه در بخش صنعت نیز باید تلاش‏های زیادتری داشته باشیم، خاطر نشان کرد: در بخش کشاورزی به خصوص صنایع تبدیلی این حوزه باید کار جدی در استان سمنان انجام شود و اگر این توجهات صورت گیرد، کمک جدی به اشتغال استان خواهد کرد.

مدیریت ولایی؛ ضامن موفقیت و رشد

با این همه، تجربه سی و چند ساله انقلاب اسلامی نشان داده است که فارغ از همه سوگیری‏ها و تشتت آرا و تضارب افکار، مدیریت ولایی تنها راه رسیدن به اهداف والای نظام اسلامی و مدیریتی که بر اساس مبانی ارزشمند انقلاب اسلامی باشد، ضامن موفقیت و رشد خواهد بود.

امید است در دولت دکتر روحانی که فرزند استان سمنان است، شاهد تغییر و تحولات مدیریتی در راستای اهداف نظام و اعتلای کلمه «الله» باشیم.

به امید آن روز . . .

گزارش از: مرتضی مزینانی‏صفابین

انتهای پیام/2249/ر40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول