اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کم‌توجهی به ساخت مساجد در شهرک‌های مسکونی جدید

مسجد در حاکمیت ارزش‌های دینی نقش تعیین کننده داشته و تاکید فراوانی برای ساخت مسجد در روایات اسلامی مطرح است، ولی در به ساخت این مکان پرفضیلت در شهرک‌های مسکونی جدید‌التاسیس کم‌توجهی شده است.

کم‌توجهی به ساخت مساجد در شهرک‌های مسکونی جدید

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، با توجه به نقش تعیین کننده‌ مسجد در حاکمیت ارزش‌های دینی تاکید فراوانی برای ساخت مسجد در روایات اسلامی شده است؛ رسول خدا (ص) می‌فرماید: «آن ‌که مسجدی را بنا نهد و هدف او رضایت خدا باشد، خداوند برایش در بهشت خانه‌ای مانند آن می‌سازد.»

پیامبر گرامی اسلام سال سیزدهم بعثت بعد از ترک مکه به مقصد مدینه با رسیدن به قریه قبا مسجدی را با دستان خود در این مکان به نام همین قریه ساختند که نخستین مسجد بنا شده در اسلام نام گرفت.

مسجد امام حسن عسگری(ع) قدیمی‌ترین مسجد قم

در محله‌های قدیمی شهر قم هر کوچه یک مسجد دارد، همچنین برخی از مساجد شهر ما شهرت جهانی دارد مثل مسجد مقدس جمکران، مسجد امام حسن عسگری(ع) و مسجد اعظم.

جالب است بدانیم مسجد امام حسن عسگری(ع) که در نزدیکی حرم مطهر حضرت معصومه(س) واقع شده قدیمی‌ترین مسجد شهر قم است که به دستور امام حسن عسگری(ع) و توسط وکیل ایشان «احمدبن اسحاق اشعری» در قرن سوم هجری قمری ساخته شده و از مساجد منحصر به فرد دنیای اسلام است. 

کارکردهای مساجد

روزگاری مسجد تنها یک پایگاه عبادی بود، اما امروزه مساجد کارکردهای آموزشی نیز دارند و برنامه‌هایی از قبیل آموزش احکام و قرآن همچنین پاسخ به سئوالات در آن برگزار می‌شود.

نقش فرهنگی از دیگر کارکردهای مساجد است؛ برگزاری جلسات شبی با قرآن، مسابقات کتابخوانی و ... از برنامه‌هایی است که با حضور امام جماعت شرایط رشد فرهنگی مردم را به وجود می‌آورد.

می‌توان گفت مسجد مهم‌ترین پایگاه تبلیغی دین است که از صدر اسلام تا کنون اذان، نماز و خطابه از مهم‌ترین برنامه‌های آن بوده و محلی برای اجتماع مسلمانان بوده که می‌تواند به ایجاد روحیه تعاون میان نماز‌گزاران و جلوگیری از هم گسیختگی جامعه مسلمین کمک کند.

در دوران انقلاب اسلامی ایران از فعال‌ترین و بارزترین بخش کار مساجد محور سیاست بود؛ آگاهی بخشی سیاسی به توده مردم با خطابه و منبر از جمله کارکردهای مساجد به شمار می‌رود.

مسجد یک پایگاه ارتباطی است که با وجود وسایل ارتباط جمعی پیشرفته امروزی، نقش خود را از دست نداده‌ و یکی از قوی‌ترین رسانه‌ها شناخته می‌شود که می‌تواند ارتباط عمیقی با مخاطب خود برقرار سازد.

مسجد در شهرک‌های جدید

در قانون پنجم توسعه کشور به منظور توسعه فضاهای مذهبی فرهنگی و بهره‌گیری بهینه از بقاع متبرکه و اماکن مذهبی و تثبیت جایگاه مسجد به عنوان اصلی‌ترین پایگاه عبادی و تربیتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اقداماتی در نظر گرفته شده است.

بر اساس این قانون وزارت مسکن و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شهرداری‌ها موظفند در طراحی و اجرای طرح‌های جامع تفضیلی شهری و هادی روستایی و شهرک‌ها و شهرهای جدیدالاحداث، اراضی مناسبی را برای احداث مسجد و خانه عالم پیش‌بینی کرده و پس از آماده‌سازی بدون دریافت هزینه و با حفظ مالکیت عمومی و دولتی در اختیار متقاضیان احداث مساجد قرار دهند.

علیزاده ساکن پردیسان است، به خبرنگار ما می‌گوید: تعداد مساجد برای این منطقه با توجه به  جمعیت و مساحت پردیسان کم و دسترسی به آن مشکل است؛ البته خوشبختانه در بسیاری از مجتمع‌ها توسط مدیریت‌مجتمع برنامه نماز جماعت برگزار می‌شود.

محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور می‌گوید: نبود مسجد در مساکن مهر دور از دستورات قرآن است؛ بر اساس دستورات قرآن اول باید مسجد ساخته شده و بعد راه و ساختمان بنا شود، اما متاسفانه در حال حاضر خلاف این موضوع عمل می‌شود.

مدیر ستاد اقامه نماز قم نیز تعداد مساجد در مرکز و محله‌های قدیمی شهر قم را تا حدودی خوب می‌داند، اما از تعداد مساجد در شهرک‌های جدید با توجه به جمعیت ساکن آن ابراز نارضایتی کرد.

حجت‌الاسلام احمد احسانی می‌گوید: برای 40 هزار واحد مسکونی در ارتباط با پروژه مسکن مهر تنها احداث 9 مسجد پیش‌بینی شده است که با توجه به حجم بالای واحدهای احداث شده بسیار کم است.

به گفته وی یک سری اعتبارات کلی که از سوی دولت و از طریق اوقاف و ‏استانداری به امر ساخت و ساز مساجد در استان اختصاص داده می‌شود، اما به رغم اختصاص این اعتبار ‏کلی همچنان ما نیازمند اعتبارات بیشتر برای توسعه هر چه بیشتر ‏مساجد در استان هستیم، تا همه شهروندان از ‏این نعمت بزرگ الهی که جایگاه عبادت است، بهره‌مند شوند.‏

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن استان قم با اشاره به ساخت واحدهای مسکونی در پردیسان و کهک از ساخت مساجد در شهر‌های زیر 25 هزار نفر جمعیت خبر می‌دهد.

غلامرضا صالحی بیان کرد: مسجد شهر کهک دارای 80 درصد پیشرفت و مسجد سلفچگان و مسجد قنوات در مرحله 40 درصد پیشرفت فیزیکی هستند.

مسجد از مهم‌ترین بناها در هر شهر یا محله است که مانند قلب پر تپش شبکه ارتباطی گسترده‌ای را در شهر برقرار می‌کند؛ این مهم از گذشته‌های دور مورد توجه بوده اما در شهرک‌های جدیدالتاسیس حاشیه شهر موضوع ساخت مساجد نیز به حاشیه رفته است.

-----------------------------

گزارش: سعیده سخایی

-----------------------------

انتهای پیام/2258/ب۴۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول