اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

35 سال گذشت و در تقویم ثبت نشد

مراسم گرامیداشت فاجعه آتش‌سوزی مسجد جامع کرمان + تصاویر

سی و پنجمین سالروز فاجعه آتش‌سوزی مسجد جامع کرمان در حضور پرشکوه مردم و مسئولان کرمانی برگزار شد.

مراسم گرامیداشت فاجعه آتش‌سوزی مسجد جامع کرمان + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، مسجد جامع کرمان که بر اساس کتیبه منصوب سردر آن به دستور امیرمبارزالدین محمد مظفر (سرسلسله آل مظفر) و استادی حاج‌محمد یزدی در روز چهارشنبه هفتم شوال سال 750 هجری قمری آغاز به ساخت شد و مدت پنج سال طول کشید در طول دوران مختلف با معماری زیبا و معنویت خاصی که داشته، پذیرای نمازگزاران و مؤمنان کرمانی بوده است.

جای‌جای این مسجد هنر دست معمارانی است که در زمان پادشاهان مختلف مرمت و از نو ساخته می‌شد، بازسازی محراب این مسجد در زمان شاه عباس دوم (صفویه)، مرمت مناره‌ها و گلدسته‌ها در زمان کریم‌خان‌زند (زندیه) صورت گرفت و حتی در زمان حمله آقامحمدخان قاچار (قاجاریه) سردر آن به شدت تخریب شد که پس از آن باز هم با تعمیر و نوسازی بر استحکام و زیبایی این مسجد افزوده شد.

جنایت پشت جنایت

اما مسجد جامع کرمان از زمانی برسر زبان‌های ملت ایران افتاد که مزدوران رژیم شاهنشاهی گستاخی و نادانی خود را به اثبات رساندند و بدتر از ظلم و جنایت‌هایی که آقامحمدخان قاجار به مردم کرمان داشت بر سر این مسجد آوردند.

فاجعه آتش‌سوزی مسجد جامع کرمان توسط رژیم منحوس پهلوی در 24 مهرماه 1357 آن هم در روزی صورت گرفت که جمعیتی 20 هزار نفری مراسمی را برای چهل روز از گذشت شهدای میدان ژاله تهران برگزار کرده بودند و با حمله کولی‌ها که ساواک تعداد آنها را هزار نفر اعلام کرده بود، آغاز شد.

رئیس ساواک چه گفت

آرشام رئیس ساواک کرمان در گزارش مفصلی که از حادثه 24 مهر در کرمان ارائه داده بود، حمله مهاجمان را ناشی از عکس‌العمل طبیعی و احساسی مردم کرمان اعلام کرده بود و تاکید داشت که آنها کولی نبودند و البته به این نکته هم اشاره کرده بود که مسجد جامع کرمان به پایگاه مبارزه علیه رژیم شاه تبدیل شده بود.

امام راحل چه گفتند

امام خمینی (ره) بارها در سخنرانی‌های خود به این فاجعه اشاره داشتند و در چهارم آبان همان سال در جمع ایرانیان مقیم خارج ضمن محکوم کردن این اقدام وحشیانه رژیم پهلوی عنوان کردند «در کرمان آن فضاحت را درآوردند در مسجد ریختند مردم را یک دسته‌ای خفه‌شان کردند به واسطه گازها یک دسته‌ای را کشتند، بچه، زن و مرد و بزرگ را، مسجد را، همه چیزش را آتش زدند، معبد مسلمان‌ها را، بعد هم ریختند توی بازار و بازار را به آتش زدند و غارت کردند حالا تازه می‌گویند که بناست بفرستیم، تحقیق کنند که کی چنین کاری را کرده است، کی بفرستد که تحقیق کند؟… آن ظالمی که این کار را کردند و اعلی‌حضرت می‌خواهند او را مجازات کنند؟! …باید به داد ملت رسید، باید هر کس در هر جا هست، کمک کند به این ملت والّا این مرد (شاه) اساس همه چیز را خواهد برد، حالا بعد از این که در کرمان آن فضاحت‌ها را کردند و به اسم نمی‌دانم کولی و کذا…کولی‌تر از خودشان هیچ کس نیست…»

شعار ملی مردم در تظاهرات

پس از این حادثه مردم شهرهای دیگر به تظاهرات و روحانیان بسیاری به صدور اعلامیه‌ پرداختند و شعار «خلق مسلمان را، مسجد کرمان را، کتاب قرآن را شاه به آتش کشید» شعار ملی مردم کشور شده بود.

35 سال گذشت... دریغ از ثبت تقویمی!

با گذر 35 سال از فاجعه آتش‌سوزی مسجد جامع کرمان که نقطه عطفی در پیروزی انقلاب اسلامی شد، همچنان زمزمه وعده‌هایی برای ثبت جهانی و نوشته شدن این روز در تقویم شنیده می‌شود و هر ساله با نزدیک شدن به 24 مهرماه گرامیداشت این واقعه بزرگ به برپایی نمایشگاه عکس و سخنرانی در همان روز ختم می‌شود.

نقطه عطفی در پیروزی انقلاب

در مراسمی که شامگاه پنجشنبه با یک روز تاخیر به مناسب سالروز آتش سوزی مسجد جامع کرمان در این محل برگزار شد، حجت‌الاسلام محمد ربانی که شاهد این حادثه بود در جمع مردم کرمان اظهار داشت: این رویداد تلخ یکی از بزرگترین حوادثی بود که در روند پیروزی انقلاب تاثیرگذار بود.

وی که به تازگی مسئولیت سخنگوی شورای اسلامی شهر کرمان را عهده‌دار شده است در تشریح واقعه آتش سوزی مسجد جامع کرمان تصریح کرد: در آن زمان طلبه بوده و هنوز به لباس روحانیت نرسیده بودم، آن روز قرار بود به مناسبت چهلم شهدای 17 شهریور تهران و سالگرد آیت‌الله مصطفی خمینی برنامه‌‌ها و مراسمی در مسجد جامع برگزار شود.

متوسل رژیم شاه به کولی‌ها

ربانی با بیان اینکه زمزمه‌هایی مبنی بر حمله در آن روز شنیده می‌شد، گفت: تمام مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات، بازار و مغازه‌ها تعطیل شده بود و بخش عظیمی از سربازان و ارتشی‌ها فرار کرده بودند، پس از قرائت قرآن و پخش اعلامیه‌ها در صحن مسجد با دوستان ایستاده بودیم و از احتمالات حمله صحبت می‌کردیم که ناگهان کولی‌ها با آتش زدن موتورها و دوچرخه‌ها حمله خود را آغاز کردند.

این مبارز انقلابی ابراز داشت: برای شاه نیرویی نمانده بود و به کولی‌ها متوسل شده بود، مردم با خبردار شدن درب‌های مسجد را بستند که کولی‌ها به پشت بام رفتند و به پرتاب سنگ و آهن مشغول شدند تا اینکه نیروهای شاه با تیراندازی به کمک آنها آمدند.

دو شهید و صدها مجروح

وی افزود: می‌خواستند تا ماجرای سینما رکس آبادان را در مسجد کرمان تکرار کنند به پرتاب گازهای اشک‌آور و خفه‌کننده به داخل مسجد اقدام کردند که مردم مجبور شدند، درب‌های مسجد را باز کنند و با آنکه سلاحی در دست نداشتند با کولی‌ها و نیروهای شاه درگیر شدند و در اثر ضرب و شتم‌های شدید محمد باقدرت جوپاری و یزدان‌شناس به شهادت رسیدند و بسیاری از مردم به شدت مجروح شدند.

ربانی خاطر نشان کرد: فضای شهر دود و آتش گرفته شده بود و مأموران شاه، ساواک و کولی‌ها خود را پیروز ماجرا می‌دانستند و پس از آتش زدن مسجد به غارت و آتش کشیدن مغازه‌های مردم روی آوردند.

 آشکار شدن ماهیت ضد دینی رژیم پهلوی

حجت‌الاسلام میردامادی استاد حوزه علمیه قم نیز در این مراسم یکی از نقاط عطف و پیروزی انقلاب را فاجعه آتش‌سوزی مسجد جامع کرمان دانست و عنوان کرد: شاید تا آن زمان برخی در قیام امام راحل تردید داشتند، اما با این حادثه ماهیت ضد دینی رژیم پهلوی بر همگان روشن شد.

آغازی برای قیام امام راحل

وی با بیان اینکه «تقیه» تا زمانی مؤثر است که دین خدا حفظ شود، اظهار داشت: تا قبل از این حادثه امام خمینی (ره) با طاغوت سازش داشت، اما زمانی دید که رژیم شاهنشاهی به ریشه‌کن کردن دین اسلام و حرمت‌شکنی خانه خدا پرداخت، قیام کرد.

میردامادی متذکر شد: امام راحل فرموده بودند که سیدالشهدا (ع) تکلیف ما را روشن کرده است، زیرا یزید هم کمر برای ریشه‌کن کردن دین بسته بود و دیگر موعظه در او تاثیری نداشت و اباعبدالله (ع) خود و عزیزانش را وارد صحنه قیام کردند.

حرکتی جنون‌آمیز از سوی شاه

وی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) فاجعه آتش سوزی مسجد جامع کرمان را حرکتی جنون‌آمیز از سوی طاغوت عنوان کرده بود، گفت: این حادثه سند رسوایی بزرگی برای رژیم شاهنشاهی بود و مخالفان با قیام امام راحل به این نکته پی بردند که در صورت تداوم حکومت شاه دیگر اثر از مسجد و دین اسلام باقی نمی‌ماند.

وظیفه هنرمندان در ماندگار شدن این واقعه

میردامادی درباره نقش مؤثر مساجد در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی تاکید کرد: مساجد مسئولیت بزرگی در زمینه بیداری اسلامی و زمینه‌سازی ظهور امام عصر (عج) بر عهده دارند که هنرمندان باید حادثه آتش‌سوزی مسجد جامع کرمان را در قالب‌های هنری در بیاورند و به نسل‌های بعد منتقل کنند.

وی افزود: در ادیان دیگر مکان‌های مقدسی مانند معبد و کلیسا و... وجود دارد، اما به پای تاثیرگذاری و نقش پررنگ مسجد نمی‌رسند در قرآن نیز آیات متعددی در باب اهمیت مسجد آمده است.

آبادانی مساجد به لوسترهای گران‌قیمت نیست

میردامادی با اشاره به روایاتی از نشانه‌های افراد با ایمان در آبادی مساجد تصریح کرد: آبادانی مساجد به لوسترهای گرانقیمت نیست، اصل آبادانی در معنویت است و اینکه همسایه‌ها و مغازه‌داران آن حوالی با شنیدن اذان به سمت مسجد بشتابند و نماز همسایه‌های مسجد به حد کمال نمی‌رسد مگر آنکه در مسجد خوانده شود.

وی افزود: در روز قیامت مساجد حق شکایت از همسایگان خود را دارند، پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌فرمایند که خانه اصلی خود را مسجد قرار دهید و در روایات دیگر آمده است که مؤمن در مسجد مانند ماهی در آب است، اگر کسی حتی به اندازه لانه کبوتری مسجد بسازد در بهشت کاخ‌های عظیمی برای او ثبت می‌شود.

مساجد خاستگاه مبارزه با ظلم

میردامادی مساجد را خاستگاه مبارزه با ظلم در تاریخ عنوان کرد و گفت: انقلاب‌های 100 و 200 ساله‌ای که به سرانجام نمی‌رسند از مکان‌های معمولی آغاز شدند در حالی‌که دین اسلام و حرکت‌های ضد ظلم و ضد ستم در تاریخ از مسجد بوده است.

تأثیر مسجد در غفلت‌زدایی

وی با بیان اینکه غفلت از خدا، معاد، نعمت‌ها و ... انسان را به پرتگاه می‌کشاند، اذعان داشت: یکی از آثار مسجد غفلت‌زدایی است که انسان را به یاد خداوند می‌اندازد و این یاد ریشه تمام خوبی‌ها می‌شود، امامان معدن خرد هستند به این دلیل که دائم در یاد خداوند بودند، امام صادق (ع) نیز واجب بودن نماز، روزه و حج را دلیلی برای به یاد خدا بودن توصیف می‌کنند.

وی به ششم ذی‌‌الحجه سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و فاطمه (س) اشاره کرد و گفت: در روایات آمده است که در شب ازدواج حضرت فاطمه (س) می‌گریستند و زمانی امیرالمؤمنان (ع) علت را جویا شدند، ایشان گفتند که شب گذشته در خانه پدرم بودم و امشب در خانه شوهرم و شبی دیگر در خانه قبر هستم که برای خانه تاریک قبرم گریه می‌کنم و هر دوی آن بزرگواران تا صبح آنقدر گریه کردند که سوره فصلت نازل شد.

ضمانت مساجد در عبودیت

میردامادی متذکر شد: انسان باید بداند که غرق در نعمت‌های الهی است و یکی از بزرگترین غفلت‌ها غفلت از نعمت‌های خداوند است در دعای عرفه هم خواندیم که اباعبدالله (ع) فرموده بودند که من یادم نمی‌رود به من نعمت‌هایی عطا کردی و مساجد بندگی و عبودیت را تضمین می‌کنند.

وی افزود: حضرت علی (ع) می‌فرمودند که اگر تمام مردم اطراف من را بگیرند، ذره‌ای به من عزت نمی‌دهد و اگر همه من را تنها بگذارند و پراکنده شوند در دلم ذره‌ای وحشت ایجاد نمی‌شود، امام هادی (ع) در این مورد می‌فرمایند که امیرالمؤمنان (ع) معتصم بالله بودند و عزت و سربلندی خود را با بندگی از خداوند کسب کردند و کسی که این عزت را بچشد، بنده شیطان نمی‌شود.

برخی‌ها باور ندارند که آمریکا دشمن ما است

میردامادی با تاکید بر اینکه این انقلاب از مساجد آغاز شد و در مساجد هم تداوم می‌یابد، گفت: امروزه در موقعیتی قرار داریم که خیلی‌ها دوست و دشمن را نمی‌شناسند و آنهایی هم که می‌شناسند از خود مخالفتی نشان نمی‌دهند.

وی افزود: دشمنانتان را بشناسید و بدانید که یک لحظه از توطئه علیه شما غافل نیست، امروز دشمن ما را احاطه کرده است و امام راحل می‌گفتند که بدانید در مقابل دشمن اگر سستی کردید، دشمن شما را له می‌کند.

از شیطان طلب خیر دارید!؟

میردامادی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) فرمودند که آمریکا شیطان است، گفت: از شیطان طلب خیر دارید به غیر از شر چه چیزی از او برمی‌آید، مگر یادمان رفته که 35 سال بر سر ما چه آورد.

وعده خداوند و ائمه اطهار (ع) به ایرانیان

وی خاطر نشان کرد: خداوند در آیه 54 سوره مائده یک وظیفه مهم بر دوش ایرانی‌ها گذاشته است که به مسلمانان صدر اسلام خطاب کرده است اگر شما مرتد شوید، هیچ ضرری ندارد و به جای آن قومی می‌آید که ویژگی‌های خاصی دارند که در روایات آمده است به سلمان گفتند که این قوم از پارسیان است.

میردامادی با تاکید بر اینکه ان‌شاءالله ما نابودگر صهیونیسم هستیم، اظهار داشت: در آیه پنج سوره اسراء نیز خداوند خطاب به قوم یهود می‌گوید که هر چه جنایت بکنید، ما بنده‌های خوب خود را برمی‌گزینیم که خانه به خانه دنبال شما صهیونیست‌ها می‌ِآیند و شما را خانه خراب می‌کنند، امام صادق (ع) می‌فرمایند که این آیه مربوط به مردم قم است و مردم قم آنهایی هستند که از علمای قم پیروی می‌کنند، این زمینه سازی از مساجد آغاز می‌شود.

به گزارش فارس، در این مراسم که جمعی از مردم و برخی مسئولان کرمان حضور داشتند، نماهنگی از صحبت‌های برخی شاهدان واقعه آتش‌سوزی مسجد جامع کرمان پخش شد که حمله اسف‌بار رژیم شاهنشاهی را توصیف می‌کردند.

==============

گزارش از فروغ بوستانچی

عکس از محسن رجب‌پور

==============

انتهای پیام/80028/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول