اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در خانه ملک مشهد

گردهمایی بزرگ استادکاران مرمت بناهای تاریخی خراسان برگزار می‌شود

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی از گردهمایی بزرگ استادکاران مرمت بناهای تاریخی خراسان در مهر ماه جاری در خانه ملک خبر داد.

گردهمایی بزرگ استادکاران مرمت بناهای تاریخی خراسان برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، حسین عباس‌زاده مهم‌ترین هدف برگزاری این گردهمایی را تجدید دیدار بزرگان و اساتید مرمتی خراسان، بهره‌گیری از تجارب اساتید قدیمی در فعالیت‌های تخصصی مرمتی، به روز کردن اطلاعات پرسنلی و فردی و تلاش در راستای تداوم ارتباطات پرسنل استادکار بازنشسته با دیگر استادکاران مرمت دانست

وی اظهار داشت: به طور کلی مقوله مرمت ابنیه تاریخی خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی از دهه 40 آغاز شده و در آن سال‌ها، این خطه پهناور شاهد استادکاران بنامی بوده که با مرمت و بازپیرایی بناهای تاریخی جانی تازه به این آثار بخشیدند و کارنامه درخشانی از خود به یادگار گذاشتند.

عباس‌زاده تصریح کرد: وجود گرانقدر این استادکاران معماری سنتی بوده که امروزه ابنیه ارزشمند استان را پا برجا و حفاظت شده برای نسل‌های آینده می‌بینیم که تصاویر به جای مانده از تلاش‌های این افراد در شرایط آب و هوایی گوناگون در هر یک از بناهای مرمت شده گواهی بر خدمات ارزنده آنان است.

وی نخستین گام برای مرمت و احیای بناهای تاریخی گستره خراسان را با ورود انجمن آثار ملی به این عرصه دانست و گفت: با تشکیل سازمان حفاظت آثار باستانی و به تبع آن دفتر فنی خراسان در شهر مشهد، فعالیت‌های حفاظت و مرمت ابنیه ادامه یافت تا اینکه با تاسیس میراث فرهنگی خراسان امر مرمت بنا در اولویت برنامه‌های معاونت حفظ و احیا قرار گرفت.

عباس‌زاده گفت: تاکنون چندین بار برنامه‌هایی برای استادکاران مرمت بناهای تاریخی در استان برگزار شده که در همین راستا گردهمایی استادکاران مرمت بناهای تاریخی استان در 27 مهرماه سال‌جاری در مرکز آفرینش و پژوهش هنرهای سنتی خانه ملک برگزار می‌شود.

انتهای پیام/2202/ر/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول