اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‏دهد

جذب سرمایه‏گذار؛ زمینه‏ساز رشد شهرهای استان سمنان

جذب سرمایه‏گذار و توجه به توانمندی‏های بخش خصوصی بدون شک راه برون‏رفت از مشکلات کنونی و زمینه‏ساز رشد شهرهای استان سمنان است.

جذب سرمایه‏گذار؛ زمینه‏ساز رشد شهرهای استان سمنان

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان، شهرها در نگاه امروزی، موجوداتی زنده هستند که جدای از عمران، آبادانی و سازندگی در کوچه‏ها و خیابان‏های آنها باید به زیرساخت‏های فرهنگی و اجتماعی‏شان نیز توجه شود.

رشد شهری در سایه مدیریتی فراگیر و جامع یکی از مهم‏ترین نیازمندی‏هایی است که امروز شهروندان از شهرداری‏ها انتظار دارند و باید به خوبی به آن پاسخ داده شود.

روی کار آمدن دوره چهارم شوراهای اسلامی شهر و به تبع آن، انتخاب شهرداران جدید در جای جای ایران اسلامی می‏طلبد تا در فرایند معرفی و انتخاب شهرداران اصولی مورد توجه قرار گیرد که بتواند نیازمندی‏های جامعه را در حوزه شهری به درستی پاسخ گوید و علی‏رغم آن، پنجره‏های جدیدی به سوی شهری مدرن و پیشرفته پیش روی شهرها بگشاید.

شهرداران شهرهای زنده امروزی باید به توسعه متوازن بر اساس اصول ایرانی و اسلامی توجه کافی داشته باشند و در این مجال، جذب سرمایه‏گذار و استفاده از توانمندی‏های بخش خصوصی از حوزه‏های سرمایه‏گذاری گرفته تا انجام تحقیقات کاربردی و پژوهش‏های میدانی باید در دستور کار شهرداری‏ها باشد. 

برون‏سپاری وظایف شهرداری‏ها؛ مسئله مهم امروز

معاون امور عمرانی استاندار سمنان در این ارتباط معتقد است: توسعه شهری امری مهم است که باید در برهه کنونی بیش از گذشته بدان توجه شود.

پرهام جان‏فشان‏عراقی اظهار داشت: توسعه‏ای که امروز در شهر سمنان شاهد آن هستیم، به واسطه فعالیت سازمان‏های مختلف زیرمجموعه شهرداری سمنان و خلاقیت آنها ایجاد شده است و این روند هم‏چنان باید ادامه یابد.

وی تصریح کرد: برون‏سپاری در مجموعه وظایف شهرداری‏ها باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و از توان آحاد مردم در اداره شهر استفاده شود. 

سمنان؛ نیازمند سازمان سرمایه‏گذاری و مشارکت‏های مردمی

معاون امور عمرانی استاندار سمنان همچنین تأکید کرد: در زمان حاضر و با روند صعودی که در شاخص‏های مدیریت شهری شاهد هستیم، باید سازمان سرمایه‏گذاری و مشارکت‏های مردمی در شهرداری سمنان شکل گیرد.

جان‏فشان‏عراقی افزود: این سازمان به طور عمده در کلان‏شهرها فعال شده و تأسیس آن در سمنان نیز باید از ناحیه وزارت کشور پیگیری و اجرایی شود.

وی ادامه داد: در صورتی که تشکیل این سازمان در شهرداری سمنان منع قانونی نداشته باشد، باید هر چه سریع‏تر نسبت به تشکیل آن اقدام کرد و در غیر این صورت می‏توان معاونت اقتصادی و امور مشارکت‏ها را در شهرداری سمنان ایجاد کرد.

معاون امور عمرانی استاندار سمنان اضافه کرد: این سازمان یا معاونت باید در شهرداری سمنان شکل گیرد؛ چرا که امروز باید به سمت مردمی شدن اداره شهر رفت و استفاده از ظرفیت‏های بخش خصوصی در دستور کار قرار گیرد. 

سمنان برای 19 شهرداری استان سمنان الگو باشد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه افتتاح تمام طرح‏ها و پروژه‏ها در شهر نتیجه کار گروهی است و شهردار یا هر مسئول دیگری در نهایت روبان پروژه را قیچی می‏کند، خواستار قدردانی از فعالیت‏هایی شد که در سال‏های اخیر در شهر سمنان انجام شده است.

علی‏رضا خسروی افزود: شهرداری سمنان باید برای 19 شهرداری سطح استان سمنان الگو باشد و مسئولان عالی استان، به همه شهرداری‏ها بیش از گذشته کمک کنند.

وی با بیان اینکه اگر شهرداری‏ها در استان سمنان پیشرفت کنند، همه ما از اثرات مثبت آن بهره‏مند خواهیم شد، گفت: دولت باید در این بخش، کمک حال شهرداری‏ها باشد. 

جذب سرمایه‏گذار؛ نیاز ضروری امروز

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: جذب سرمایه‏گذار باید با تلاش و همت همه مردم و مسئولان در شهر سمنان انجام شود و قبول کنیم که امروز توجه به سرمایه‏گذاران و جذب آنها، نیاز شهرداری سمنان است.

خسروی با ابراز امیدواری از اینکه ماهانه حداقل یک پروژه سرمایه‏گذاری در شهر سمنان جذب شود، گفت: نزدیکی به تهران برای استان سمنان هم فرصت و هم تهدید است؛ اما این امر باید به درستی مدیریت شود.

وی با بیان اینکه سمنان، استانی رئیس‏جمهورپرور است، ادامه داد: در شرایط فعلی، همه برای سرمایه‏گذاری در استان سمنان خیز برداشته‏اند و شهرداری‏ها موظف هستند تا بسترهای لازم برای سرمایه‏گذاران را در این استان فراهم کنند. 

دیدگاه‏ها تغییر یابد

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: دیدگاه‏ها باید در برهه کنونی تغییر یابد و همه به شهرداری و اعضای شورای شهر کمک کنند تا برنامه‏ها به خوبی پیش برود.

وی تأکید کرد: نباید به تنهایی از شورای اسلامی شهر انتظار داشت که همه کارها را اجرایی کند.

خسروی اضافه کرد: امروز در کشور، جنگل‏ها و مراتع در وسعت بسیار زیاد تخریب یا سوزانده می‏شود؛ در حالی که جهان برای حفظ حداقل فضای سبز موجود، برنامه‏های جامع تدوین کرده و دوره‏های آموزشی برگزار و فرهنگ‏سازی می‏کند. 

نگاه جامع‏تری به مدیریت شهری در سمنان خواهیم داشت

شهردار جدید سمنان نیز اظهار داشت: تسریع در افزایش کمیت و کیفیت ارائه خدمات باید سرلوحه برنامه‏های شهرداری سمنان باشد.

محمدکاظم شربتدار ادامه داد: مدیریت شهری سمنان، همکاری با نهادهای مختلف، استانداری سمنان و روحانیان این استان را در برنامه خود دارد.

وی تصریح کرد: در آینده، نگاه جامع‏تری به مدیریت شهری در سمنان خواهیم داشت و رسیدن به توسعه پایدار در دستور کار قرار می‏گیرد.

شهردار جدید سمنان افزود: گسترش شهرها همواره چالش‏های جدیدی برای مدیران ایجاد می‏کند که باید این مشکلات را با برنامه و کارهای کارشناسی از پیش رو برداشت.

شربتدار ادامه داد: با گسترش شهرها، نیازهای شهروندان نیز همواره زیاد می‏شود و شهرداری‏ها باید بتوانند به این نیازها پاسخ دهند. 

مدیریت سنتی پاسخگوی نیازهای موجود نیست

شهردار جدید سمنان گفت: مدیریت واحد شهری با نگرش توسعه‏محور و رسیدن به پیشرفت پایدار باید در شهرداری سمنان مورد توجه قرار گیرد.

شربتدار افزود: مدیریت سنتی در برهه کنونی دیگر پاسخگوی نیازهای موجود نیست و باید به سمت تغییر و تحول در مدیریت شهری رفت.

وی تصریح کرد: وظایف سنگینی که بر عهده شهرداری‏ها قرار دارد، به جز با مشارکت عمومی مردم و همه شهروندان سطح شهر و نیز همکاری با شهرداری محقق نمی‏شود.

شهردار جدید سمنان اضافه کرد: شهرداری باید زمینه ارتقای این مشارکت‏ها را فراهم آورد و نقطه نظرات مردم به درستی دریافت و به آنها توجه شود. 

درایت و کار جمعی؛ راه رسیدن به هدف

با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‏رسد درایت و کار جمعی در برهه کنونی یکی از مهم‏ترین راه‏های رسیدن به هدف در شهرداری‏هاست.

دغدغه‏ای که امروز با انتخاب شهرداران جدید در شهرداری‏های استان سمنان وجود دارد، این است که خدای نکرده به بهانه همسو نبودن تفکرات سیاسی و هم‏جهت نبودن مشی فکری، برخی از مدیران شهرداری‏ها که سال‏ها در این حوزه تجربه قابل اتکا و استفاده دارند، کنار گذاشته شوند.

دغدغه‏ای که در این باب وجود دارد، ناتوانی در مدیریت شهری با استفاده صرف از نیروهای تازه نفس و صفر کیلومتر است که گر چه نباید چندان به این امر دامن زده شود، اما در صورت بی‏توجهی به آن نیز فرایند جذب سرمایه‏گذار، رسیدن به شهری پیشرفته و توسعه‏یافته و همه اهداف مترتب برای شهرداران با کندی مواجه خواهد شد.

 =====================

گزارش از: مرتضی مزینانی‏صفابین

=====================

انتهای پیام/2249/ت40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول