اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور مسئولان استان سمنان

آیین‏های روز جهانی نابینایان در شاهرود و دامغان اجرا شد

آیین‏های روز جهانی نابینایان با حضور مسئولان استان سمنان در شاهرود و دامغان اجرا شد.

آیین‏های روز جهانی نابینایان در شاهرود و دامغان اجرا شد

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان به نقل از روابط عمومی اداره‌کل بهزیستی استان سمنان، جامعه نابینایان شاهرود مراسم بزرگداشتی به مناسبت روز جهانی نابینایان و عصای سفید برگزار کرد.

این مراسم با حضور معاون و کارشناس توان‎بخشی بهزیستی استان سمنان، رئیس بهزیستی شهرستان شاهرود، نابینایان و خانواده‎های ایشان در تالار بهشتی شهرستان شاهرود برگزار شد.

مدیرعامل جامعه نابینایان شاهرود در ابتدای مراسم ضمن گرامیداشت و تبریک روز جهانی عصای سفید، گزارش کاملی از فعالیت‎های انجام شده توسط جامعه را به اطلاع مدعوین رساند.

علی کشاورزیان گفت: کلاس‎های مختلف آموزشی از قبیل احکام، تواشیح، زبان انگلیسی، رایانه و ... توسط جامعه برای روشن‎دلان برگزار می‎شود.

کشاورزیان همچنین به برگزاری مراسم گوناگون در مناسبت‎ها و برگزاری اردوهای فرهنگی مختلف اشاره کرد.

رئیس اداره بهزیستی شاهرود نیز ضمن تبریک روز جهانی عصای سفید به همه نابینایان و کم‎بینایان، تاریخچه‎ای از علل نام‎گذاری این روز را بیان داشته و قانون عصای سفید را برای حاضران قرائت کرد.

حسن غربا، بحث توانمندسازی شغلی نابینایان را مطرح کرد و افزود: متأسفانه نابینایان محدودیت بیشتری نسبت به معلولان جسمی حرکتی و ناشنوایان برای اشتغال دارند.

وی، بیماری‎های عفونی، عیوب انکساری، تنبلی چشم، دیابت و آب مروارید را از علل رایج نابینایی در حال حاضر دانست.

معاون توانبخشی بهزیستی استان سمنان نیز با اشاره به توانایی و استعداد بالقوه نابینایان افزود: محدودیت‎های ناشی از معلولیت هرگز باعث ناتوانی انسان نمی‎شود و دانشمندان بسیاری بوده‎اند که با وجود معلولیت‎های گوناگون، در عرصه‎های مختلف به موفقیت‎های چشم‎گیری دست یافته‎اند.

اعظم نقیبی همچنین ضمن غیرمتناسب خواندن خدمات ارائه شده نسبت به تقاضای نابینایان، توجه بیشتر مردم و مسئولان را در رسیدگی به درخواست‎های این قشر خواستار شد.

گفتنی است؛ اجرای تواشیح خواهران نابینا، اجرای موسیقی، مسابقه، تقدیر از نخبگان نابینا و ... از جمله برنامه‎های اجرا شده در این مراسم بود.

دانش‏آموزان دامغانی؛ میزبان دانشجوی روشن‏دل

دانش‏آموزان مدرسه شهید بهشتی دامغان میزبان یکی از دانشجویان روشن‏دل بودند.

به مناسبت روز جهانی نابینایان، مهرداد فؤادیان یکی از روشن‏دلان و دانشجوی رشته روان‏شناسی در جمع دانش‏آموزان مدرسه شهید بهشتی دامغان حضور یافت.

فؤادیان ضمن تبریک هفته نابینایان به مدیر و دانش‏آموزان در رابطه با راه‏های رسیدن به بهداشت روانی و نحوه استفاده نابینایان از تلفن همراه، کامپیوتر، پرکینز، عصای سفید و توانمندی‏هایی که نابینایان کسب کرده‏اند، مطالبی را بیان کرد.

این دانشجوی روشن‏دل، فراهم کردن فرصت پویایی برای روشن‏دلان را مهم برشمرد و افزود: چنانچه به افراد نابینا فرصت داده شود، می‏توانند پا به پای همسالان بینای خود فعالیت کنند، بیاموزند و تحول یابند.

وی، تنها شرط لازم برای تحقق این امر را داشتن ذهنی باز، تصوری درست از نابینایی، نگاهی به دور از تعصب و اندکی خلاقیت دانست.

انتهای پیام/2249/ذ/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول