اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تا پایان سال جاری صورت می‌گیرد

سایت تولید کتاب بریل در کتابخانه مرکزی تبریز

عضو کارگروه تخصصی کتابخانه‌های نابینایان کشور گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود در کتابخانه مرکزی تبریز سایت تولید کتاب بریل برای تامین نیازهای مطالعاتی بریل کتابخانه‌های عمومی کشور در این مرکز تا پایان سال‌جاری راه‌اندازی می‌شود.

سایت تولید کتاب بریل در کتابخانه مرکزی تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از امور کتابخانه‌های آذربایجان‌شرقی، روح‌الله ساعی با بیان اینکه کتابخانه مرکزی تبریز 450 عضو اصلی و فعال روشندل دارد، اظهار کرد: این کتابخانه برای روشندلان سایر شهرهای کشور همچون قم، کرمان و بوشهر نیز خدمات ارائه می‌دهد.

وی افزود: ارائه خدمات کتابخانه‌ای برای افراد نابینا و کم بینا، یکی از پرچالش‌ترین وظایف کتابخانه‌ها و کتابداران است.

ساعی اظهار کرد: توجه به نیازهای اطلاعاتی این گروه برای جلوگیری از عمیق‌تر شدن محرومیت اطلاعاتی میان این افراد با دیگر افراد جامعه، یکی از تعهدات حرفه‌ای تمام کتابخانه‌ها به شمار می‌رود.

وی گفت: در این راستا کتابخانه مرکزی تبریز خدمات ارزشمندی برای این قشر ارایه کرده و به همین دلیل از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان نخستین و مجهزترین مرکز در بخش منابع گویا معرفی شده است.

وی اضافه کرد: کتابخانه مرکزی تبریز 23 نوع خدمت همچون اسکن متن‌های لاتین و ارائه این متون به صورت فایل صوتی یا بریل به اعضا، ارایه کتاب بریل، گویا و دیجیتالی، خدمات چند رسانه‌ای و اینترنتی، امانت کتاب، ضبط 107 هزار عنوان کتاب، آموزش بریل و کامپیوتر و نشریه‌های مختلف مخصوص نابینایان ارائه می‌دهد.

مسئول بخش روشندلان کتابخانه مرکزی تبریز گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی برای نخستین بار در کشور طرح تجمیع و فهرست‌نویسی منابع گویا با توجه به تجهیزات و امکانات موجود بر عهده این مرکز قرار داده است.

وی با بیان اینکه بیش از 6 هزار عنوان کتاب در موضوعات مختلف در این مرکز وجود دارد، افزود: نابینایان کشور می‌توانند از طریق سایت نهاد کتابخانه‌های عمومی به این منابع دسترسی پیدا کرده و در صورت نیاز آن را به عنوان امانت سفارش دهند.

ساعی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در کتابخانه مرکزی تبریز سایت تولید کتاب بریل برای تامین نیازهای مطالعاتی بریل کتابخانه‌های عمومی کشور در این مرکز تا پایان سال‌جاری راه‌اندازی می‌شود.

وی گفت: با وجود سه نیروی کم بینا و آشنا به فناوری های روز و با خرید چاپگر بریل به زودی خواهیم توانست کتاب به صورت انبوه تولید و برای تمام کتابخانه‌های کشور حداقل دو نسخه ارسال کنیم.

عضو کارگروه تخصصی کتابخانه‌های نابینایان کشور افزود: این مرکز تاکنون به کتابخانه های عمومی ارومیه، زنجان و بوشهر برای تامین منابع گویا خدمات ارایه داده و سه هزار و 500 کتاب به همدان و دو هزار و 800 عنوان کتاب به اردبیل در راستای تقویت بخش نابینایان کمک کرده است.

انتهای پیام/60002/ت/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول