اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

روزی برای نیایش

عرفه روز عید عارفان است

عرفه عید عارفان است؛ آنجا که دل‌های مومنان از سرچشمه نابش مطهر می‌شود و در صحرای عرفات جریان می‌یابد؛ همانجا که هزار نفش از لطف الهی را می‌توان دید.

عرفه روز عید عارفان است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، امیر نیاکی: می‌گویند زمانی که جبرئیل امین مناسک حج را به حضرت ابراهیم(ع) می‌آموخت و هنگامی که به سرزمین عرفات رسید از او پرسید: «عرفت؟» و ایشان نیز فرمود: «آری» و از همین روز آنجا را به این اسم نامیدند. برخی نیز عقیده دارند که مردم از این جایگاه به گناه خود اعتراف می‌کنند و بعضی آن را به دلیل تحمل صبر و رنجی می‌دانند که برای رسیدن به آن باید متحمل شد چرا که یکی از معانی «عرف» صبر و شکیبایی و تحمل است.

و امروز عرفه است؛ روزی که در نزد شیعیان همچون عیدی بزرگ گرامی داشته می‌شود و نیز همان زمانی است که امام حسین(ع) حرکت خود را از مکه به سوی کربلا آغاز کرد؛ در این روز حجاج بیت‌الله‌الحرام از مکه به صحرای عرفات می‌آیند و به راز و نیاز و دعا می‌پردازند و پس از نماز ظهر و عصر دعای عرفه امام حسین(ع) را در کنار کوه جبل‌الرحمة می‌خوانند. سپس به‌ سمت سرزمین مشعرالحرام حرکت می‌کنند تا عید قربان در سرزمین منا باشند.

در مفاتیح‌الجنان آمده است: «زیارت حضرت سید الشّهداء(ع) که برابر هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد و بلکه افضل از این است، و روایات‏ در کثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است و اگر کسی در روز عرفه توفیق یابد که زیر قبّه مقدّسه آن حضرت باشد، ثوابش کمتر از کسی ‏که در عرفات باشد نیست بلکه بیشتر و بیشتر است».

امروز در سراسر ایران اسلامی میلیون‌ها نفر از شیعیان مکتب اهل بیت(ع) با چشمانی اشک‌بار دعای عرفه را زیر لب زمزمه می‌کنند؛ فرازهای این دعای پرفیض از گوشه و کنار و از هر مسجد و تکیه‌ای به گوش می‌رسد آنجا که دلسوختگانش دست دعا به سوی آسمان دراز کرده و می‌گویند «اَلْحَمْدُ لله الَّذى لَیْسَ لِقَضآئِهِ دافِعٌ وَلا لِعَطائِهِ مانِعٌ وَلا کَصُنْعِهِ صُنْعُ صانِعٍ» که خداى را سپاس که براى حکمش برگرداننده‏اى و براى بخشش بازدارنده‏اى و همانند ساخته‏اى ساخته هیچ سازنده‏اى نیست.

و هنگامی که فقر خویش در مقابل عزت و جلال خدا را معترفند؛ «اِلـهى کَیْفَ لا اَفْتَقِرُ وَاَنْتَ الَّذى فِى الْفُقَرآءِ» و آنگاه که هم نوا با هم بزرگ‌ترین آرزوی خویش را قرب به او می‌دانند؛ «اِلهى حَقِّقْنى بِحَقائِقِ اَهْلِ الْقُرْبِ»

آیت الله مکارم شیرازی: دوره کامل عرفان و خداشناسی در دعای عرفه متجلی است

صبح امروز آیت‌الله مکارم شیرازی، مرجع تقلید بزرگ شیعیان جهان پیش از شروع درس خارج فقه خود در مسجد اعظم طی سخنان کوتاهی اهمیت این روز بزرگ را یادآور شد و اظهار کرد: از برخی روایات استفاده می‌شود که این روز را عید نامیده‌اند.

وی افزود: در این روز حضرت مسلم‌ بن عقیل هم به شهادت رسیده و بنابراین باید یک چشم ما گریان و چشم دیگرمان خندان باشد.

این مرجع تقلید با بیان این‌که روایات عجیبی در مورد سرزمین عرفات و نیز روز عرفه به ما رسیده است، اظهار داشت: این‌گونه استفاده می‌شود که در این روز و در آن سرزمین مقدس گناهان انسان آمرزیده می‌شود بنابراین ما نیز باید در قرائت دعای عرفه کوشا باشیم و از خداوند آمرزش گناهان را بطلبیم.

وی دعای عرفه را یک دوره عرفان اسلامی کامل دانست و عنوان کرد: این دعا تمام مفاهیم مربوط به خداشناسی، نبوت، امامت، ولایت و سیر و سلوک به سمت خدا را داراست.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان این‌که شیعیان بیشترین حجم دعا را در میان پیروان سایر مذاهب و ادیان دارند، گفت: این امر را می‌توان جزو نشانه‌های حقانیت اهل‌بیت عصمت و طهارت به شمار آورد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در معنی واژه عرف آمده است که بوی خوش را گویند و از این رو عرفات را به این نام می‌خوانند که به دلیل دعاهای زیادی که در آن می‌شود بوی خوشی از نظر معنوی دارد ضمن این‌که گروهی بر این عقیده هستند که مردم در هنگام دعا به گناهان خود اعتراف می‌کنند و طلب آمرزش دارند به همین دلیل آنجا را عرفات نامیده‌اند و باید توجه داشته باشیم که توبه در عرفات و در روز عرفه اهمیت فراوانی دارد.

وی صبر و تحمل را از دیگر وجوه تسمیه نامگذاری عرفات دانست و گفت: در معنای عرف گفته‌اند که صبر و تحمل هم معنی می‌دهد و برای این‌که باید تحمل فراوانی برای رسیدن به عرفات داشت این سرزمین بدین نام گفته می‌شود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در ادامه به بیان برخی مسائل شرعی در موسم حج پرداخت و افزود: در گذشته مسافت میان عرفات و مکه بیش از مسافت قصد بوده و کسانی هم که با قصد 10 روز در مکه اقامت گزیده بودند اگر به عرفات می‌رفتند باید نمازشان را شکسته می‌خواندند ولی در حال حاضر مسافت میان این 2 مکان به کمتر از 20 کیلومتر رسیده و آن هم توسعه شهر مکه است بنابراین حجاج باید نمازشان را در عرفات هم کامل بخوانند.

عوامل در امان ماندن از خشم الهی

بعد از ظهر امروز نوای دلنشین دعای عرفه در حرم مطهر حضرت معصومه(س) طنین‌انداز شد؛ سخنران پیش از شروع دعا نیز حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی و خطبای مشهور بود. وی با اشاره به عوامل خشم یا رضایت خداوند از انسان اظهار کرد: در میان روابط انسانی دیده می‌شود که برخی مواقع عواملی هستند که خشم انسان را به آرامش تبدیل می‌کنند؛ بعضی عوامل نیز موجب رحم کردن خداوند نسبت به بندگانش می‌شود.

وی افزود: در روایات اسلامی آمده که بسیاری گناهان مانند دروغ، غیبت و تهمت خشم الهی را در پی دارند و بدین ترتیب همه انسان‌ها کماکان در معرض غضب خداوند قرار گرفته‌اند؛ بر اساس احادیثی که به ما رسیده سخت‌ترین بحران و مشکل برای یک فرد آن است که خدایش از او راضی نباشد و بر او خشم بگیرد.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی با بیان اینکه حتی نباید با کسانی که خداوند از آنها خشمگین است دوستی کرد، گفت: با این حساب باید راه‌هایی برای دوری از غضب الهی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: کنترل خشم و غضب در مواجهه با دیگران موجب می‌شود خداوند نیز نسبت به ما رحم کند و خشمگین نشود بنابراین می‌توان به وسیله مهربانی کردن با دیگران از غضب الهی نیز در امان بود.

رفیعی داستان مردی از بنی اسرائیل که سه سال دعا می‌کرد تا خداوند پسری به او عنایت کند را مورد توجه قرار داد و عنوان داشت: شبی همین فرد در خواب دید که به او گفته می‌شود دعایش شنیده شده ولی عواملی هستند که نمی‌گذارند استجابتی به همراه داشته باشد؛ و آن سه عامل بدزبانی، زورگویی و نیت غیرصادقانه بودند؛ نتیجه اینکه اگر کسی به دنبال استجابت دعای خویش است باید از این سه ویژگی پرهیز کند.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: امروز عرفه است و مسلمانان به ویژه شیعیان دست به دعا بر می‌دارند و از خداوند طلب بخشش می‌کنند؛ در این شرایط بهترین دعا آن است که از خدا بخواهیم وضعیت کشورهای اسلامی را به آرامش باز گرداند و مسلمانانی را که زیر بار ستم کفار زندگی می‌کنند نجات دهد و کشورهای منطقه نیز از آتش جنگ و کشتار داخلی و خارجی مصون بمانند و نیز برای مدیران نظام اسلامی دعا کنیم که در مذاکرات سیاسی بهترین نتیجه را بگیرند و در این میان عزت ملت ایران هم کاملا حفظ شود.

وی در ادامه به داستان حضرت یونس(ع) اشاره کرد که پس از 33 سال هدایت قوم خود با ناامیدی از ایمان آوردنشان آنها را نفرین کرد و افزود: تنها دو نفر یکی عالم و یک نفر عابد به این پیامبر الهی ایمان آوردند و زمانی که یونس(ع) از میانشان رفته بود و نشانه‌های عذاب الهی نیز آشکار شده بود به مردم گفتند اکنون زمان توبه و اشک ریختن به درگاه الهی است و همین امر هم سبب برطرف شدن عذاب شد، بنابراین گریه و اشک و توبه سبب می‌شود خداوند گناهان بندگانش را بیامرزد و آنها را ببخشد.

رفیعی اضافه کرد: امروز شاهد هستیم که در عراق مکتب تشیع روز به روز در حال گسترش است و این در حالی است که قدرت‌های خارجی با هدف دیگری صدام را سرنگون کرده بودند.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی‌العالمیه در ادامه به دیگر عوامل بخشش الهی و در امان ماندن از خشم خداوند اشاره کرد و گفت: صدقه مخفی، اکرام مومنان و استغفار و نیز تکریم زنان و تشکر از زحمات آنان در منزل نیز جزء این راهکارها محسوب می‌شوند، ضمن اینکه یکی از عوامل مهم کاهش خشم الهی زیارت اهل بیت(ع) به ویژه زیارت قبر مطهر و نورانی اباعبدالله(ع) است.

امروز در بقاع متبرکه قم نیز مراسم قرائت دعای روح‌بخش عرفه برگزار شد و مردم بخش‌ها و روستا‌های تابعه استان قم نیز در این مراسم‌ها شرکت کردند تا اگر دیگر روزهای سال را به امور مادی خود مشغول هستند عصر عرفه را تنها به ارتباط خود با خدایشان اختصاص دهند و فقط برای او نیایش کنند.

انتهای پیام/78004/ذ40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول