به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان سمنان، علی منصفیراد اظهار کرد: آموزشهای علمی کاربردی با برنامهریزی، اجرا و ارزیابی دقیق فعالیتهای آموزشی کارآفرینانه باعث تربیت نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآفرین و آماده کار برای خدمت در تمامی بخشهای اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و فرهنگی کشور و به تبع آن موجب پیشرفت و توسعه تکنولوژی و فناوری کشور شده و از طریق طرح و اجرای ایدههای جدید، فرصتهایی را برای وقوع فرآیندهای کارآفرینی ملی ایجاد کرده است.
وی افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی به دلیل به بلوغ رسانیدن قابلیتهای علمی و عملی دانشجویان، تدوین و بازنگری برنامه درسی متناسب با مهارتهای شغلی، ایجاد و تقویت روحیه کارآفرینانه بین دانشجویان، به کارگیری مدرسان صاحب فن و متخصص، ارتباط مؤثر با دستگاههای اجرایی کشور، تألیف کتب تخصصی مرتبط با مقوله کارآفرینی، برگزاری کارگاههای مستمر آموزشی در خصوص ایجاد طرحهای تجاری، اشتغالزایی و کارآفرینی، ایجاد انجمنهای علمی دانشجویی و بسیاری عوامل دیگر با سوق دادن مدرسان و دانشجویان به پژوهشهای کارآفرینانه کاربردی به یکی از دانشگاههای برتر کشور در مقوله کارآفرینی و اشتغال تبدیل شده است.
منصفیراد در پاسخ به این سئوال که مهمترین تفاوتهای دانشگاههای علمی کاربردی و سایر مراکز دانشگاهی در چیست و این تفاوت تا چه حد به غنای آموزشی این دانشگاه کمک کرده است، خاطر نشان کرد: فرق عمده دانشگاه علمی کاربردی با سایر دانشگاهها در عملی شدن آموختهها است. سایر دانشگاهها، دانشگاه نظری هستند، اما دانشگاه جامع علمی و کاربردی در دل صنعت کار میکند.
وی با بیان اینکه افزایش مهارت و حرفههای مختلف در جوانان یکی از اهداف مهم دانشگاه علمی کاربردی محسوب میشود، اظهار کرد: منابع انسانی یکی از مهمترین حوزههایی به شمار میرود که باید روی آن برنامهریزی عملی صورت گیرد، منابع انسانی به عنوان زیربنای اساسی هر جامعه و اصلیترین عامل ارتقای بهرهوری و کیفیت باید مورد توجه بیشتری باشد.
وی افزود: شناسایی نیازهای اساسی جامعه و نیروی انسانی متقاضی آموزش از ویژگیهای دانشگاه علمی کاربردی است؛ چرا که این آموزشها بر اساس مهارتآموزی و یادگیری کاربردی یک مهارت بوده و میتواند نتایج مطلوبی داشته باشد و آموزشهای علمی کاربردی این ویژگی را دارد.
سرپرست معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی استان سمنان به تناسب رشتههای دانشگاه جامع با نیازهای بازار کار ایران اشاره کرد و یادآور شد: اساساً انتخاب رشته برای مراکز تحت نظارت این دانشگاه بر اساس نیاز جامعه، صنعت و کشاورزی است؛ بدین صورت که برای درخواست رشته حتماً باید مراکز، نیازسنجی آموزشی را انجام دهند تا خلأهای موجود در تقاضای آموزشی را پر کنند.
وی اضافه کرد: این دانشگاه به منظور حمایت از این فرآیند، به هیچ عنوان به رشتههایی را که مشابه که در دانشگاههای دیگر ارائه میشوند، مجوز نمیدهد.
منصفیراد به مهمترین عوامل جذب دانشجویان در نظام علمی کاربردی اشاره کرد و متذکر شد: آسانسازی فرآیند ورود به دانشگاه، ایجاد تناسب بین رشتههای آموزشی و بازار کار، ارتقای شغلی کارکنان، وجود امکانات و تجهیزات مناسب در مراکز و وجود برنامه آموزشی منعطف از مهمترین عوامل جذب دانشجویان در نظام علمی کاربردی است.
سرپرست مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی سمنان به موفقیتهای دانشگاه علمی کاربردی در استان سمنان اشاره کرد و ابراز داشت: دانشگاه علمی کاربردی که از سال 82 به طور رسمی فعالیت خود را در استان سمنان آغاز کرده با جمعیت دانشجویی بالغ بر هشت هزار دانشجو نشان داده که در جذب جامعه هدف عملکرد مطلوبی داشته است.
این مسئول یادآور شد: این مطلوبیت تنها از نظر کمی نبوده بلکه با ارتقای کیفیت خدمات آموزشی، استفاده از اساتید مجرب و کارآزموده و همچنین تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی مناسب نیز همراه بوده است و به طور کلی در زمینه تربیت نیروی انسانی بر اساس نیاز صنایع و مشاغل مهارتی در قیاس با سایر دانشگاهها، موفقتر بوده است.
وی در پاسخ به این پرسش که دانشگاه علمی کاربردی تا چه حد میتواند در نزدیکی صنعت و دانشگاه و متعاقب آن در تحقق حماسه اقتصادی مؤثر باشد، تصریح کرد: نقش و مأموریت دانشگاه جامع علمی کاربردی در مقوله کارآفرینی و اشتغال، برجستهتر از سایر دانشگاههای آموزش عالی است.
این مسئول بیان داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان یکی از دانشگاههای آموزش عالی با هدف ایجاد زمینه مناسب برای فعالیت همه جانبه در گسترش اعتلای دانش، ارتقای شاخصهای کمی و کیفی و منزلت اجتماعی آموزشهای کاربردی فعالیت میکند و رسالت تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد را به دوش میکشد.
منصفیراد افزود: آموزشهای علمی کاربردی به دلیل ماهیت طرح و تأکید بر جنبههای کاربردی در آموزش از اهمیت ویژه و استراتژیکی برخوردار است؛ این آموزشها در واقع یک نوع مهارتاندوزی بر اساس تقاضای بازار کار است که با ایجاد یک شغل تخصصی باعث بهبود توانایی فردی و تخصصی دانشجویان میشود، ضمن اینکه این نوع آموزشها یکی از عوامل مهم و مؤثر بر توسعه و اثربخشی کارآفرینی در سطح کشور است.
سرپرست معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی استان سمنان ادامه داد: آموزشهای علمی کاربردی با برنامهریزی، اجرا و ارزیابی دقیق فعالیتهای آموزشی کارآفرینانه باعث تربیت نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآفرین و آماده کار برای خدمت در تمامی بخشهای اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و فرهنگی کشور و پیشرفت و توسعه تکنولوژی و فناوری کشور شده و از طریق طرح و اجرای ایدههای جدید، فرصتهایی را برای وقوع و شکلگیری «کارآفرینی ملی» ایجاد کرده است.
منصفیراد اضافه کرد: یکی دیگر از اهداف آموزشهای علمی کاربردی، تربیت نیروهای متخصص و ماهری است که بتوانند پس از تکمیل تحصیلات، به عنوان مؤسس، کسب و کاری را ایجاد و خود استخدام کننده باشند.
وی اضافه کرد: آموزشهای علمی کاربردی به عنوان یکی از عوامل مهم در ایجاد تفکر و انگیزه کارآفرینی کشور باعث بالا بردن سطح علمی و دانش فنی و مهارتی دانشجویان شده است؛ به گونهای که نتایج یک آمار نشان میدهد 85 درصد دانشآموختگان این نظام آموزشی، شاغل و از روحیه کارآفرینانه برخوردارند.
منصفیراد ادامه داد: این عملکرد دانشگاه جامع علمی کاربردی در تربیت نیروی ماهر، شاغل و کارآفرین به عنوان یکی از افتخارات آموزش عالی کشور محسوب شده تا جایی که در اذهان عمومی نام دانشگاه جامع علمی کاربردی با عنوان دانشگاه کارآفرین مترادف شده است.
سرپرست معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی استان سمنان ادامه داد: از دیگر سو با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، جهت تحقق اهداف و سیاستهای اصل 44 قانون اساسی دانشگاه جامع علمی کاربردی خود به عنوان یک نمونه موفق اجرای اصل 44 تلقی میشود، چون ماهیت اساسنامه دانشگاه جامع علمی کاربردی به گونهای است که عملاً از بودجه دولت استفاده نمیکند و مدیریت و هدایت استفاده بهینه از پتانسیلهای بخش غیردولتی را بر عهده دارد.
وی گفت: دانشآموختگان این دانشگاه معمولاً جذب بازار کار شده و بیشتر نقش استخدام کننده دارند و تقسیم کار ملی (تعامل کلیه دستگاههای اجرایی در پیادهسازی آموزشهای کاربردی با همکاری دانشگاه) به نحو احسن در این دانشگاه مشاهده میشود؛ نظام آموزشهای عالی علمی کاربردی عملاً پیامآور پیادهسازی اهداف اصل 44 در حوزه آموزشهای عالی کشور است.
سرپرست مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان سمنان در پایان عنوان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی به عنوان یک دانشگاه کارآفرین، توانسته است در راستای رفع نیازهای جاری کشور گام برداشته و با تدوین برنامهای جامع و با بهرهگیری از مدرسان و عالمان عامل و همچنین با بهرهگیری از تجهیزات و امکانات پیشرفته، به تربیت نیروی انسانی متخصص، مجرب و کارآمد بپردازد.
وی افزود: همچنین دانشآموختگان نظام آموزشهای علمی کاربردی با برخورداری از آموزشهای تقاضامحور، کارگشا، کارآمد و کارآفرین دانشگاه جامع علمی کاربردی که برخاسته از نیازهای شغلی کشور است توانایی و مهارت لازم برای اثرگذاری بیشتر و خلاقانه در بازار کسب و کار را مییابند.
انتهای پیام/2249/ذ/د1000