اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیرکل خانه کشاورز ایران مطرح کرد

ادعای خودکفایی 94 درصدی مواد غذایی با 22 میلیون تن واردات

دبیرکل خانه کشاورز گفت: طبق ثبت رسمی گمرک در سال گذشته 22 میلیون تن غذا وارد کشور شده و بیش از 15 میلیارد و 600 میلیون دلار هزینه شده و ما مدعی هستیم 94 درصد خودکفا هستیم.

ادعای خودکفایی 94 درصدی مواد غذایی با 22 میلیون تن واردات

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، عیسی کلانتری دبیرکل خانه کشاورز صبح امروز در دومین همایش روز جهانی غذا در رابطه با آمار گرسنگان جهان اظهار داشت: نزدیک به نصف جهان را کشورهای شبه کمونیستی و دیکتاتوری تشکیل می‌دهند که در این زمینه یا آمار نداده و یا آمارهایشان سیاسی است.

وی افزود: اینکه از 7 میلیارد نفر جمعیت جهان 824 میلیون نفر گرسنه داریم باید گفت این تعداد بیشتر از این است زیرا هیچ ارگان بین‌المللی اقدام به تولید آمار نمی‌کند و آمارها را از کشورها گرفته و جمع می‌بندند؛ کشورها هم معمولاً آمارها را درست نمی‌دهند به ویژه آمارهایی که شاخص‌های منفی برایشان محسوب شود.

کلانتری تاکید کرد: گرسنگی و سوء تغذیه یکی از شاخص‌های منفی بوده و این آمار قابل اتکاء نیست، همان‌گونه که دولت قبلی خودمان رشد اقتصادی را 6 + درصد اعلام کرده بود و اکنون 5 - درصد اعلام شده است.

وی افزود: در بحث اقتصادی کشورها امنیت غذایی مهم است و دو شاخص اصلی دارد که یکی تامین و تولید غذا و دیگری قدرت خرید مردم است.

کلانتری با اشاره به اینکه با وجود همه مشکلات، تولید غذا در دنیا کم نیست، گفت: اگر سرانه هر نفر در شبانه روز 2500 کیلو کالری باشد، تولیدات امروز جهان پاسخگوی 7 میلیارد نفر جمعیت است اما مسئله این است که ملت‌ها قدرت خرید ندارند.

وی افزود: در کشور ما نیز از محل واردات و تولیدات داخلی بیش از 2500 کیلو کالری تامین می‌شود اما طبق آمارهای بانک مرکزی همچنان سوء تغذیه در کشور وجود دارد.

کلانتری بیان داشت: مسائل اقتصادی بخش عمده عدم امنیت غذایی است و اختلاف درآمدهای بسیار در کشورهای کمتر توسعه یافته و یا در حال توسعه یکی از مسائل و دلایل اساسی سوء تغذیه است که باید در روز جهانی غذا توسط اقتصاددان‌ها و متخصصان این زمینه به آن بیشتر توجه شود.

وی با اشاره به اینکه اکنون مغازه‌ها پر از مواد غذایی است اما باز هم سوء تغذیه وجود دارد، گفت: کاهش قدرت خرید، نبود درآمد کافی و اختلاف طبقاتی گسترده از دلایل عمده‌ای بوده که باید اقتصاددان‌ها در کنفرانس‌های بعدی به آن بپردازند.

دبیرکل خانه کشاورز در ادامه افزود: در حال حاضر دنیا در بخش تامین و تولید غذا در مجموع مشکل خاصی ندارد اما در آینده به شدت به مشکل برخواهد خورد.

وی گفت: سال گذشته دولت قبلی عنوان کرد با 94 درصد تولید مواد غذایی به خودکفایی رسیده‌ایم که اگر چنین بود ما دارای یکی از خوشبخت‌ترین کشورهای جهان در زمینه تامین امنیت غذایی بودیم.

وزیر سابق افزود: طبق ثبت رسمی گمرک در سال گذشته 22 میلیون تن غذا وارد کشور شده و بیش از 15 میلیارد و 600 میلیون دلار هزینه شده و ما همچنان مدعی هستیم که 94 درصد خودکفا هستیم.

کلانتری گفت: از حدود 2500 کیلو کالری که متوسط نیاز یک فرد  در شبانه روز است بیش از 1320 کیلو کالری از محل واردات تامین شده و خودکفایی ما 44 درصد بوده نه 94 درصد.

این مقام مسئول در رابطه با تولید داخل نیز گفت: در سال 84 با همین محاسبه برای 43 میلیون و 600 هزار نفر با 5 میلیارد مترمکعب بیلان منفی آبهای زیر زمینی در سال، مواد غذایی تولید شد و در سال گذشته و جاری با 10/7 میلیارد مترمکعب بیلان منفی آبهای زیر زمینی فقط برای 33 میلیون نفر برنامه‌ریزی کردیم.

کلانتری دلیل این امر را عدم سرمایه‌گذاری در جهاد کشاورزی و تولید غذا ذکر کرد و افزود: طبق آمار مرکز تحقیقات منابع طبیعی وزارت کشاورزی به طور متوسط بیشتر از 20 تن در هکتار فرسایش خاک داریم.

وی خاطر نشان کرد: کل آبهای زیر زمینی که در صدها سال گذشته در آبرفت‌های ایران ذخیره شده 500 میلیارد متر مکعب است ما طی 40 سال گذشته 200 میلیارد متر مکعب از آن را برداشت اضافی کرده‌ایم، به عبارتی برای تولید غذا به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در کشاورزی در حال نابود کردن سرمایه‌ها هستیم.

وی اشاره کرد: این در حالی است که برای یک واحد تولید در بخش کشاورزی 9 دهم، در بخش صنعت 1/7 و در بخش خدمات 2/3 سرمایه‌گذاری می‌شود و این نشان می‌دهد در بخش کشاورزی در اثر کمبود سرمایه فشار بر منابع، انسان‌های شاغل و کشاورزان به چه اندازه زیاد است؛ این در حالی است که منابع تولید یعنی آب و خاک هم فرسوده می‌شوند.

کلانتری افزود: ما به دلیل عدم این سرمایه‌گذاری‌ها به مردن تدریجی گرفتار شده‌ایم، آب‌های کشور در حال تمام شدن است، خراسان، کرمان، آذربایجان، فارس و خوزستان در حال شور شدن هستند.

به گفته کلانتری، ما دریاچه ارومیه، بختگان، گاو خونی و غیره را خشکاندیم؛ دیگر تالابی نمانده و برای احیاء دریاچه ارومیه که 30 سال طول می‌کشد و حداقل 12 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌خواهد تا سوء‌استفاده‌ای که انسان‌ها از آب این دریاچه کرده‌اند به آن برگردانده شود در غیر این صورت باید میلیون‌ها نفر آن منطقه را ترک کنند.

وی افزود: امروز به تمامی اراضی خوزستان به دلیل سدی که در خوزستان به اشتباه ساخته‌ایم و به اشتباه جابجا کرده‌ایم سالی 20 تا 25 تن نمک وارد می‌کنیم و هر چه جلوتر برویم این مقدار بیشتر خواهد شد.

کلانتری با اشاره به توسعه پایدار گفت: در تعریف توسعه پایدار حق ضربه زدن به محیط زیست با شور کردن خاک، ویران کردن منابع ژنتیکی، از بین بردن زیستگاه‌ها، شور کردن آبها، تمام کردن آب شیرین و از بین بردن حق و حقوق نسل‌های بعد را نداریم.

وی افزود: اگر دست‌پخت صدها هزار سال طبیعت را در 40 سال از بین بردیم و بقیه را هم در 20 سال آینده از بین ببریم سرنوشت نسل بعد چه می‌شود؟

کلانتری گفت: سیاست‌های سیاسی و اقتصادی را اصلاح کنید، امنیت غذایی باید به حاکمیت خط مشی دهد، قدرت سرمایه‌گذاری نداریم و منابع تولید را هم از بین می‌بریم این گونه ملت را از گرسنگی خواهیم کشت، ما از کیسه آیندگان، زمان خودمان را می‌گذرانیم و این هزینه نسل بعد است.

دبیرکل خانه کشاورز از دانشگاهیان خواست مسائل را استراتژیک‌تر و دقیق‌تر بر مبنای واقعیات به تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران منعکس کنند تا جلوی تصمیمات اشتباه گرفته شود.

کلانتری در خاتمه افزود: با توجه به 73 هزار میلیارد تومان کسری بودجه بیایید تصمیمات سیاسی را در راستای منافع ملی اتخاذ کنیم.

انتهای پیام/2202/ق40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول