اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی اردبیل:

صنعت زنبورداری برای 3 هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: صنعت زنبورداری و تولید عسل در استان اردبیل برای بیش از 3 هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.

صنعت زنبورداری برای 3 هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است

عادل عبدایمانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: استان اردبیل از قطب‌های مهم زنبورداری کشور است به طوری که این استان با تولید کیفی و مناسب عسل جزو استان‌های پیشتاز و شاخص کشور در این حوزه به شمار می‌رود.

وی عنوان کرد‌: با توجه به اینکه ملکه زنبور ‌عسل رکن اساسی هر کلنی را تشکیل می‌دهد و تمام خصوصیات تولیدی، اقتصادی و رفتاری زنبور عسل به آن بستگی دارد سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در مسیر حمایت از زنبورداران استان اردبیل و شمال غرب کشور ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد زنبور عسل را در سال گذشته در اردبیل راه‌اندازی کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: با هدف اجرای طرح ملی اصلاح نژاد زنبور ‌عسل در جمعیت‌های بسته تعداد 150 کندوی زنبور ‌عسل از 13 زنبوردار حرفه‌ای استان اردبیل بر اساس توزیع جغرافیایی زنبور ‌عسل در استان اردبیل خریداری شده است.

عبد‌ایمانی افزود: بعد از ثبت مشخصات کندوها عملیات رکورد‌گیری از صفات مهم اقتصادی و رفتاری کندوها و زنبورستان‌ها انجام شده است.

این مسئول این صفات را جمع‌آوری گرده گل، نیش‌زنی، میزان رشد جمعیت، قدرت زنده‌مانی نوزادان، مقاومت در برابر بیماری‌ها، میزان عسل‌آوری، رفتار بهداشتی و بچه‌دهی در دو فصل بهار و پاییز عنوان کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: با تولید کندوچه‌های جفت‌گیری به تعداد 200 کلنی به ایستگاه جفت‌گیری منتقل و در نهایت از مجموع عملیات یاد شده تعداد 150 ملکه بارور تحت عنوان نسل اول اصلاح شده در استان اردبیل و شمال غرب کشور تولید می‌شود.

عبدایمانی ابراز داشت: محصول تولید شده به ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد زنبور ‌عسل انتقال داده شده و بعد از تولید جمعیت جدید در کندوهای F1 عملیات رکورد‌گیری پاییزه از کندوها طی مراحل مختلف انجام می‌شود.

وی این مراحل را پیش انتخاب و انتخاب اصلی برای انتخاب کندوهای پایه پدری و مادری و تولید نسل F2 اعلام کرد.

*تولید عسل سبلان ارگانیک در دستور کار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل خاطرنشان کرد: مقایسه نسل F1 با نسل قبل نشان از بهبود صفات رفتاری عمومی مقاومت به کنه واروا و سایر صفات اصلاحی در حد قابل توجهی است.

عبدایمانی افزود: امیدواریم با پیشرفت طرح و تصویب صفات یاد شده که بعد از نسل F3 انجام می‌شود و توزیع ملکه اصلاح شده بین زنبورداران استان اردبیل در ارتقای صفات اقتصادی و رفتاری و توسعه صنعت زنبورداری استان اردبیل در مسیر تولید عسل سبلان ارگانیک با استفاده حداکثر از پتانسیل ژنتیکی زنبور تحول خوبی را شاهد باشیم.

این مسئول ادامه داد: از خصوصیات مهم طرح اصلاح نژاد زنبور‌ عسل در جمعیت‌های بسته علاوه بر اصلاح نژاد هشت صفت یاد شده تولید زنبور مقاوم به کنه واروا و آکاراپیس اصلاح نژاد در داخل استان اردبیل انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در پایان سخنان خود به خبرنگار فارس در اردبیل اذعان داشت: زنبورهای تولیدی در این استان مقاوم به سرما و شرایط  اقلیمی با حداقل مصرف عسل در زمستان هستند و در مقابل بیشترین رشد جمعیت در اول بهار را دارند.

انتهای پیام/62005/ر40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول