اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

عصای سفید راهی برای الحاق نابینایان به جامعه

چشمانم را بر دنیا بستم و دیگر شکفتن صبح و آسمان تیره شب را ندیدم، چشمم ندید، ولی دل روشنم فهمید که برخی از عابرینی که با ترحم از کنارم رد می‌شوند، نمی‌بینند آنچه که من می‌بینم و شاید هم نمی‌فهمند آنچه که من درک می‌کنم.

عصای سفید راهی برای الحاق نابینایان به جامعه

به‌گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، چشمانم را شستم و خواستم برای یک ساعت، یک دقیقه و یا حتی یک لحظه طور دیگر بدون چشم سر ولی این‌بار با دلی روشن ببینم...

چشمانم را بر دنیا بستم و دیگر شکفتن صبح و آسمان تیره شب را ندیدم، نور، رنگ و حتی چهره‌ی اطرافیانم را ندیدم، ولی عبور غمناک عابرین به هنگام رد شدن از کنارم را درک کردم.

چشمم ندید، ولی دل روشنم فهمید که دنیا در خنده‌ی دل‌ربای کودکان، در سرود مستانه پرندگان، در دود و گردوغبار و پیچیدن باد به دور شاخه درختان و یا ماندن در کنار خیابان به انتظار کمکی از رهگذری خلاصه می‌شود.

دل روشنم فهمید که برخی از عابرینی که با تعجب و ترحم از کنارم رد می‌شوند و در دل به حالم افسوس می‌خورند نمی‌بینند آنچه که من می‌بینم و شاید هم نمی‌فهمند آنچه که عصای سفیدم به هنگام ضربه‌خوردن بر سنگ‌فرش‌های خیابان درک می‌کند.

شهریار صادقی‌پور، مردی 46 ساله که از کم‌بینایی به طور مادرزادی برخوردار است، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، از مردم می‌خواهد که معلولان و به‌ خصوص نابینایان را به‌عنوان فردی جدا از جامعه در نظر نگیرند و برخورد ترحم‌آمیزی با آنان نداشته باشند.

وی به ‌مدت 10 سال عضو تیم ملی نابینایان کشور در رشته دو و میدانی بوده و موفق به کسب چند رکورد کشوری شده و هم‌اکنون مشغول به کار در بخش تلفن‌خانه سازمان بهزیستی کرمانشاه است.

ژیلا قلندری روشندلی که از سن 14 سالگی به‌طور کامل نابینا شده، اظهار داشت: شب‌ و ‌روز را تشخیص می‌دهم، یک نابینای مطلق، روشنایی روز در جلوی چشمش روشنایی ایجاد می‌کند و در شب یک نور درون چشمش قرار می‌گیرد و تفاوت شب و روز را حس می‌کند.

وی ادامه داد: نابینایی عالم دیگری دارد و از نابینایی خود ناراحت نیستم و با آرامش خاطر به دنیا وابستگی ندارم، به‌همین دلیل نسبت به دیگران مشکلات کمتری دارم.

این روشندل افزود: از صحبت کردن با افراد یک تصویر فرضی از آن‌ها در ذهنم ایجاد می‌‌‌شود، اما بیشتر از طریق صداها و احساس، پدیده‌های محیط اطراف را درک می‌کنم و تنها افرادی با ما ارتباط برقرار می‌کنند که دوست دارند دنیای ما را بفهمند.

قلندری گفت: پیامک‌های تلفن همراهم را از طریق سیستم گویا گوش می‌دهم و از طریق همین سیستم به آن‌ها پاسخ می‌دهم.

وی با اشاره به اینکه در ورزش دو‌ و میدانی نابینایان فعالیت می‌کنم، اعلام کرد: در این رشته یک روش جدید ابداع کرده‌ام، در این روش یک نفر همراه در کنار من حرکت می‌کند و با سایش دست‌هایش مسیر را ادامه می‌دهم در حالی که در دو و میدانی نابینایان فرد نابینا دست فرد همراه را می‌گیرد.

این روشندل تاکید کرد: زیبایی‌های ظاهری را نمی‌بینم و همین موضوع موجب می‌شود به حقیقت درونی هر چیز فکر کنم و مشکل اساسی یک روشندل نوع نگاه دیگران نسبت به اوست.

قلندری تصریح کرد: یک نابینا حس لامسه و بویایی قوی دارد، به عنوان مثال وقتی پدرم میوه خربزه به منزل می‌آورد از طریق حس بویایی متوجه می‌شوم.

به گفته وی، نابینایی به‌ معنای ندیدن، تاریکی و ناامیدی نیست و بسیاری از افراد روشندل در زمینه‌های مختلفی موفق و باانگیزه هستند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، با بیان این مطلب که ارتقای سطح آگاهی مردم و مسئولان از مشکلات معلولین به‌خصوص نابینایان یکی از اهداف نام‌گذاری بیست‌وسوم مهرماه به سالروز عصای سفید است، تصریح کرد: در حال حاضر 180 میلیون نفر در جهان از اختلالات نابینایی و کم‌بینایی رنج می‌برند که از این میزان 45 میلیون نفر از نابینایی مطلق و 35 میلیون نفر مبتلا به کم‌بینایی در جهان هستند.

عبدالرضا میرزائیان با بیان اینکه در هر پنج ثانیه یک نفر به جمعیت نابینایان جهان اضافه می‌شود، اعلام کرد: طبق آمار به‌دست آمده در سال 1388، 750 هزار نفر نابینا و کم‌بینا در کشور زندگی می‌کنند که از این میزان در حال حاضر چهار هزار نابینا و کم‌بینا تحت حمایت سازمان بهزیستی در استان کرمانشاه هستند.

اختصاص سه‌درصد از سهم ادارات به استخدام معلولان

میرزائیان با تاکید بر اینکه بیش از 142 دانش آموز و 81 دانشجوی کم‌بینا و نابینا تحت حمایت سازمان بهزیستی استان کرمانشاه هستند، گفت: 2 هزار و 10 معلول در زمینه بینایی از خدمات ایاب و ‌ذهاب سازمان بهزیستی استان کرمانشاه استفاده می‌کنند و هزار و 280 نابینا و کم‌بینا از این سازمان مستمری دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به این موضوع که 90 درصد نابینایان و کم بینایان در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند، بیشترین علل ابتلا به معلولیت و نابینایی در افراد را مربوط به سه ماهه اول بارداری در زنان و مصرف داروهای غیرمجاز دانست و گفت: بسیاری از علل عمده نابینایی در افراد مربوط به دوران کودکی و مسائل ارثی و ژنتیکی مانند بیماری‌های آب مروارید، شب کوری و همچنین جنگ، زلزله و تصادفات در کشورهای در حال توسعه می‌باشد.

این مسئول با اشاره به ‌اینکه بحث اشتغال معلولین به خصوص نابینایان مهم‌ترین مشکل برای این قشر است، ادامه داد: براساس قانون حمایت از معلولین، سه درصد سهم استخدام در ادارات دولتی به این قشر تعلق دارد که متاسفانه این موضوع کمتر مورد توجه سیستم ادارات قرار گرفته که در کشور و جامعه اسلامی انتظار توجه ویژه و بهتری به معلولین و نابینایان از مسئولان می‌رود.

نگاهی ترحم‌آمیز بزرگ‌ترین مشکل نابینایان

میرزائیان نگاه منفی و دید ترحم‌آمیز برخی از مردم جامعه به معلولان و نابینایان را از مشکلات حاد این قشر عنوان کرد و خاطرنشان کرد: نباید به معلولین و نابینایان جامعه به عنوان افرادی ناتوان نگاه کرد.

وی خواستار فرهنگ سازی توسط صدا و سیمای استان و مطبوعات در زمینه ارتقای سطح آگاهی‌های مردم به توانمندی‌های معلولین و همچنین کمک‌های مالی و معنوی به این قشر شد و افزود: سازمان بهزیستی به تنهایی قادر به حل تمام مشکلات معلولان نبوده که این نیازمند مساعدت دستگاه‌های مربوطه و همکاری آحاد مردم در این زمینه است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان کرمانشاه اذعان داشت: پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان نابینا، بیمه پایه و تکمیلی، کمک به سهم آورده معلولان نابینای سرپرست خانوار، خرید لوازم ضروری زندگی و پرداخت کمک هزینه ازدواج به نابینایان و کم‌بینایان استان، از دیگر خدمات سازمان بهزیستی استان کرمانشاه است.

رسول اکبرزاده، آموزش تحرک و جهت‌یابی به نابینایان، آموزش مهارت‌های زندگی، ارائه خدمات کتابخانه گویا را از دیگر فعالیت‌های سازمان در حوزه توانبخشی در کرمانشاه بیان کرد.

گفتنی است که نوع رفتار با نابینایان در جامعه، می‌تواند در سرنوشت آنان و حالات روحی و روانی تأثیرات متفاوتی بگذارد، برای رفتار و تعامل با نابینایان، باید از یک سری نکات غافل نبود، از جمله این‌که واقع‌بین باشیم و به نابینایان و کم‌بینایان بفهمانیم که با دیگران هیچ‌گونه تفاوتی ندارند و عضوی کارآمد از جامعه ما هستند.

==============

گزارش از زهره کریم‌زاده

==============

انتهای پیام/2700/ن30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول