به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران به نقل از روابط عمومی علمی کاربردی دماوند، مراسم آغاز بیست و یکمین سالگرد تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با حضور اصحاب رسانه، دانشجویان، اساتید، کارکنان ریاست و معاونان و جمعی از مقامات شهرستان در سالن اجتماعات دانشگاه علمی کاربردی دماوند برگزار شد.
در این مراسم که جمعی از دانشجویان جدیدالورود این دانشگاه حضور داشتند، فلسفه ایجاد دانشگاه علمی کاربردی توسط روزبه میرعبداللهیانی، رئیس دانشگاه علمی کاربردی دماوند تشریح و بر نقاط قوت دانشگاه و نظام آموزش مهارتی تأکید شد.
وی تصریح کرد: آموزش بر محوریت شغل و نیاز بازار کار و صنعت به عنوان یکی از اهداف سیستم آموزشی در تمامی کشورهای پیشرفته دنیاست و کشور ما ایران نیز پس از کشورهایی مانند آمریکا، انگلستان، آلمان، استرالیا و کانادا و کره جنوبی جزو معدود کشورهایی است که با ایجاد این دانشگاه در سال 1372 به این مهم دست یافته است.
میرعبداللهیانی افزود: امروزه با کاهش رشد جمعیت و افزایش ظرفیت دانشگاههای نظری جای خرسندی است که دانشگاه جامع علمی کاربردی مخاطب بسیاری از دانشجویانی است که به صورت هدفمند و صرفاً در پی فراگیری مهارت و یافتن شغل به این دانشگاه وارد میشوند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی دماوند ادامه داد: در سال 92 بیش از 70 درصد داوطلبان پذیرفته شده در واحدهای مختلف ثبتنام کرده و از ابتدای سال تحصیلی جدید بیش 250 هزار دانشجو به جمعیت دانشجویان شاغل به تحصیل این دانشگاه افزوده شده است؛ البته در حال حاضر سهم این دانشگاه از آموزش عالی کشور حدود 13 تا 15 درصد است ولی به زودی این سهم به بیش از 50 درصد ارتقا خواهد یافت.
وی افزود: این مهم با تصویب برخی از لوایح پیشنهادی برای حمایت از آموزشهای مهارتی که به صحن مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است، محقق خواهد شد.
میرعبداللهیانی در ادامه سخنان خود به این نکته اشاره کرد که بدنه آموزشی این دانشگاه باید با یک تغییر نگرش سریع و حساب شده بین دانشجویان نظام مهارتی در مقایسه با دانشجویان نظام نظری شاغل به تحصیل در سایر دانشگاهها تفاوت ویژهای قایل شده و با این تغییر نگرش به آموزشهای مهارتی در محیط کار، کارگاهها و آزمایشگاهها بیش از پیش توجه شود.
وی در ادامه تصریح کرد: این مهم باید از سوی مدرسان شاغل به تدریس در این دانشگاه مورد توجه قرار گیرد و به اصطلاح، ابتدا مدرسان دانشگاه علم را با عمل همراه سازندو این مهم را در کلاسهای خود تسری دهند.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی دماوند افزود: این نیاز به برنامهریزی و آموزش مدرسان دارد؛ چرا که از سویی سیستم آموزش عالی کشور تمایل به جذب فارغالتحصیلان دانشگاههای نظری دارد و بدیهی است که نمیتوان از مدرسی که فارغ التحصیل چنین دانشگاههایی هستند، انتظار داشت خود صاحب مهارت بوده و این مهارت را به سایر دانشجویان بیاموزد.
این مسئول افزود: این دانشگاه با برنامهریزی منسجمی که در سال تحصیلی 92-93 دارد قصد دارد هم در گزینش مدرسان و هم در ارتقای آنها به جنبه تواناییهای عملی و مهارتی مدرس بیش از پیش توجه کند.
انتهای پیام/2568/س/پو3002