به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سینمای کودک سینمایی که سالها است از کشور ما رخت بر بسته و تنها کورسویی از آن هر سال در قالب جشنوارهای به نام فیلم کودک و نوجوان روشن میشود و در یک هفته رنگ و لعابی به حال و هوای شهر و سینماها میدهد، پس از یک هفته دوباره رکود کرده و به کما فرو میرود، جشنوارهای با هزینههای میلیاردی که اگر در مشاغل سخت و دیربازده سرمایهگذاری شود، سریعتر از تولید فیلم و احیای سینمای کودک جواب میدهد.
اما آیا این جشنواره در روند توسعه و بهبود سینمای کودک موثر است و یا به قول معروف تنها برای از سر باز کردن سینمای کودک توسط مسئولان برگزار میشود.
نخستین و اساسیترین مشکلی که در توسعه سینمای کودک از آن سخن گفته میشود، حرکت ناموازی و ناهماهنگ تکنولوژی سینما در ایران و جهان است که این فاصله زیاد با رشد فکری کودکان نیز نامنطبق است به همین جهت تولیدات رئال و بیمحتوا و انیمیشنهای تکراری و غیر جذاب در ایران نمیتواند کودکان را اغنا کرده تا آنها از دیدن انیمیشنها و فیلمهای خارجی چشم بپوشند.
جشنواره فیلم کودک و نوجوان میتواند، تأثیر زیادی در بهبود سینمای کودک داشته باشد، اما آیا این جشنواره تا به حال توانسته دردی از سینمای کودک را دوا کند، جشنوارهای که در کش مکش تعصبات شخصی مسئولان برگزاری آن است و هر چند سال یک بار مجبور است دوباره از صفر آغاز شود و زمانی که به یک نقطه مناسب و سکوی پرتاب میرسد، مجبور است دوباره به یک شهر دیگر عزیمت کند.
سالها شهر اصفهان در سوگ پروانههایی مانده بود، که هویت اصفهان را تشکیل میدادند، جشنوارهای که در همدان برگزار میشد و تصاویر تلویزیونی پخش زنده این جشنواره حسرت کودکان این شهر بر میراث از دست رفته شان را حکایت میکرد، گوهری که با سهل انگاری چند سالی از زادگاهش به دور بود.
اما باید کاری صورت میگرفت، باید همه متحد میشدند تا این جشنواره را به اصفهان بازگردند، همگی متحد شدند، مسئولان به میدان آمدند، نامهنگاری کردند، سفر رفتند، نشست گذاشتند، همفکری کردند، اصحاب رسانه نیز پا به پای مسئولان در میدان حاضر شدند، گزارش تهیه کردند، یادداشت نوشتند، تهدید کردند تا بالاخره تلاشها به ثمر رسید و پروانهها با یک تغییر جهت اساسی در آسمان اصفهان به پرواز درآمدند.
همه شهر غرق سرور و شادمانی شد، مسئولان بنیاد فارابی و شهرداری نشستهای فراوانی را برای برگزاری جشنواره برگزار کردند و جهت رسیدن به اشتراک در برگزاری این جشنواره به تعاملات مثبت و هماندیشی دست زدند.
سال اول برگزاری جشنواره در اصفهان یعنی دور بیست و پنجم فیلمهای خوبی به جشنواره آمدند و کسی توقع بالایی از شهر اصفهان نداشت، زیرا نخستین سالی بود که جشنواره به اصفهان آمده بود، مسئولان قول ساخت سینمای کودک و ساخت فیلم کودک، احداث دبیرخانه دائم را در اصفهان دادند.
اما در دور بیست و ششم برگزاری این جشنواره حواشی سال گذشته آن با غلظت بیشتری تکرار شد و اما مسئولان و هنرمندان همچنان در ماندگاری این جشنواره در اصفهان، تأکید داشتند و دوباره قولها زیادی برای دور بیست و هفتم دادند و با اصحاب رسانه پیمان بستند که دور بیست و هفتم همه را شگفت زده میکند.
بیست و هفتمین دوره از جشنواره فیلم کودک و نوجوان از 15 تا 19 مهرماه در اصفهان آغاز به کار کرد، اما نه تنها حواشی و مشکلات آن کمتر نشد بلکه بیش از سال گذشته نیز موجب دلخوری و نارضایتیها شد، فارس تعدادی از حواشی این جشنواره را مطرح میکند.
*قولهایی که عمل نشد
بیست و هفتمین دوره از جشنواره فیلم کودک و نوجوان نتوانست مخاطبان خود را راضی نگاه دارد، و حواشی زیادی را به دنبال داشت.
از جمله قولهای مساعدی که مسئولان قبل از آغاز بیست و هفتمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان دادند، توجه بیشتر به خبرنگاران اصفهانی نسبت به خبرنگاران پایتخت بود، قولی که نه تنها عملی نشد بلکه توجه بیش از حد به خبرنگاران پایتخت منجر به در تنگنا ماندن خبرنگاران اصفهانی نیز شد.
خبرنگاران اصفهانی از ماههای قبل از برگزاری جشنواره به تولید خبر میپردازند، اما در زمان برگزاری جشنواره خبرنگارانی از تهران عازم اصفهان شدند، که این عمل نوعی توهین به خبرنگاران اصفهانی محسوب میشود، البته اگر این خبرنگاران به کار خود میپرداختند و در کار خبرنگاران اصفهانی دخالت نمیکردند ، بسیار خوب بود اما مشکل اینجا است که خبرنگاران پایتخت با کوله باری از ادعا وارد اصفهان شده بودند و مدام به خبرنگاران اصفهان دستور میداده و از آنها میخواستند به هیچ وجه به سمت هنرمندان نزدیک نشوند، گویی هنرمندان موجودات بلورینی هستند که اگر به آنها نزدیک شویم فرو میشکنند.
خبرنگاران پایتخت امکانات زیادی از جمله بهترین هتل، سفر هوایی، اصفهان گردی و سایر مزایای دیگر در اصفهان بهرهمند بودند اما در مدت حضور خود در اصفهان در جلسات مربوط به جشنواره شرکت نمیکردند و در طول روز به تفریح و اصفهانگردی میپرداختند و در ساعات پایانی شب در برخی جلسات همچون ضیافت شهردار حضور پیدا میکردند.
خبرنگاران اصفهانی در دو روز ابتدایی جشنواره از کمترین امکانات بیبهره بودند، در روزهای ابتدایی به جای غذا کیک و شکلات استفاده میکردند، با هزینه شخصی به مراسمات مختلف میرفتند، ساعتها در نوبت شارژ سیستم خود در تالار فرشچیان روی نوبت میایستادند، مجبور به تحمل برخوردهای تند از سوی مسئولان برگزاری و برخی مهمانان جشنواره بودند و برای خوردن حتی یک لیوان آب در هتل باید پول پرداخت میکردند.
*سفر وزیر فرهنگ در بیخبری انجام شد/خبرنگاران منتقد از ضیافت شهردار محروم بودند
برخی مسئولان برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان از خبرگزاریهایی که وابسته به خودشان بود به شدت حمایت میکردند، به طوری که بسیاری از برنامههای جشنواره ابتدا در آن خبرگزاری ها منتشر میشد و سپس در اختیار سایر خبرگزاریها قرار میگرفت و در بیشتر موارد نیز قرار نمیگرفت.
و مسئولان برگزاری جشنواره در پاسخ به خبرنگاران میگفتند، هر برنامهای که در حاشیه جشنواره برگزار شود به شکل دعوت نامه به خبرنگاران اعلام میشود.
اما سفر وزیر ارشاد و ضیافت شهردار و چند برنامه جنبی دیگر جشنواره در بیخبری رسانهها و با حضور عدهای خاص انجام شد. از سوی ستاد برگزاری جشنواره نیز به خبرنگاران اعلام نشد در صورتی که خبرهای مربوط به سفر وزیر و نشستهای آن در خبرگزاریهای وابسته به مسئولان برگزاری جشنواره منتشر شده بود.
دیگر برنامهای که خبرنگاران خبرگزاریهای منتقد جشنواره از آن محروم بودند، ضیافت شهردار بود که تنها عده خاصی از مهمانان جشنواره و خبرنگاران وابسته به مسئولان برگزاری جشنواره در آن حضور دارند، که باید از مسئولان پرسیده شود در ضیافت شهردار اصفهان چه گذشت که خبرنگاران منتقد از آن محروم بودند.
*تالار فرشچیان پاتوق دختر پسران بد حجاب
سالن اصحاب رسانه در تالار فرشچیان که مخصوص برگزاری نشست پرسش و پاسخ فیلمها بودند، پاتوق دختران و پسرانی شده بود که برای گذران وقت و دید و بازدید به آنجا آمده بودند و مدام در حال رقابت با یگدیگر در نوع پوشش و آرایش بودند، به طوری که سرویس بهداشتی تالار فرشچیان عملا به سالن آرایش تبدیل شده بود، پاتوق افرادی که آمده بودند تا با هنرمندان رقابت کنند و با نوع پوشش و آرایش خود برتریشان را نسبت به بازیگران به اثبات برسانند، رفتارهایی غیراخلاقی که جشنواره را از هدف خود دور میساخت و مسئولان نیز در بیتوجهی از این رفتارها حتی تذکر کوچکی را مطرح نکرده و از آنها استقبال نیز میکردند.
*حاشیههای افتتاحیه جشنواره فیلم کودک و نوجوان
برخی مهمانان جشنواره با هزینه شخصی خود به اصفهان، آمده بودند و مجبور بودند در این چند روز هزینه زیادی برای سفر خود به اصفهان بپردازند.
خبرنگاران جایگاه مناسبی نداشتند، مکانی برای مخابره خبر وجود نداشت، از ورود خبرنگاران به سالن جلوگیری میشد، افرادی که به سمت دربهای ورودی هجوم میآوردند، غیرقابل کنترل بودند.
مسئولان حراست افرادی بسیاری بداخلاق و بدبرخورد بودند و در جواب به خبرنگاران میگفتند تنها باید با آقای فلانی برای ورود به سالن هماهنگ شود و عملا کارتهای خبرنگاران بیفایده بود.
برخی مسئولان جشنواره قبل از آغاز جشنواره قولهای مساعدی به خبرنگاران داده بودند، اما در زمان برگزاری جشنواره دیگر خبرنگاران را نمیشناختند.
افتتاحیه جشنواره فیلم کودک و نوجوان و بینظمیهای آن بسیاری از هنرمندان را دل آزرده کرده بود.
*تدابیر بیفایدهای که برای رفع حواشی در اختتامیه اندیشیده شده بود
برگزاری اختتامیه که البته حواشی آن کمتر از افتتاحیه بود و اندکی نظم سالن به نسبت افتتاحیه بهبود یافته بود که علت آن هم اجرای سنجد به عنوان مجری و همچنین تفکیک کردن مهمانان ویژه از سایر مهمانها بود، اما باز هم حواشی زیادی را در برداشت.
خبرنگاران باز هم با مشکلات زیادی همراه بودند، زیرا کارت برخی از آنها فاقد هولوگرام بود و آنها مجبور بودند در سکویی که عملا پس از جاگیر شدن دسترسی به خارج نداشت، قرار بگیرند.
اتاقکی مخصوص مخابره خبر در نظر گرفته شده بود که فکر ایجاد آن بسیار خوب، اما جای تعبیه شدن آن عقلانی نبود و خبرنگارانی که در سکوی کناری سالن جا گرفته بودند دسترسی به آن نداشتند، زیرا موانع فراوانی بر سر راه آنها قرار داشت و گذشتن از این موانع عملا با ارائه کارت هولوگرام دار صورت میپذیرفت.
سکویی که برای خبرنگاران تعبیه شده بود، دقیقا پشت سر جایگاه فیلمبردارها و عکاسان در نظر گرفته شده بود که سبب شد، دیدی به سن برگزاری اختتامیه نداشته باشند.
باز هم ناهماهنگی زیادی در پذیرایی از مهمانان وجود داشت، به شکلی که مهمانان و خبرنگارانی که جلوی درب ورودی نمیتوانستند به سالن وارد شوند، پس از ورود به سالن از پذیرایی محروم بودند.
امکان اتصال به اینترنت که برای مراسم اختتامیه در نظر گرفته شده بود، کد صحیح آن در اختیار خبرنگاران قرا نگرفته بود و پس از حدود 45 دقیقه از آغاز اختتامیه کد اتصال اعلام شد اما خبرنگاران تنها نیم ساعت توانستند از آن استفاده کنند، به طوری که در حین اهدای جوایز جشنواره به طور کامل قطع شد.
بستههای فرهنگی نیز که برای اختتامیه در نظر گرفته شده بود تنها به تعدادی از مهمانان جشنواره داده شد.
مسئولان از حضور وسیع کودکان و نوجوانان در مراسم افتتاحیه و اختتامیه به واسطه قرار گرفتن بلیط در اختیار آموزش و پرورش و توزیع این ارگان میان دانش آموزان خبر داده بود، اما در جلو درب ورودی این مراسمها بازار سیاهی از این بلیط ها به راه افتاده بود که به قیمت 15 تا 20 هزارتومان به فروش میرسید.
*برخی مهمانان با هزینه شخصی به جشنواره آمدند
برخلاف دعوتی که مسئولان جشنواره از برخی مهمانان داشتند، این هنرمندان با هزینههای شخصی خود به جشنواره آمده بودند و با توجه به نارضایتی از این امر راضی نبودند این مسئله را با مسئولان جشنواره در میان بگذارند.
*پروانه زرین بهترین فیلمنامه به اثری که فاقد فیلم نامه بود اهدا شد
نکته دیگر در داروی آثار است، برخی از آثار که به نظر میرسد در یک سطح بودند در دریافت جایزه بسیار با هم فاصله داشتند، به گونهای که برخی آثار به چندین جایزه نائل آمده و برخی دیگر حتی یک جایزه نیز دریافت نکردند.
آثاری همچون ماهی کویر و بچگیتو فراموش نکن با وجود لایق بودن حتی موفق به کسب یک دیپلم افتخار و یا یک قدردانی ساده هم نشدند.
اما اثر "او خوب سنگ میزند" به کارگردانی سید هادی محقق بود، با توجه به اینکه وی در نشست خبری فیلم خود مطرح کرده بود که اثرش فاقد فیلمنامه بود و به صورت روایی ساخته شده و بازیگران سر صحنه و بداهه دیالوگ میگفتند، پروانه زرین بهترین فیلمنامه را به خود اختصاص داد و کارگردان آن بهترین فیلمنامه نویس جشنواره اعلام شد.
*هنرمندان با برخوردهای غیر هنرمندانه
برخورد بد برخی هنرمندان با خبرنگاران از دیگر حواشی جشنواره بود، البته این امر سالها است که در حاشیه سینما و تلویزیون ما در جریان است، هنرمندانی که در آموزشگاههای آزاد چند سطری از بازیگری یاد میگیرند و بدون خاک صحنه خوردن و فراگیری فن این کار وارد میدان شده و فرهنگ یک ملت را در دست میگیرند و تغییر میدهند و مردم ساده لوح در تقلید از این افراد شخصیت، هویت و اصالت خود را زیر سوال میبرند. و در بسیاری از موارد از سبک زندگی اسلامی خویش فاصله میگیرند.
جشنواره فیلم کودک و نوجوان حق مردم اصفهان است، اما حال که همه مردم در این جشنواره بزرگ سهیم هستند و از یک کارگر ساده تا مسئول ارشد استانی در برگزاری این جشنواره متحمل دشواریهای فراوان میشوند، چرا باید این جشن بزرگ تنها برای عده ای خاص برگزار شود.
چرا باید طی سه سال مداوم که برگزاری این جشن میگذرد، مسئولان برگزاری مکان مناسبی را برای برگزاری مراسمات مختلف این جشنواره انتخاب نکنند و به قولهای خود عمل نکنند.
چرا انتقادات سازندهای که از سوی رسانهها و هنرمندان مطرح میشود، بازتابی نداشته و جدی گرفته نمیشود.
بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان به کار خود پایان داد، این امتیاز اصفهان در سطح بینالملل در بینظمی و فقدان مدیریت اصولی انجام گرفت، جشنوارهای که فرصتهای پیشرفت و توسعه در حواشی آن به نابودی کشیده شد و از بین رفت.
برگزاری جشنواره بیست و هفتم فیلم کودک با عملکردی ضعیف به جای تبدیل شدن به یک فرصت برای تعاملات خارجی و افزایش توسعه گردشگری همچنین بهبود سینمای کودک به یک تهدید و صرف هزینه تبدیل شد.
چرا که مشاهده بینظمیهای آن برای مهمانان خارجی در شرکت آنها در جشنواره فیلم کودک سال آینده تأثیر خواهد گذاشت و فیلمهای بیمحتوای جشنواره که کودکان و نوجوانان را به اجبار و بیمیلی به سینماها کشانده بود بیش از پیش آنها را از سینمای کودک دل آزرده خواهد کرد.
جشنواره فیلم کودک و نوجوان با جان اصفهان عجین شده است، اما این تهدید نیز وجود دارد که این برگزاری بینظم توسط مسئولان بیکفایت، آینده جشنواره فیلم کودک و نوجوان را خدشه دار نکند و کوچ پروانهها را باعث نشود، مگر اینکه تیم اجرایی بهتری برای برگزاری این فستیوال بزرگ در نظر گرفته شود تا تهدیدهای پیش رو را به فرصت بدل کند و آب رفته را به جوی بازگرداند.
انتهای پیام/63019/ش40/پ3003