اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی در گفت‌وگو با فارس خبر داد

وجود 5000 نابینا و کم‌بینا در خراسان رضوی/امکان پیشگیری در 80 درصد موارد

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی از وجود 5 هزار نابینا و کم‌بینا در استان خبر داد و گفت: 80 درصد نابینایی و کم‌بینایی در جامعه قابل پیشگیری است.

وجود 5000 نابینا و کم‌بینا در خراسان رضوی/امکان پیشگیری در 80 درصد موارد

حمیدرضا پوریوسف در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مشهد اظهار داشت: سالروز جهانی نابینایان روزی است که قانون امنیت نابینایان در سازمان ملل متحد به تصویب رسید و به نام روز عصای سفید نام‌گذاری شد.

وی افزود: بهزیستی از طریق فعال کردن سازمان‌های غیر دولتی، پخش پوستر، بنر و غیره در نظر دارد نابینایان و توانمندی‌های آنان را به اطلاع عموم برساند تا مردم وجود این عزیزان را در جامعه نادیده نگرفته و از توانمندی‌های آنان آگاهی یابند.

پوریوسف با بیان این مطلب که در بهزیستی بیشترین میزان افراد تحصیلکرده و فرهیخته از میان نابینایان هستند، گفت: در بین نابینایان استان خراسان رضوی بیش از 500 نفر افراد تحصیلکرده، دانشجو و نخبه وجود دارد.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه یک درصد افراد جامعه نابینا و کم‌بینا هستند باید خاطر نشان کرد که 80 درصد نابینایی و کم‌بینایی در جامعه قابل پیشگیری است.

پوریوسف گفت: بسیاری از بیماری‌های مادرزادی که باعث نابینایی می‌شوند قابل پیشگیری بوده که می‌توان از تنبلی چشم در این رابطه نام برد.

وی گفت: تنبلی چشم از انواع نابینایی‌هایی است که قابل پیشگیری است و اگر در سنین نخست کودکی تشخیص داده شود به راحتی می‌توان از نابینایی پیشگیری کرد.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی گفت: نابینایی بر اثر آسیب‌ها و جراحات ناشی از حوادث و یا آسیب‌ها و جراحات شغلی نیز قابل پیشگیری است.

وی یکی دیگر از علل شایع نابینایی را بیماری دیابت عنوان و تاکید کرد: اغلب نابینایی در بیمار دیابتی غیر قابل برگشت بوده و فقط می‌توان گفت شاید با ارائه طرح‌هایی بتوانیم از پیشرفت آن جلوگیری کنیم.

پوریوسف همچنین در مورد افرادی که به طور مادرزادی دچار کم‌بینایی یا نابینایی هستند، افزود: توانبخشی این افراد باید از سنین کودکی آغاز شود تا در بزرگسالی با مشکل کم بینایی یا نابینایی مواجه نشوند.

وی در همین رابطه از بیماران دیرنابینا یا کسانی که در بزرگسالی نابینا می‌شوند، یاد کرد و گفت: این نابینایان نیز که تجربه بینایی را داشته و بعد نابینا می‌شوند شامل آن دسته افرادی هستند که با توانبخشی در کودکی از نابینایی آنها در بزرگسالی می‌توان پیشگیری کرد.

پوریوسف در ادامه با تاکید بر اینکه بهزیستی طرح پیشگیری از نابینایی یا غربالگری تنبلی چشم را از سال‌های گذشته تاکنون در دست اجرا دارد؛ افزود: تکمیل رشد بینایی در 18 ماهگی انجام می‌شود و با توجه به اینکه در سن قبل از 18 ماهگی روش خاص و معتبری برای سنجش بینایی وجود ندارد اگر بینایی در کودکی کم باشد دلیل بر نابینایی وی نخواهد بود و در برخی موارد با افزایش سن ممکن است بینایی این فرد بهبود پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: افراد اگر در کودکی تنبلی چشم نداشته باشند قابل اصلاح بوده و با درمان‌های خاص، چشم تنبل را می‌توان وادار به فعالیت کرد.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی افزود: طرح غربالگری تنبلی چشم کودکان 3 تا 6 سال در مهدهای کودک و آمادگی‌ها و پایگاه‌های سنجش در آبان ماه هر سال انجام می‌شود.

پوریوسف در ادامه افزود: خوشبختانه با اجرای طرح پیشگیری و غربالگری تنبلی چشم تاکنون میزان تعداد نابینایی کاهش یافته به ویژه تعداد نابینایان زیر 6 سال کاهش چشمگیری داشته است.

وی مهم‌ترین مشکل نابینایان را مسئله اشتغال عنوان کرد و گفت: اشتغال این افراد در اولویت اول بوده و در اولویت دوم ایاب و ذهاب و در اولویت سوم درمان نابینایان می‌باشد.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی افزود: در مرکز مهد کودک نابینایان و مهد کودک تلفیقی که هم کودکان سالم و هم کودکان نابینا در آن وجود دارند تاکنون فقط 14 مورد کودک نابینا مراجعه کرده‌اند که بهزیستی هزینه شهریه و ایاب و ذهاب آنان را به صورت رایگان برعهده دارد.

پوریوسف همچنین تاکید کرد: تمامی 5 هزار نابینا و کم بینای استان تحت پوشش بهزیستی بوده و از خدمات بهزیستی اعم از مستمری و غیره برخوردار می‌باشند.

وی در رابطه با اشتغال نابینایان نیز یادآور شد: معمولا در سازمان‌های مختلف افراد نابینا را به کار نمی‌گیرند با این حال بهزیستی زمینه را برای آنها فراهم می‌کند.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه اغلب نابینایان در آزمون استخدامی قبول می‌شوند اما به علت همین مشکل رد شده‌اند، افزود: در صورتی که معلولیت آنها در رشته مورد نظر موثر نباشد این مشکل باید با هماهنگی کلیه سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی رفع شود.

انتهای پیام/2202/س40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول